تقسیط بدهی کارفرمایان آسیب دیده از جنگ
مدیرکل تأمین اجتماعی استان تهران با اشاره به اجرای طرح رصد بازار کار، از تمدید مهلت ارسال لیست و معافیت از جریمه تأخیر و تقسیط برای حمایت از تولیدکنندگان و آسیب دیدگان جنگ 12روزه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیمه تعطیل شدن ناگهانی واحدهای اقتصادی در دوران جنگ 12روزه، تولیدکنندگان را با یک معمای دشوار سیاستی روبرو کرد؛ از یک سو تعهدات قانونی و اجتماعی آنها در قبال حفظ نیروی کار و پرداخت حق بیمه پابرجا بود و از سوی دیگر، جریان درآمدی آنها به دلیل اختلال در زنجیره تأمین و فروش به شدت کاهش یافته یا قطع شده بود.
در این شرایط تعلیق پرداختها میتوانست به قطع ارتباط بیمهای کارگران، ایجاد وقفه در سنوات خدمت آنها و تهدید معیشت خانوارهای کارگری بینجامد.
بنابراین، تصمیم مدیریت تأمین اجتماعی برای انعطافپذیری و اجتناب از اعمال جرائم سنگین، در حقیقت اقدامی برای حفظ ثبات اجتماعی و انباشت سرمایه انسانی بود.
این اقدام با دادن فرصت تنفس به واحدهای تولیدی، به آنان کمک کرد تا پس از بحران، با نیروی کار خود بتوانند دوباره چرخهای اقتصادی را به حرکت درآورند.
راحله سادات حسینی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به حمایت از کارفرمایان آسیبدیده در پی جنگ 12روزه، با بیان اینکه بخشودگی جرائم خارج از اختیارات سازمان و نیازمند تصویب قانون است، گفت: اما سازمان جهت حمایت از تولید و کارفرمایان آسیبدیده اقدامات مؤثری مانند تقسیط لیستهای معوق حق بیمه، تمدید مهلت ارسال لیست حق بیمه تا 7 تیرماه 1404 و معافیت کامل از جریمه تأخیر را به عمل آورده است.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان تهران به اقدامات حمایتی دیگر از جمله پرداخت زودتر از موعد حقوق بازنشستگان و تزریق منابع مالی از طریق اعطای تسهیلات قرضالحسنه ویژه به گروههای آسیبپذیر اشاره کرد.
حسینی با اشاره به برنامههای سال جاری اداره کل تأمین اجتماعی شهرستانهای استان تهران، گفت: در راستای پیادهسازی 20 طرح تحولی و توسعهای مدیرعامل محترم سازمان تأمین اجتماعی، برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدتی با تمرکز بر افزایش پوشش بیمهای، بهبود خدمات غیرحضوری و وصول مطالبات در دست اجرا داریم.
وی افزود: برنامههایی مانند ثبتنام الکترونیک بیمهشدگان، توسعه سامانههای یکپارچه و کاهش مراجعات حضوری از جمله این اقدامات است.
همچنین در صورت همکاری وزارت کار، طرحهایی برای پوشش بیمهای کارگران غیررسمی و مشاغل خرد عملیاتی خواهد شد.
اقدامات برای مقابله با چالش اشتغال غیررسمی و کسری صندوقها
مدیرکل تأمین اجتماعی استان تهران در پاسخ به سؤالی درباره چالشهای پیشرو، پایین بودن نرخ مشارکت بیمهای بهدلیل اشتغال غیررسمی و واقعیسازی میزان دستمزد را از مهمترین موارد عنوان کرد و گفت: برای این موضوع، طرح «رصد بازار کار» با همکاری وزارت کار و سازمان امور مالیاتی آغاز شده تا ضمن شناسایی کارفرمایان متخلف، آموزشهای لازم به کارگران و بیمهشدگان ارائه شود.
دیجیتالیسازی 69 خدمت و پاسخگویی 24 ساعته
حسینی به اقدامات انجامشده در حوزه دیجیتالیسازی اشاره کرد و گفت: سامانه تأمین اجتماعی هوشمند راهاندازی شده که در حال حاضر 69 خدمت غیرحضوری از جمله درخواست مستمری، پیگیری پروندهها و پرداخت الکترونیک را ارائه میدهد.
وی افزود: همچنین دسترسی به این خدمات از طریق درگاه Es.tamin.ir، نرمافزار تامین من و CRM میسر است و پاسخگویی تلفنی به شماره 1420 بهصورت 24 ساعته به سؤالات بیمهشدگان پاسخ میدهد.
تمهیدات حمایتی از صنعتگران و تولیدکنندگان پس از جنگ 12روزه
آمارهای کلان خدمترسانی و مدیریت بحران
حسینی با اشاره به تشکیل ستاد ویژه مدیریت بحران، به آمارهای کلانی نیز اشاره کرد: این اداره کل به بیش از 2 میلیون بیمهشده اصلی و تبعی در استان تهران خدمات ارائه میدهد؛ همچنین با توسعه سامانههای هوشمند، مراجعات حضوری 35 درصد کاهش یافته و 85 درصد خدمات به صورت غیرحضوری ارائه میشود.
وی حضور همکاران در روزهای حساس جنگی و در شرایطی که بسیاری از ادارات تعطیل بودند را نمادی از تعهد این سازمان برای تأمین رفاه و سلامت مردم دانست.
چشمانداز آینده: انقلاب دیجیتال و مدل بدون شعبه
حسینی در پایان چشمانداز پنج سال آینده مجموعه تحت هدایت خود را انقلاب دیجیتال و گذار به سمت مدلی بدون شعبه عنوان کرد و گفت: در این مدل، هدف حذف کامل یا حداقلیِ نیاز به حضور فیزیکی بیمهشدگان و مستمریبگیران در شعب است و تمام خدمات از طریق کانالهای دیجیتال ارائه خواهند شد.
وی مزایای این تحول را افزایش رضایتمندی مردم با دسترسی 24 ساعته، کاهش هزینههای عملیاتی، افزایش شفافیت و کاهش فساد و ایجاد تابآوری بیشتر در شرایط بحران برشمرد و افزود: این تحول، امکان مدیریت هوشمند دادهها برای پیشبینی دقیقتر نیازها و طراحی بهتر طرحهای بیمهای را نیز فراهم میکند.
انتهای پیام/