در اختتامیه دوره "شبههشناسی، روش پاسخ و مواجهه" چه گذشت؟ - تسنیم
اختتامیه چهارمین دوره آموزشی «شبهه شناسی، روش پاسخ و مواجهه» به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) در جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین درویشی در اختتامیه چهارمین دوره آموزشی «شبههشناسی، روش پاسخ و مواجهه» که امروز دوشنبه به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه در مجتمع یاوران حضرت مهدی (عج) جمکران برگزار شد، عنوان کرد: چهارمین دوره شبهه شناسی، روش پاسخ و مواجهه با هدف امتداد فعالیتهای مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه در استانها برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه این دوره های برای این است که این مهارت و دانش و بیشتری برای تحقق برنامهها رقم خورد، بیان کرد: در پایان این دوره کاربوم شش ماهه طراحی میشود تا از ظرفیت اساتید و فضلا استان بهترین استفاده شود.
درسهایی از امام حسن عسکری (ع) در مواجه با شبههافکنان
حجت الاسلام و المسلمین فرهاد عباسی معاون پژوهش حوزههای علمیه هم در این همایش عنوان کرد: چهار موضوع اعتقادی و الحاد، معنویت های نوپدید و نوظهور، تربیتی و خانواده و زن، حکمرانی اسلامی و نظام سیاسی که در این دوره به آن پرداخته شد مورد توجه نهاد حوزه و دانشگاه است و برای آن کلان پروژه ها و فراخوان مقالات متعددی شده است.
وی ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری (ع) گفت: امام حسن عسکری(ع) کمترین دوره امامت را داشتند و بعد از امام جواد (ع) که در 25 سالگی به شهادت رسیدند جوانترین امام بودند و در 28 سالگی به شهادت رسیدند.
معاون پژوهش حوزههای علمیه با اشاره به اینکه امام حسن عسکری (ع)به دو دلیل تحت کنترل شدید قرار داشتند، افزود: به دلیل هیمنه ای که جامعه شیعه پیدا کرده و به عنوان تنها جریانی بود که میتواند با حکومت وقت مقابله کند و رهبری آن با امام حسن عسکری (ع) بود امام در کنترل شدید بودند.
دلیل دیگر اخبار و روایاتی بود که تولد امام موعود را از امام حسن عسکری (ع) بشارت داده بود.
حجت الاسلام و المسلمین عباسی با اشاره به اینکه امام حسن عسکری (ع) با شبهات زیادی مواجه بودند؛ گفت: برخورد ایشان در مواجه به شبهات برای ما آموزنده است.
سید بن طاووس در کتاب مهج الدعوات آورده است مردم قم نامهای به امام نوشتند و دعایی را مطالبه کردند.
امام در بخشی از این دعا به تبیین شرایط عصر خود میپردازند که مطالعه این شرایط برای دوره درس آموز است.
وی اضافه کرد: تسلط دشمنان دین، کسانی که به عنوان حاکم سرتا پا نقص و کاستی هستند و منکر حاکمیت الله هستند، تباه کردن بلاد و سرزمین ها از جمله مسائلی است که امام در این دعا مطرح می کنند و می فرمایند:«حق ما را گرفتند، بین خود تقسیم کردند و دست به دست میکنند، با سهم یتیمان و بیوه زنان به دنبال تامین وسایل هرزگی هستند، غیر مسلمانان را بر مسلمانان مقدم کردند.
مسلمانان واسطه و وسیله ای که آن ها را گرسنگی و تشنگی نجات بدهند ندارند، مومنان ضعیف و اسیر فقر و وارث غم و ذلت شدهاند.»
معاون پژوهش حوزههای علمیه ادامه داد: ناصبیها که منکر ولایت اهل بیت بودند، اهل غلو که در شبهه افکنی نزد جوانان فعال بودند، گروه واقفه، برخی از شبهات اعتقادی بود که در عصر امام وجود داشت.
در شبهات سیاسی نیز فردی معروف صاحب زنج قیام کرد و مدتی برخی شهرها تصرف کرد و شهری جدید بنا کرد و معروف شد که علوی است و در حالیکه امام عقاید او را تایید نکرده بودند.
امام به دلیل اینکه عده ای از علویان پیرو او بودند دیدگاه خود را مخفی نکردند.
حجت الاسلام و المسلمین عباسی بیان کرد: برخورد امام حسن عسکری (ع) با اسحاق کندی نیز بسیار آموزنده است.
او که در حال نگارشی به نام تناقض القران بود.
امام وقتی متوجه شدند او در حال نگارش این کتاب است وارد عمل شدند و نگذاشتند بعد ورود شبهه اقدام کنند.
اقدام زود هنگام قبل از اینکه شبهه ریشه دواند از جمله درسها است.
وی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) به یکی از پیروان خود که از شاگردان او بوده است در آموزش برای چگونگی به پاسخ دادن به اسحاق کندی میگوید مدتی با او انس بگیر محبت کن.
برای پاسخ به شبهه فقط نیاز به علم و دانش نیست بلکه ارتباط درست بسیار مهم است.
نباید از موضع بالا و با مواجه تند برخورد کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین عباسی گفت: شبه از کارآمدترین ابزار جنگ ترکیبی است.
نمیتوان بسیط وارد میدان شد.
باید مواجه ما ترکیبی باشد.
امام حسن عسکری (ع) در مواجه با شبهه میفرماید روش و علم پاسخ را یاد میدهم اما اول محبت کن و برای او وقت بگذار.
معاون پژوهش حوزههای علمیه تاکید کرد: برای جوان و اندیشمندان شبهه دار باید وقت بگذاریم که بخشی از این وقت برای محبت کردن باشد.
وی گفت: در روایات آمده است:«کَتَبتُ إلی أبی مُحَمَّدٍ علیه السلام أشکو إلَیهِ الفَقرَ، ثُمَّ قُلتُ فی نَفسی: أ لَیسَ قالَ أبو عَبدِ اللّه ِ علیه السلام: الفَقرُ مَعَنا خَیرٌ مِنَ الغِنی مَعَ عَدُوِّنا، وَ القَتلُ مَعَنا خَیرٌ مِنَ الحَیاةِ مَعَ عَدُوِّنا؟!
فَرَجَعَ الجَوابُ: إنَ اللّه َ عزّ و جلّ یُمَحِّضُ أولِیاءَنا إذا تَکاثَفَت ذُنوبُهُم بِالفَقرِ، و قَد یَعفو عَن کَثیرٍ، و هُوَ کَما حَدَّثتَ نَفسَکَ؛ الفَقرُ مَعَنا خَیرٌ مِنَ الغِنی مَعَ عَدُوِّنا؛ رجال الکشیّ از محمّد بن حسن بن میمون: «به امام عسکری علیه السلام نامه نوشتم و از فقر به او شکایت بردم.
آن گاه، با خود گفتم: مگر نه این است که امام صادق علیه السلام فرموده است: فقر، همراه ما، بهتر است از توانگری، همراهِ دشمنِ ما؛ و کشته شدن، همراه ما، برتر است از زندگی، همراه دشمن ما؟»
حجت الاسلام و المسلمین عباسی با اشاره به اهمیت باورمندی بیان کرد: قبل از هر چیزی نیاز به باور داریم و علم دانش گام دوم است.
باید ایمان و باورمان به راهمان قوی باشد.
در کنار باور و علم، روشمندی نیز کمک کننده است.
معاون پژوهش حوزههای علمیه با تاکید بر پیشروی شبهه در این زمانه اظهار کرد: در مقابله شبهه نمیتوانیم بی تفاوت باشیم و این قدام کمترین کار است.
شبهه امروز پیش روی کرده است به طوری که در بین جامعه اهل علم و دین ما را هم فرا گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین عباسی اضافه کرد: امروز شبهه افکنان پیشرفت کردند و با روشها و ابزارهای جدید اقدام میکنند به همین خاطر ما نیز باید برای حل شبهه پیشرفت کنیم.
وی گفت: درسهایی که امروز در شبهه میخوانیم بی مثال و بی مانند است اما نباید تصور کنیم که رسالت حوزوی فقط همین است.
برای اینکه حوزهای پویا باشیم باید قبل از اینکه مسائل رخ بدهد پاسخ را آمده کرده باشیم.
حوزه پویا حوزهای است که در مقابل شبهه افکنان محیط خود واکنش داشته باشد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه یادآور شد: تشکیل پاسخ کده ها امر مبارکی است اما دایر کردن واحدهای متفاوت نباید سبب شود که دستمان خالی شود.
باید ظرفیتهایی که در حوزه وجود دارد هم افزا کنیم.
استفاده از گروههای علمی جهادی و پژوهش سراها نیز در این مسیر میتوان استفاده کرد.
بر اساس گزارش عملکرد و نوع عملکرد میتوانیم از پژوهش سراها و گروههای علمی حمایت کنیم.
جدایی دین از سیاست توطئه دشمن است
در ادامه این همایش، حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخفال مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه عنوان کرد: در دورهای که جنگ ترکیبی علیه اسلام ناب ایجاد شده است اگر آماده برای مبارزه با آن نباشیم امت اسلام آسیبهای فراوانی خواهد خورد.
قائم مقام مدیر حوزههای علمیه در امور استان ها ادامه داد: به عنوان پاسبانان اسلام ناب وظیفه داریم مردم را با همه زوایای جنگ ترکیبی آشنا و آنان را مهیای مقاومت و مبارزه با حرکات استکبار کنیم.
وی گفت: هجمههای دشمن منحصر به امروز و دیروز نیست بلکه از صدر اسلام این هجمهها وجود داشته است و زمانی که فرهیختگان به وظیفه خود عمل کردند اسلام مقاومتر شده است و زمانی که عالمان و خواص به درستی عمل نکردند یا نتوانستند عمل کنند اسلام آسیب پذیر شده است.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امام باقر (ع) میفرماید: «إِنَّ الْأَئِمَّه فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِمَامَانِ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَا بِأَمْرِ النَّاسِ یُقَدِّمُونَ أَمْرَ اللَّهِ قَبْلَ أَمْرِهِمْ وَ حُکْمَ اللَّهِ قَبْلَ حُکْمِهِمْ قَالَ وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ یُقَدِّمُونَ أَمْرَهُمْ قَبْلَ أَمْرِ اللَّهِ وَ حُکْمَهُمْ قَبْلَ حُکْمِ اللَّهِ وَ یَأْخُذُونَ بِأَهْوَائِهِمْ خِلَافَ مَا فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ؛ ما دو نوع امام در قرآن داریم؛ یکی کسانی هستند که «وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» که با فرمان خداوند هدایت میکنند، نه با فرمان خودشان، و فرمان و حکم خداوند را مقدّم بر فرمان و حکم خود قرار میدهند.
نوع دوّم کسانی هستند که «جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ» فرمان و حکم خود را بر فرمان و حکم خداوند مقدّم میکنند و برخلاف آنچه در کتاب خدا هست، براساس هوی و هوس خود عمل میکنند.»
وی با اشاره به اینکه در دنیا با دو حکمرانی شریعت و شیطانی مواجه هستیم، تصریح کرد: در روایات آمده است: «بُنِیَ الإسلامُ علی خَمْسٍ: عَلی الصَّلاةِ، الزَّکاةِ، الصَّومِ، الحَجِّ، الوَلایةِ و لَمْ یُنادَ بِشَیْءٍ کَما نُودِیَ بالوَلایةِ؛ اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت؛ و بر هیچ چیز به اندازه ولایت تأکید نشده است.» مثل ولایت همانند عمود آهنی وسط سنگ آسیاب است که آسیاب بر محور این عمود میچرخد و باعث چرخش صحیح آسیاب میشود.
استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: مقابله و دعوا در این دنیا بین حکمرانی الهی و شیطانی است و وظیفه شناساندن این دو نوع حکمرانی به عهده انبیا و ائمه بوده است و اکنون در عصر غیبت به عهده ما گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه مغالطهها و مباحث گمراه کننده میتوانند مردم را از محور ولایت جدا کند، افزود: کار ما روز قیامت از دیگر مردم سختتر است.
در روایات نقل شده است: «اکثر اهل الجنة البُله» منظور از البله ابلهان نیستند بلکه آدمهای سادهای هستند که شریعت برای آنها گفته شده است و با فهم ساده خود به آن عمل میکنند در حالی که کار برای خواص بسیار سخت است.
قائم مقام مدیر حوزههای علمیه در امور استان ها ادامه داد: در جنگ ترکیبی و سلطه جوی صهیونی که به جان همه اهل شریعت، دین و مسلمانان افتادهاند ما وظیفه داریم مردم را آگاه به شریعت کنیم.
کار دشواری است اما شدنی است.
وی یادآور شد: از ظرافتهایی که رهبر معظم انقلاب در رفتارها و خواستههای خود در جنگ 12 روزه بیان کردند گروه گروه مردم جذب نظام و اسلام شدند درس بگیریم.
رهبر معظم انقلاب در یک جمله به ذاکر اهل بیت (ع) فرمودند که ای ایران بخوان.
این نمونهای از به اقتضای حال سخن گفتن است.
در بزنگاههای درست عمل کردن، به جا سخن گفتن و علم سخن گفتن همین است.
فرخ فال بیان کرد: امروز همانند گذشته نیست که در منبرهای طولانی بگوییم و همه گوش کنند.
در روزهایی که با فضای مجازی مواجه هستیم باید کلمات و ارشادها ساندویجی شود.
وی اظهار کرد: مرکز پاسخ گویی به شبهات با همه توان آمده است تا حوزههای علمیه مجهز، ممحض و آماده مقابله با جنگ ترکیبی باشند.
فکرهای اشتباهی که بعد از پیروی انقلاب مطرح میشد که لازم نیست حکمرانی اسلامی باشد و دین باید از سیاست جدا شود و برخی امروز نیز حرفهای انسانهای پلید گذشته را تکرار میکنند و متوجه سخنان خود نیستند.
فرخ فال اضافه کرد: امروز استکبار و صهیونیست به این نتیجه رسیده اند تا وقتی که مردم با دین و ولایت باشند آسیب پذیر نخواهند شد و نقطه آغازین سلطه بر ملتها با جدایی دین از سیاست است.
وی تصریح کرد: امروز باید برای مردم تشریح کنیم که اگر دین از سیاست جدا شود منجر به انزوای دین میشود و بهای مقاومت کمتر از تسلیم است.
در بیان علت عدم مقاومت ارتش سوریه بیان میشود برای کم بودن حقوقشان بوده است، آیا امروز به حقوق خود رسیدند یا از بین رفتند.
قائم مقام مدیر حوزههای علمیه در امور استان ها تاکید کرد: از سوی دیگر باید بدانیم این دنیا دائمی نیست و آخرت سرای جاویدان است.
دنیا برای آموزش و آخرت برای نمره و نتیجه است.
فرخ فال یادآور شد: صهیونیست بیان میکند ما اشرف مخلوقات الهی هستیم و بقیه انسانها حیوانات هستند.
صهیونیست شعار از نیل تا فرات میدهد و در مقابل اسلام ایستاده است.
ما در مقابل چه کسی باید انعطاف نشان بدهیم؟
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه با بیان اینکه خون ما رنگینتر از اصحاب امام حسین (ع) نیست، تاکید کرد: امروز اگر پای این اسلام بایستیم و حمایت کنیم و خون ما ریخته شود سود کردیم.
قائم مقام مدیر حوزههای علمیه در امور استان ها بیان کرد: در مواجه با جنگ ترکیبی باید مردم را با مواجه با اصل دین کنیم و بگوییم آزادگی حریت شما بستگی به دین دارد اگر پای این قضیه این بایستیم نگران قدرت استکبار نباید باشیم.
وی یادآور شد: با رهبری رهبر معظم انقلاب، همت همه و تلاش ما این کار به نتیجه خواهد رسید و دشمن از تجاوز به حاکمیت اسلام پشیمان خواهد شد.
مجاهدت و تلاش با روحیه طلبگی عجین است
حجت الاسلام والمسلمین امینی پور هم در ادامه این همایش عنوان کرد: اساتیدی که در این دوره حضور پیدا کردند فرصتی برای ارتباط بیشتر بودند.
شاید جلسات محدودی که برگزار شد برای انتقال همه موضوعات کافی نباشد اما افقی جدید باز میکند تا جلسات و ارتباطات بیشتری برگزار شود.
مسئول مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه با اشاره به اینکه آتش به اختیار باشید، ادامه داد: در کاربوم طراحی شده 20 فعالیت آموزشی، پژوهشی، رسانهای طراحی شده است.
هر استان میتواند هسته علمی تشکیل دهد و محوری برای آن موضوع شود.
همچنین بر روی نقاط خلا تمرکز کنید تا از تداخل جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه سند ابلاغی دارد و می تواند فعالیت استان ها را ریل گذاری کند، اظهار کرد: از ظرفیت اساتید استان ها برای پاسخکده ها استفاده کنید و از تجربه های بزرگان استانی استفاده کنید.
پورامینی بیان کرد: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه مرکزی مستقل است اما با هم افزایی و تعامل از توان بخش های دیگر استفاده میکند.
کار را متوقف بر امکانات نکنید و از ظرفیت فعال این حوزه استفاده کنید.
مسئول مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه با بیان اینکه از گذشته روحیه طلبگی بر مجاهدت و تلاش بوده است، گفت: کار خدا زمین نمیماند اما امروز که فرصت و بستر فراهم شده فبراست بازو هم دیگر باشیم و توان یکدیگر را افزایش بدهیم و کار را پیش ببریم.
انتهای پیام/