حفره سیزده هزار میلیاردی در لیگ برتر؛ دردسرهای ممنوعیت تبلیغ سایتهای شرطبندی
از آغاز فصل ۲۷- ۲۰۲۶ دیگر هیچ شرکت شرطبندی روی سینه بازیکنان لیگ برتر حضور نخواهد داشت. آن هم در حالی که بیش از نیمی از ۲۰ باشگاه لیگ برتر در حال حاضر یک شرکت شرطبندی را به عنوان اسپانسر اصلی خود دارند.

کد خبر: 731988 | ۱۴۰۴/۰۶/۰۴ ۱۲:۵۵:۰۱
باشگاههای لیگ برتر با حفره ۱۰۰ میلیون پوندی ناشی از خروج اسپانسرهای مربوط به شرطبندی مواجهاند.
اما چه کسی قرار است این رقم سنگین را پر کند؟
به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از رسانههای انگلیسی زبان، لیگ برتر انگلیس به عنوان جذابترین و پربینندهترین لیگ دنیا با یک معضل بزرگ مواجه شده است.
فصل جدیدی که با برد ۴-۲ لیورپول مقابل بورتموث در روز جمعه کلید خورد، آخرین فصلی خواهد بود که تبلیغات شرطبندی روی پیراهن تیمها دیده میشود و پرونده بیش از دو دهه اسپانسری این شرکتها در فوتبال انگلیس روی پیراهن باشگاهها بسته خواهد شد.
تغییراتی که در سال ۲۰۲۳ توسط باشگاههای لیگ برتر به تصویب رسیدند، به زودی اجرا خواهند شد.
از آغاز فصل ۲۷- ۲۰۲۶ دیگر هیچ شرکت شرطبندی روی سینه بازیکنان لیگ برتر حضور نخواهد داشت.
بیش از نیمی از ۲۰ باشگاه لیگ برتر در حال حاضر یک شرکت شرطبندی را به عنوان اسپانسر اصلی خود دارند و حالا باید بهدنبال جایگزینی برای جبران کسری تجاریای باشند که در مجموع حدود ۱۰۰ میلیون پوند معادل ۱۳۵ میلیون دلار (سیزده هزار میلیارد تومان) برآورد میشود.
البته همچنان امکان نمایش تبلیغات شرکتهای شرطبندی روی آستین پیراهن، تابلوهای تبلیغاتی و لباسهای تمرینی وجود خواهد داشت، اما پیشبینی میشود که ارزش برخی قراردادهای اسپانسری طی ۱۲ ماه آینده به نصف کاهش پیدا کند.
جو ویلیامز، مدیر شرکت WH Sports در لندن میگوید: «احتمالا این بزرگترین تغییر در این صنعت طی ۲۰ سال اخیر خواهد بود، زمانی که برندهای شرطبندی برای نخستینبار روی پیراهنها ظاهر شدند.»
یازده باشگاه از جمله استون ویلا، اورتون، وستهام، ولورهمپتون، ناتینگهام فارست، فولام، کریستال پالاس، برنتفورد، بورتموث، برنلی و ساندرلند- این فصل آخرین حضورشان با اسپانسرهای شرطبندی خواهد بود.برای باشگاههای خارج از جمع «شش تیم بزرگ»، این گزینه معمولا پرسودترین انتخاب بوده و به همین دلیل رد کردن آن دشوار است.
فولام که در سال ۲۰۰۲ نخستین باشگاه لیگ برتری بود که با یک شرکت شرطبندی (Betfair) قرارداد بست، تاکنون با هفت شرکت شرطبندی مختلف همکاری کرده است.
وستهام هم از سال ۲۰۱۵ تاکنون همواره شریک شرکتهای شرطبندی آنلاین بوده است.
اما این گزینه آسان در حال از بین رفتن است.
در سال ۲۰۲۳ و در جریان بازبینی قوانین شرطبندی توسط دولت بریتانیا، ۲۰ باشگاه لیگ برتر تحت فشار پذیرفتند که بهطور «داوطلبانه» تبلیغات شرطبندی روی جلوی پیراهنها را کنار بگذارند.
دلیل؟
«برای کاهش تبلیغات قمار».
گروههای اجتماعی سالها خواستار این تغییر بودند تا بتوانند با مشکل اعتیاد به شرطبندی مقابله کنند.
با وجود این، در دوره سهساله مهلت اجرای قانون، تعداد باشگاههای دارای اسپانسر شرطبندی از ۸ به ۱۱ تیم افزایش یافت.
حالا چالش جدی برای آنها این است که اگر میخواهند درآمد تجاریشان حفظ شود، باید به سرعت راهکارهای جدیدی بیابند.
ویلیامز اضافه میکند: «میتوانم تصور کنم که در اولین سال پس از ممنوعیت، برخی قراردادها به حداقل ممکن برسند.
الان باشگاههای میانه جدول سالانه حدود ۸ تا ۱۰ میلیون پوند از جلوی پیراهن میگیرند، اما توجیه چنین مبالغی برای برندهای غیرشرطبندی سخت خواهد بود.
شاید ارزش قراردادها به نصف یا حتی یکچهارم چیزی برسد که شرکتهای شرطبندی میپرداختند.»
با این حال، قوانین جدید کاملا جلوی حضور شرطبندی را نمیگیرند.
اسپانسری روی آستین همچنان مجاز است (ارزش آن برای یک تیم میانه جدول حدود ۱ تا ۲ میلیون پوند است) و حضور در لباس تمرینی هم امکانپذیر خواهد بود.
همانطور که قبلا هم دیده شد، ورود برندهای شرطبندی احتمالا باعث بالا رفتن ارزش این بخشها میشود.
جورج ایشرود، مدیر مشارکتهای جهانی در شرکت Sportquake، میگوید: «تعیین عدد دقیق برای تأثیر مالی سخت است و احتمالا در کوتاهمدت شاهد اصلاحاتی خواهیم بود.
اما لیگ برتر همچنان یکی از قویترین پلتفرمهای بازاریابی جهانی در ورزش است.
باشگاهها در حال سازگاری هستند و با گذشت زمان، انتظار میرود تقاضا از صنایع مختلف به شکل سالم ادامه پیدا کند.» در یک دهه گذشته، این فضا تغییرات بزرگی داشته است.
در فصل ۱۴- ۲۰۱۳ فقط دو باشگاه اسپانسر شرطبندی داشتند، اما بعد از آن تعداد به سرعت بالا رفت.
در دو فصل اخیر که این نوع قراردادها مجاز بود، بیش از نیمی از تیمها از آن استفاده کردند.
معمولا تیمهای تازه صعودی به لیگ برتر به سرعت سراغ قراردادهای آماده با شرکتهای شرطبندی میرفتند.
ساندرلند بعد از صعود با W88 قرارداد بست؛ شرکتی که پیشتر با ویلا، وولوز، فولام، لسترسیتی، پالاس و برنلی همکاری کرده بود.
در صورت سقوط دوباره تیمها به چمپیونشیپ، امکان ادامه همکاری با شرکتهای شرطبندی وجود دارد، چون لیگ دسته پایینتر همچنان مجوز تبلیغات روی جلوی پیراهن را میدهد اما این لیگ برتر و شهرت بینالمللی آن بود که همیشه برای صنعت شرطبندی جذابیت داشت.
البته این مشکل برای باشگاههای بزرگ لیگ برتر نیست.
آنها میتوانند تا ۶۰ میلیون پوند در سال از قراردادهای اسپانسر جلوی پیراهن به دست آورند.
لیورپول (استاندارد چارترد)، منچستریونایتد (Snapdragon)، منچسترسیتی (اتحاد) و آرسنال (امارات) قراردادهای بلندمدت غیرشرطبندی دارند.
تاتنهام هم از سال ۲۰۱۰ دیگر با شرکتهای شرطبندی همکاری نکرده و حالا قرارداد طولانیمدتی با شرکت بیمه AIA دارد.
چلسی اما استثناست.
این باشگاه همچنان بدون اسپانسر مانده و سال ۲۰۲۳ هم پس از اعتراض هواداران، قرارداد با Stake (که اسپانسر اورتون هم هست) را لغو کرد.
استون ویلا و اورتون، هر دو، با مشکل بزرگتری روبرو خواهند شد.
قرارداد ویلا با Betano و قرارداد اورتون با Stake هر دو ارزش بالایی دارند (۱۴ میلیون پوند در سال برای ویلا و رکورد باشگاه برای اورتون) اما جایگزین کردنشان کار دشواری خواهد بود.
سوال اصلی این است که فوتبال حالا اسپانسرهای بزرگ بعدی را از کجا پیدا خواهد کرد؟
فعلا الگوی مشخصی وجود ندارد.
برخی باشگاهها از صنعت مالی (مثل لیورپول، تاتنهام و برایتون) یا خطوط هوایی (مثل منچسترسیتی و آرسنال) اسپانسر گرفتهاند.
صنایع قدیمیتر مثل مشروبات الکلی و شرکتهای محلی همزمانی فعال بودند.
اخیرا شرکتهای فروش خودرو دستدوم هم وارد شدند (مثل Cazoo و Cinch) اما دوام نیاوردند.
ایشرود میگوید: «در حالی که تغییر بزرگی رخ خواهد داد، باشگاهها توان مدیریت آن را دارند.
بزرگترین هزینهکنندگان اسپانسری در دنیا صنایع خودروسازی، مالی، هواپیمایی و فناوری اطلاعات هستند.
بعید نیست فینتک، رمزارز، هوش مصنوعی و گردشگری هم رشد کنند.» ویلیامز هم اضافه میکند: «احتمالا یک بخش خاص جایگزین نمیشود، بلکه ترکیبی خواهد بود.
صرافیهای رمزارز یکی از گزینهها هستند، همینطور معاملات فارکس.
شاید شرکتهای داخلی بیشتری وارد میدان شوند چون قیمتها برایشان قابلپرداختتر شده است.»
با این حال، همه از خروج شرطبندی خوشحال نیستند.
پژوهش دانشگاه بریستول نشان داد که در اولین هفته فصل گذشته لیگ برتر نزدیک به ۳۰ هزار پیام تبلیغاتی شرطبندی در تلویزیون، رادیو و شبکههای اجتماعی ثبت شده است؛ تقریبا سه برابر سال قبل.
این موضوع نگرانیها درباره افزایش اعتیاد به قمار را بیشتر کرده است.
نیک هاروی از ائتلاف پایان تبلیغات شرطبندی (CEGA) میگوید: «آسیبی که به هواداران وارد میشود باعث شد لیگ برتر تحت فشار قرار گیرد، اما حذف تبلیغات از جلوی پیراهنها کافی نیست.
هنوز دهها هزار تبلیغ شرطبندی در هر آخر هفته روی آستینها، اطراف ورزشگاهها و در رسانهها دیده خواهد شد.
دولت باید وارد عمل شود و همه تبلیغات شرطبندی را متوقف کند؛ فوتبال بدون آن هم زنده خواهد ماند.» حضور نیم میلیون تماشاگر در ۱۰ بازی نخست فصل لیگ برتر این را ثابت میکند، اما ۱۲ ماه آینده چالشهای تجاری بزرگی در پیش خواهد داشت.