طلاب باید در عرصه اندیشهورزی تمدنی و تاریخی ورود کنند - تسنیم
معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) ساری گفت: آمادگی طلاب حوزه برای نقش آفرینی در اندیشه ورزی تمدنی و تاریخی ضرورت امروز است.

معصومه باقرزاده معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ساری اظهار داشت: آمادگی طلاب حوزه برای نقشآفرینی در اندیشهورزی تمدنی و تاریخی، نیازمند تحول آموزشها و تقویت مهارتهای علمی است.
وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت نوآوری تمدنی در چارچوب پیام جهانی اسلام و نقش بازتعریف شده حوزههای علمیه در تمدنسازی نوین تصریح کرد: ورود طلاب به عرصه اندیشهورزی تمدنی و تاریخی، از نیازهای اساسی امروز حوزههای علمیه است؛ چرا که جامعه اسلامی در مواجهه با تمدن غرب و چالشهای نوپدید بیش از هر زمان به بازتولید هویت تمدنی خود نیاز دارد، طلاب به عنوان سربازان علمی و فرهنگی جبهه انقلاب، نقش کلیدی در این مسیر دارند، اما برای تحقق این مأموریت، آمادگی علمی، فکری و روشی آنان ضروری است.
معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلاماللهعلیها، این آمادگی را در هفت ساحت اصلی برشمرد که شامل بنیانهای معرفتی و اعتقادی، تقویت زیرساختهای اعتقادی طلاب، تسلط بر جهانبینی توحیدی و مبانی کلام اسلامی و ایمان به فلسفه بعثت انبیاء و رسالت تمدنی اسلام است که از ملزومات این عرصه است.
وی گفت: تسلط به تاریخ و سنت اسلامی، شناخت عمیق تاریخ صدر اسلام، تمدن اسلامی در قرون میانه، شکستها وپیروزیها، و آگاه شدن به روندهای تاریخی معاصر و مقابله با استعمار، از ضروریات تفکر تمدنی است.
باقرزاده آشنایی با فلسفه تاریخ و نظریههای تمدنی را مهم دانست و تاکید کرد: طلاب باید با نظریههای تمدنی متفکران مسلمان از جمله ابنخلدون و همچنین نظریههای غربی آشنا شوند تا ضمن نقد نظریههای رقیب، ظرفیت تولید نظریه مبتنی بر قرآن و سنت را داشته باشند.
به گفته او، مهارتهای پژوهشی و تفکر انتقادی شامل یادگیری روشهای تحقیق تاریخی، تحلیل متون و قواعد نقد علمی و تمرین تفکر انتقادی به منظور جلوگیری از تقلید کورکورانه و افزایش قدرت تحلیل، ضروری است.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: پیوند با علوم انسانی اسلامی و آشنایی با نسبت دین و جامعه، سیاست و فرهنگ و مشارکت در اسلامیسازی علوم انسانی باعث کاربردی شدن اندیشه تمدنی میشود.
باقرزاده همچنین تجربه زیسته و میدانداری فرهنگی را خواستار شد و عنوان کرد: حضور فعال در فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، سفرهای زیارتی ـ تمدنی مانند اربعین و فعالیتهای جهادی برای کسب تجربه عملی و واقعگرایی مهم است و ایجاد حلقههای فکری و شبکهسازی نخبگانی با تشکیل گروههای فکری و ارتباط با مراکز پژوهشی و نخبگان دانشگاهی امکانات تبادل ایده و غنای اندیشه را فراهم میسازد.
وی تاکید کرد که آمادهسازی طلاب برای ورود به عرصه اندیشهورزی تمدنی و تاریخی یک پروژه میانمدت و راهبردی است که با تغییرات بنیادین در برنامههای آموزشی، تربیتی و پژوهشی حوزههای علمیه محقق میشود و در نهایت طلاب را به نظریهپردازان تمدن نوین اسلامی تبدیل خواهد کرد که نقش مؤثری در آینده جهان اسلام ایفا خواهند کرد.
انتهای پیام/