«جنگ 12 روزه» روی صحنه؛ جنگ تنها در میدان تیر و تفنگ خلاصه نمیشود - تسنیم
«جنگ تنها در میدان نبرد نیست، هنر هم سنگر است»؛ با همین نگاه پنج نمایش درباره «جنگ 12 روزه» آماده تولید شده اند تا روایت های متفاوتی از مقاومت مردم ایران را به نمایش بگذارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رسانهای پایان نگارش و آغاز تولید پنج نمایش ویژه «جنگ تحمیلی 12 روزه» روز سهشنبه 4 شهریور با حضور کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، تقی اکبرزاده، رئیس مرکز سیمرغ صداوسیما، و جمعی از نویسندگان و کارگردانان این آثار در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
جنگ تنها در میدان تیر و تفنگ خلاصه نمیشود
کوروش زارعی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت حضور هنرمندان در میدان جنگ نرم گفت: «امروز از پنج نمایشی که نگارش آنها با موضوع جنگ 12 روزه به پایان رسیده رونمایی میکنیم.
چند روز پس از آغاز این جنگ، همکارانم را دعوت کردم تا سهمی در این میدان داشته باشیم.
جنگ امروز تنها در میدان تیر و تفنگ خلاصه نمیشود و ما باید در سنگر هنر نیز حضور خود را نشان دهیم.»
وی با معرفی نصرالله قادری بهعنوان مشاور پروژه و برخی نویسندگان تربیتشده در حوزه هنری توضیح داد: «این آثار به صورت دورهای و هر کدام به مدت بیست روز در یک بازه چهارماهه روی صحنه خواهند رفت.
مذاکراتی نیز برای اجرای آنها در سالنهای حرفهایتر در حال انجام است.»
زارعی همچنین از همکاری با صداوسیما خبر داد و افزود: «پس از تصویب متنها در سازمان، این نمایشها در مرکز سیمرغ بهصورت تلهتئاتر ضبط و از شبکههای مختلف تلویزیونی پخش خواهد شد.
در نگارش نمایشنامهها تلاش شده است با گرتهبرداری از رخدادهای مستند، آثاری در ساختار تئاتر مستند شکل گیرد.»
معرفی نمایشها
پنج نمایش ویژه «جنگ 12 روزه» عبارتاند از:
«دو بعلاوه یک منهای یک» به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی
«به وقت سحر» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی
«رکویم سایهها» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین حریری
«در پس آن» به نویسندگی مصطفی موتورچی و کارگردانی محمد کاظمتبار
«جانپناه» به نویسندگی سید صدرا میرهای و کارگردانی علی فرحناک
روایت خانواده دانشمندان هستهای در «جانپناه»
علی فرحناک، کارگردان نمایش «جانپناه»، درباره اثر خود گفت: «این نمایش به زندگی خانواده دانشمندان هستهای میپردازد.
دانشمندان ما در کنار مبارزات علمی، با تهدیدها و خطراتی جدی مواجه بودهاند.
ما موظفیم رشادتهای آنان و خانوادههایشان را بازتاب دهیم.
در این اثر، داستان مادری روایت میشود که همسر دانشمندش به شهادت میرسد و در نهایت فرزند کوچک آن خانواده مسیر پدر و مادر را ادامه میدهد.»
سید صدرا میرهای، نویسنده این اثر نیز افزود: «تلاش شد در روایت این نمایش، به موضوعاتی پرداخته شود که کمتر در آثار نمایشی جنگ بازتاب یافتهاند؛ از جمله نقش مادران در مقاومت پنهان جامعه.»
بازخوانی تجربه مردم در جنگ
اصغر گروسی، نویسنده و کارگردان نمایش «به وقت سحر» نیز اظهار داشت: «ما به عنوان هنرمندان تئاتر وظیفه داریم دین خود را ادا کنیم.
داستان این نمایش درباره خانوادهای است که در دل جنگ 12 روزه مقاومت میکنند و تجربهای از ایستادگی مردمی را بازتاب میدهد که با وجود مصائب بسیار، پای حق ایستادهاند.»
روایت نمادین و ضدصهیونیستی در «در پس آن»
محمد کاظم تبار، کارگردان نمایش «در پس آن» در توضیح این اثر گفت: «در این نمایش تلاش کردیم به شکل نمادین به نقش رژیم صهیونیستی در فجایع تاریخی بپردازیم و اثرگذاری آن را در بستر روایی نمایش نشان دهیم.»
مصطفی موتورچی، نویسنده این نمایش نیز تأکید کرد: «واکاوی تفکر صهیونیسم در طول تاریخ اهمیت دارد.
از قحطی ایران تا فجایع آفریقای جنوبی و دیگر رخدادها، همه در یک نقطه به این جریان پیوند میخورند.»
سایر آثار و رونمایی از پوستر
امیرحسین حریری نیز توضیحاتی درباره نمایش «رکویم سایهها» ارائه داد.
در پایان نشست، از پوستر مجموعه نمایشها رونمایی شد.
انتهای پیام/