خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 11 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

‌طلاب باید در عرصه اندیشه‌ورزی تمدنی و تاریخی ورود کنند - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 11 شهریور 1404 - 13:53
معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) ساری گفت: آمادگی طلاب حوزه برای نقش آفرینی در اندیشه ورزی تمدنی و تاریخی ضرورت امروز است.
تمدني،طلاب،اسلامي،علميه،تاريخي،اسلام،علمي،باقرزاده،پژوهشي،تم ...

معصومه باقرزاده معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار داشت: آمادگی طلاب حوزه برای نقش‌آفرینی در اندیشه‌ورزی تمدنی و تاریخی، نیازمند تحول آموزش‌ها و تقویت مهارت‌های علمی است.
وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت نوآوری تمدنی در چارچوب پیام جهانی اسلام و نقش بازتعریف شده حوزه‌های علمیه در تمدن‌سازی نوین تصریح کرد: ورود طلاب به عرصه اندیشه‌ورزی تمدنی و تاریخی، از نیازهای اساسی امروز حوزه‌های علمیه است؛ چرا که جامعه اسلامی در مواجهه با تمدن غرب و چالش‌های نوپدید بیش از هر زمان به بازتولید هویت تمدنی خود نیاز دارد، طلاب به عنوان سربازان علمی و فرهنگی جبهه انقلاب، نقش کلیدی در این مسیر دارند، اما برای تحقق این مأموریت، آمادگی علمی، فکری و روشی آنان ضروری است.
معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام‌الله‌علیها، این آمادگی را در هفت ساحت اصلی برشمرد که شامل بنیان‌های معرفتی و اعتقادی، تقویت زیرساخت‌های اعتقادی طلاب، تسلط بر جهان‌بینی توحیدی و مبانی کلام اسلامی و ایمان به فلسفه بعثت انبیاء و رسالت تمدنی اسلام است که از ملزومات این عرصه است.
وی گفت: تسلط به تاریخ و سنت اسلامی، شناخت عمیق تاریخ صدر اسلام، تمدن اسلامی در قرون میانه، شکست‌ها وپیروزی‌ها، و آگاه شدن به روندهای تاریخی معاصر و مقابله با استعمار، از ضروریات تفکر تمدنی است.
باقرزاده آشنایی با فلسفه تاریخ و نظریه‌های تمدنی را مهم دانست و تاکید کرد: طلاب باید با نظریه‌های تمدنی متفکران مسلمان از جمله ابن‌خلدون و همچنین نظریه‌های غربی آشنا شوند تا ضمن نقد نظریه‌های رقیب، ظرفیت تولید نظریه مبتنی بر قرآن و سنت را داشته باشند.
به گفته او، مهارت‌های پژوهشی و تفکر انتقادی شامل یادگیری روش‌های تحقیق تاریخی، تحلیل متون و قواعد نقد علمی و تمرین تفکر انتقادی به منظور جلوگیری از تقلید کورکورانه و افزایش قدرت تحلیل، ضروری است.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: پیوند با علوم انسانی اسلامی و آشنایی با نسبت دین و جامعه، سیاست و فرهنگ و مشارکت در اسلامی‌سازی علوم انسانی باعث کاربردی شدن اندیشه تمدنی می‌شود.
باقرزاده همچنین تجربه زیسته و میدان‌داری فرهنگی را خواستار شد و عنوان کرد: حضور فعال در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، سفرهای زیارتی ـ تمدنی مانند اربعین و فعالیت‌های جهادی برای کسب تجربه عملی و واقع‌گرایی مهم است و ایجاد حلقه‌های فکری و شبکه‌سازی نخبگانی با تشکیل گروه‌های فکری و ارتباط با مراکز پژوهشی و نخبگان دانشگاهی امکانات تبادل ایده و غنای اندیشه را فراهم می‌سازد.
وی تاکید کرد که آماده‌سازی طلاب برای ورود به عرصه اندیشه‌ورزی تمدنی و تاریخی یک پروژه میان‌مدت و راهبردی است که با تغییرات بنیادین در برنامه‌های آموزشی، تربیتی و پژوهشی حوزه‌های علمیه محقق می‌شود و در نهایت طلاب را به نظریه‌پردازان تمدن نوین اسلامی تبدیل خواهد کرد که نقش مؤثری در آینده جهان اسلام ایفا خواهند کرد.
انتهای پیام/