سه کانال دیپلماتیک مهم در سفر آقای پزشکیان به چین فعال است؛ شانگهای، پکن و سران کشورهای حاضر در این اجلاس
یک کارشناس مسائل چین درباره سفر اخیر رئیسجمهور به چین تصریح کرد: در این سفر سه کانال دیپلماتیک به طور همزمان فعال است. نخستین کانال، مربوط به سازمانهای منطقهای است که سازمان شانگهای یکی از ارکان آن به شمار میآید و عمده تمرکز آن امنیت منطقهای است. دومین کانال، روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و چین است که در حال حاضر از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا چین اصلیترین شریک اقتصادی ایران در این موقعیت حساس به شمار میآید. و نهایتاً، سومین کانال، روابط دیپلماتیک چندجانبه ایران با کشورهای مختلف است که در این سفر فرصت دیدار با رهبران کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه، چین، پاکستان، کره شمالی و کشورهای آسیای مرکزی فراهم میشود.

یک کارشناس مسائل چین درباره سفر اخیر رئیسجمهور به چین تصریح کرد: در این سفر سه کانال دیپلماتیک به طور همزمان فعال است.
نخستین کانال، مربوط به سازمانهای منطقهای است که سازمان شانگهای یکی از ارکان آن به شمار میآید و عمده تمرکز آن امنیت منطقهای است.
دومین کانال، روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و چین است که در حال حاضر از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا چین اصلیترین شریک اقتصادی ایران در این موقعیت حساس به شمار میآید.
و نهایتاً، سومین کانال، روابط دیپلماتیک چندجانبه ایران با کشورهای مختلف است که در این سفر فرصت دیدار با رهبران کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه، چین، پاکستان، کره شمالی و کشورهای آسیای مرکزی فراهم میشود.
کد خبر: 733155 | ۱۴۰۴/۰۶/۱۰ ۱۲:۱۱:۰۹
لیلا پایدار- حامد وفایی، کارشناس مسائل چین، در گفتوگو با خبرنگار اعتماد آنلاین در خصوص ارزیابی ابعاد سفر آقای پزشکیان به چین گفت: با توجه به شرایط حساس کنونی در منطقه و نظام بینالملل و نیز با در نظر گرفتن موقعیت ویژه جمهوری اسلامی ایران پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم اسرائیل علیه کشورمان، این سفر در شرایط کنونی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
باید توجه داشت که محور اصلی این سفر، شرکت در اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای است که به دعوت طرف چینی انجام میشود.
البته این سفر، علاوه بر بحث اجلاس شانگهای، چندین بعد دیگر نیز دارد که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود.
وی ادامه داد: در این سفر سه کانال دیپلماتیک به طور همزمان فعال است.
نخستین کانال، مربوط به سازمانهای منطقهای است که سازمان شانگهای یکی از ارکان آن به شمار میآید و عمده تمرکز آن امنیت منطقهای است.
دومین کانال، روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و چین است که در حال حاضر از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا چین اصلیترین شریک اقتصادی ایران در این موقعیت حساس به شمار میآید.
و نهایتاً، سومین کانال، روابط دیپلماتیک چندجانبه ایران با کشورهای مختلف است که در این سفر فرصت دیدار با رهبران کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه، چین، پاکستان، کره شمالی و کشورهای آسیای مرکزی فراهم میشود.
به گفته وفایی، بنابراین، اگر به ابعاد مختلف این سفر نگاه کنیم، میتوان به این نتیجه رسید که این سفر به عنوان یک فرصت طلایی برای دولت چهاردهم در شرایط دشوار امنیتی و پس از جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران، به شمار میآید.
امیدواریم که از این فرصت به بهترین نحو ممکن بهرهبرداری شود.
آیا سازمان شانگهای میتواند با توجه به حضور کشورهایی چون چین و روسیه، فشاری که غرب به ایران وارد میکند را خنثی کند؟
وفایی در پاسخ اظهار داشت: اولاً باید توجه داشته باشیم که سازمان شانگهای به طور مشخص یک سازمان امنیتی منطقهای است که اهداف عمده آن در بدو تأسیس شامل مقابله با تروریسم، جداییطلبی و افراطگرایی بوده است.
به میزان امکان، جمهوری اسلامی ایران میتواند دغدغههای امنیتی خود را با اهداف سازمان شانگهای همراستا کند و در مذاکرات خود، تقاطعی میان منافع امنیتی ایران و این سازمان ایجاد کند.
در چنین شرایطی، سازمان شانگهای میتواند در برخی موارد، به ویژه در مسائل مربوط به تحریمها و مبارزه با تروریسم، نقشی کلیدی در حل و فصل مشکلات ایران ایفا کند.
وی همچنین به تأکید بر این نکته پرداخت که در بحبوحه جنگ و پس از حملات وحشیانه اسرائیل به ایران، سازمان شانگهای یکی از نخستین مجامعی بود که با صدور بیانیهای، این حملات را محکوم کرد.
اما در عین حال، برخی از کشورهای عضو این سازمان مانند هند از صدور بیانیه محکومیت اسرائیل تبری جستند و موضع متفاوتی اتخاذ کردند، که این امر نشاندهنده تفاوت دیدگاهها و مواضع کشورهای مختلف در درون سازمان شانگهای است.
وی در ادامه افزود: با این حال، در مجموع باید گفت که سازمان شانگهای با توجه به گسترش روزافزون خود، در حال تبدیل شدن به یک نهاد مهم در عرصه امنیت منطقهای است.
اجلاس جاری در شهر تیانجین چین، که بزرگترین اجلاس تاریخ این سازمان به شمار میرود، به حضور کشورهای متعددی از جمله ترکیه نیز انجامیده است.
علاوه بر اجلاس اصلی شانگهای، اجلاس شانگهای پلاس نیز برگزار میشود که کشورهای جدیدی قرار است به آن بپیوندند.
این گردهمایی بزرگ، بستر مناسبی برای مذاکره و هماهنگی در زمینه مسائل امنیتی فراهم کرده است.
آیا دیدار با رهبران چین و روسیه در این سفر میتواند تأثیرگذار باشد؟
دکتر وفایی پاسخ داد: بدون شک، دیدار با رهبران چین و روسیه، که هر دو کشور عضو برجام بودهاند و جزو کشورهای ۵+۱ به شمار میآیند، در شرایط کنونی اهمیت ویژهای دارد.
چین به ویژه پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، همواره به روابط خود با ایران ادامه داده است.
خرید نفت ایران توسط چین در این مدت، به رغم فشارهای آمریکا، نشاندهنده پایبندی این کشور به برجام بوده است.
در این راستا، چین و روسیه در هماهنگی با ایران به مخالفت با اقدامات کشورهای غربی و به ویژه فعالسازی مکانیزم ماشه پرداختهاند.
وی در ادامه تصریح کرد: به نظر میرسد که در این اجلاس، فرصت مناسبی برای ایران وجود دارد تا با چین و روسیه بیشتر هماهنگ شود.
علاوه بر این، چین به تازگی از اقدام کشورهای اروپایی در فعالسازی مکانیزم ماشه به شدت انتقاد کرده و آن را اقدامی غیرسازنده توصیف کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده که باید تمام تلاشها معطوف به بازگرداندن موضوع هستهای ایران به ریل گفتگو و مذاکرات سیاسی شود.
بنابراین، در این سفر فرصت خوبی وجود دارد که ایران با چین و روسیه هماهنگیهای بیشتری در زمینه مسائل هستهای و حقوقی انجام دهد.
در مجموع، این سفر به عنوان یک فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت روابط دیپلماتیک و امنیتی با کشورهای مهم منطقه و به ویژه چین و روسیه، میتواند گامهای مؤثری در راستای منافع ملی ایران بردارد