خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 شهریور 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برگزاری سومین دوره مدرسه تابستانه چین برای بررسی روابط راهبردی با ایران

تسنیم | اقتصادی | شنبه، 01 شهریور 1404 - 15:30
سومین دوره مدرسه تابستانه چین با حضور جمعی از مقامات عالی رتبه، دیپلمات ها، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان به همت اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین برگزار شد.
چين،ايران،راهبردي،دكتر،تابستانه،مدرسه،علمي،روابط،دوره،انديشك ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سومین دوره مدرسه تابستانه چین از روز 25 مرداد 1404 با حضور جمعی از مقامات عالی‌رتبه، دیپلمات‌ها، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان کار خود را آغاز کرده و تا پنجم شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
این رویداد علمی و پژوهشی به همت اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین برگزار می‌شود و در طول دو هفته آینده، اساتید و کارشناسان از جمله وزیر اسبق امور خارجه، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران و روسای اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و چین و ایران و عراق، در 22 نشست تخصصی به ارائه مباحث خواهند پرداخت.
مدارس تابستانه چین که تاکنون دو دوره موفق را پشت سر گذاشته، به یکی از مهم‌ترین بسترهای علمی برای گفت‌وگو و تبادل نظر درباره جایگاه چین در عرصه بین‌الملل و روابط راهبردی ایران و چین تبدیل شده است.
در مراسم افتتاحیه، دکتر حسین قاهری، رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین، با اشاره به اهمیت این مدارس تابستانه اظهار داشت: «مدارس تابستانه چین نه‌تنها بستری برای گفت‌وگوهای علمی و تخصصی است، بلکه پلی برای تقویت پیوندهای راهبردی میان دو تمدن بزرگ ایران و چین به شمار می‌آید».
وی با تاکید بر نقش چین در شکل‌گیری نظم نوین جهانی افزود: «چین با اقتصاد پویا، پیشرفت‌های فناورانه و ابتکاراتی مانند پروژه "کمربند و راه"، نه‌تنها شریک استراتژیک ایران است، بلکه الگویی ارزشمند برای مطالعه در عرصه‌های مختلف محسوب می‌شود.
با این حال در برخی مقاطع، ظرفیت‌های همکاری با چین به اندازه‌ای که شایسته جایگاه دو کشور است، مورد توجه قرار نگرفته است».
قاهری با اشاره به موفقیت دو دوره پیشین این مدرسه تابستانه بیان کرد که بیش از 45 نشست تخصصی در دوره‌های گذشته برگزار شده و بیش از 900 شرکت‌کننده از ایران و چند کشور خارجی در آن حضور یافته‌اند، و این مدارس را به بستری بی‌نظیر برای تبادل دانش و تجربه تبدیل کرده است.
وی خاطرنشان کرد که در سومین دوره، 22 نشست تخصصی در سه محور اصلی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برگزار خواهد شد و این مدرسه فرصتی برای بازاندیشی در روابط دو کشور است.
وی تاکید کرد: «این مدرسه تنها یک برنامه آموزشی نیست؛ بلکه گامی در جهت ساختن آینده‌ای است که ایران و چین به‌عنوان شرکای راهبردی در کنار یکدیگر، به خلق فرصت‌های جدید برای توسعه و پیشرفت کمک کنند».
وی در پایان سخنان خود از تمامی نهادهای همکار، اساتید، سخنرانان و شرکت‌کنندگان قدردانی کرد و از آنان خواست با مشارکت فعال در نشست‌ها، در شکل‌گیری آینده روشن روابط ایران و چین سهیم باشند.
رستم ضیائی، دبیر سومین دوره مدرسه تابستانه چین، نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت این رویداد علمی در ارتقای شناخت تخصصی از چین و جایگاه آن در نظم نوین جهانی گفت: «مدرسه تابستانه چین یکی از ابتکارات مهم اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین است که به بستری کارآمد برای تبادل نظر میان متخصصان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه مطالعات چین تبدیل شده است».
وی افزود یکی از اهدف این مدرسه، تبیین و تحلیل جامع تحولات راهبردی جمهوری خلق چین و ارزیابی پیامدهای آن برای ایران است، به‌گونه‌ای که زمینه ارتقای دانش تحلیلی جامعه دانشگاهی و فعالان عرصه سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری دوجانبه فراهم آید.
ضیائی با اشاره به جایگاه روزافزون چین در نظام بین‌الملل افزود: «شناخت دقیق تحولات داخلی و رویکردهای سیاست خارجی چین، برای سیاست‌گذاران، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان، ضرورتی راهبردی به شمار می‌رود.
مدرسه تابستانه چین تلاش دارد با رویکردی علمی، منسجم و چندبعدی، این شناخت را تعمیق بخشد و بستری برای بررسی و تبادل نظر پیرامون ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی همکاری‌های ایران و چین فراهم آورد».
وی از حضور جمعی از مقامات عالی‌رتبه، دیپلمات‌های باسابقه، اساتید برجسته دانشگاه و کارشناسان شناخته‌شده به‌عنوان یکی از ویژگی‌های ممتاز این رویداد یاد کرد و به نام برخی سخنرانان اشاره کرد: دکتر علاءالدین بروجردی، دکتر محمدجواد ظریف، دکتر یحیی آل‌اسحاق، دکتر حسین ملائک، دکتر جواد منصوری، دکتر محمد کشاورززاده، دکتر فریدون وردی‌نژاد، مهندس مجیدرضا حریری، دکتر حجت‌الله ایوبی، دکتر خلیل شیرغلامی، دکتر علی‌محمد سابقی و دکتر عادل خانی.
ضیائی به گستره موضوعات این دوره اشاره کرد و گفت که نشست‌ها تصویری جامع از ابعاد گوناگون چین معاصر ارائه می‌دهند و در سه حوزه اصلی برگزار خواهند شد:
حوزه سیاست و امنیت: بررسی مفاهیمی مانند بازدارندگی در سیاست خارجی چین و درس‌هایی برای ایران، همکاری‌های سیاسی و استراتژیک ایران و چین، همکاری‌های امنیتی و نظامی چین با کشورهای منطقه و چشم‌انداز همکاری با ایران، و راهبرد چین در حوزه امنیت اجتماعی.
همچنین نشست‌هایی با محور تجربه‌نگاری و آسیب‌شناسی روابط ایران و چین، با رویکرد تحلیلی–انتقادی برگزار خواهد شد.
حوزه اقتصاد و ژئواکونومیک: تحلیل حکمرانی اقتصادی در چین، آشنایی با سیستم بانکی این کشور، بررسی جایگاه چین در زنجیره ارزش جهانی و جانمایی ایران در راهبرد ژئواکونومیک چین در غرب آسیا.
همچنین نشست‌های همکاری جامع راهبردی ایران و چین در عصر ابتکارهای جهانی به بررسی ظرفیت‌های اقتصادی–راهبردی دو کشور اختصاص دارد.
حوزه فرهنگ و هویت: شامل مباحثی مانند ناسیونالیسم فرهنگی و بازتعریف هویت چینی، سیاست‌گذاری فرهنگی در چین و درس‌هایی برای ایران، و بررسی نقش دیپلماسی عمومی ایران در چین.
هدف این نشست‌ها تحلیل پیوندهای فرهنگی و نقش آن‌ها در تعمیق همکاری‌های پایدار است.
ضیائی تأکید کرد که این تنوع موضوعی امکان بررسی چین از منظرهای چندبعدی را فراهم می‌آورد و می‌تواند شناختی متوازن و کاربردی برای سیاست‌گذاران، پژوهشگران و فعالان اقتصادی و فرهنگی ایجاد کند.
وی ابراز امیدواری کرد که سومین دوره مدرسه تابستانه چین، افزون بر ارتقای سطح دانش تخصصی شرکت‌کنندگان، زمینه گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی میان ایران و چین را فراهم آورد و در مسیر تعمیق روابط راهبردی و ارتقای سطح تعاملات دوجانبه، نقش مؤثری ایفا کند.
در بخش پایانی مراسم، فرشاد عادل، دبیرکل اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین، به تشریح فعالیت‌های اندیشکده پرداخت و افزود: «اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین، به‌عنوان تنها اندیشکده‌ای که به‌طور متمرکز موضوع روابط ایران و چین را دنبال می‌کند، طی سال‌های اخیر تلاش گسترده‌ای برای ایجاد روایت بومی از این روابط انجام داده است».
وی با تاکید بر رویکرد علمی و مستقل اندیشکده افزود: «این مجموعه با بهره‌گیری از تجارب متخصصان، در تلاش است تا به‌عنوان یک مرکز علمی مستقل، روابط علمی و فرهنگی میان ایران و چین را پیش ببرد.
برگزاری سه دوره مدرسه تابستانه چین از مهم‌ترین اقدامات این اندیشکده بوده و توانسته زمینه آشنایی تعداد زیادی از دانشجویان، پژوهشگران و فعالان اقتصادی با چین را فراهم آورد».
با آغاز سومین دوره مدرسه تابستانه چین، جامعه علمی و علاقه‌مندان حوزه مطالعات چین، فرصتی بی‌نظیر برای تبادل نظر، تعمیق شناخت و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های همکاری‌های دوجانبه در سه حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ خواهند داشت.
این رویداد، با جمع‌آوری اساتید، پژوهشگران و متخصصان برجسته، به یکی از مهم‌ترین بسترهای علمی و پژوهشی برای تقویت روابط راهبردی ایران و چین تبدیل شده است و نقش مؤثری در شکل‌دهی به آینده تعاملات دوجانبه ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام/