ابنسینا با نظریه نبوت پیوندی میان دین، اخلاق و سیاست برقرار کرد - تسنیم
رئیس بنیاد بوعلی سینا در همایش ابن سینا، حکیم هزاره ها با تشریح جایگاه فلسفی نبوت در اندیشه این فیلسوف بزرگ گفت: ابن سینا با نظریه نبوت، عقلانیت و دین را در بستری واحد گرد هم آورد و پایه های اخلاق و سیاست مدنی را بر آن استوار ساخت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، انشاءالله رحمتی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد تهران و رئیس بنیاد بوعلیسینا، ظهر امروز در همایش علمی ابنسینا حکیم هزارهها، عنوان کرد: مشکل اصلی دینشناسی معاصر نه ناتوانی در فهم خدا بلکه غفلت از درک عمیق مفهوم نبوت است.
وی با بیان اینکه برخی فیلسوفان مدرن، دین را صرفاً بر پایه عقل پذیرفتهاند، تصریح کرد: ابنسینا در مقابل، نبوت را حلقه پیوند انسان و خدا و اساس زندگی اخلاقی و اجتماعی دانسته و آن را رکن اصلی شکلگیری جامعه دینی معرفی میکند.
رئیس بنیاد بوعلیسینا با اشاره به کتاب «شفا» افزود: ابنسینا در این اثر به تفصیل از نبوت سخن میگوید و مباحث خود را تا مسئله امامت ادامه میدهد.
او با استدلالهای فلسفی اثبات میکند که وجود پیامبر و دعوت او به سوی خدا، بنیان ضروری دین، اخلاق و سیاست است.
رحمتی اظهار کرد: نظریه نبوت ابنسینا از جهاتی پیشگام نظریه قرارداد اجتماعی در فلسفه سیاسی به شمار میرود و با اندیشههای مدرن هابز، لاک و روسو قابل مقایسه است؛ زیرا با برهان عقلانی به تبیین ضرورت نظم اجتماعی و زندگی اخلاقی میپردازد.
وی درباره نقش انسان در این اندیشه گفت: ابنسینا معتقد است انسان برخلاف حیوانات قادر نیست به تنهایی نیازهایش را برطرف کند، بنابراین ناچار به زندگی اجتماعی و تقسیم کار است.
در چنین بستری، نبوت نه فقط هدایتگر بلکه بنیانگذار جامعه منظم و اخلاقمدار محسوب میشود.
رئیس بنیاد بوعلیسینا افزود: پیامبر در این نظریه انسانی کامل است؛ انسانی که از جنس مردم بوده اما برتر از آنهاست و به واسطه وحی، هدایت الهی را به جامعه منتقل میکند.
چنین انسانی واسطه میان خدا و بشر است و دینورزی مردم را معنا میبخشد.
رحمتی تأکید کرد: در جهان مدرن، ارتباط با وحی کمرنگ شده و تنها شناخت عقلانی از خدا باقی مانده است، در حالیکه ابنسینا نشان میدهد این شناخت بدون نبوت به کمال نمیرسد و پیامبری همچنان برای رشد اخلاقی و اجتماعی بشر ضروری است.
وی گفت: امیدواریم پژوهشهای عمیقتری در آینده درباره تأثیر نظریه نبوت ابنسینا بر فلسفه دین، اخلاق و سیاست صورت گیرد تا این میراث فکری به فهم بهتر انسان معاصر از دین و جامعه یاری رساند.
انتهای پیام/