توصیه وزیر علوم به درآمدزایی و استقلال مالی دانشگاهها - تسنیم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه اگر بتواند 20 درصد از اعتبارات خود را به منابع متنوع خود متکی کند می تواند به استقلال مالی نزدیکتر شود و این موضوع باید عملیاتی شود و به مرحله اجرا برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، حسین سیماییصراف، در مراسم بازگشایی سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین افتتاح و کلنگزنی چند طرح دانشگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد که شامگاه پنجشنبه 30 مرداد صورت گرفت، اظهار کرد: اگر دانشگاه بتواند 20 درصد از اعتبارات خود را به منابع متنوع خود متکی کند میتواند به استقلال مالی نزدیکتر شود و این موضوع نباید فقط یک شعار باشد بلکه باید عملیاتی شود و به مرحله اجرا برسد.
وی افزود: رسیدن به استقلال مالی نیازمند الزامات و برنامهریزی دقیقی است که باید با قدمهای عملی و کوچک برای تحقق آن گام برداشته شود.
سیمایی صراف تأکید کرد: یکی از اقدامات مهم ما تشکیل شوراهای استانی آموزش عالی است که به ریاست دانشگاه معین، متخصصان استانی و مسوولان استانی در تصمیمگیری درباره رشتهها و توسعه ظرفیتهای دانشگاهی به طور مشترک حضور دارند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: تشکیل این شوراها به دانشگاهها این امکان را میدهد تا با توجه به ظرفیتها و امکانات منطقهای خود، تصمیمهای مؤثرتری برای توسعه رشتهها و برنامههای آموزشی بگیرند.
وی مهمترین سرمایه هر دانشگاه را نیروی انسانی آن دانست و اضافه کرد: در میان این افراد شاهد مفاخر دانشگاهی هستیم و دیدن تصاویر آنها برای دانشجویان الهامبخش و روحیهبخش است.
وزیر علوم همچنین با اشاره به بازگشایی سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: حق داریم از محیطهای زیبا، پرجاذبه و تمیز برخوردار باشیم؛ دانشجویان ما نیز شایسته چنین محیط هایی هستند.
محیط خوب، خود به خود فرهنگ، ادب و نشاط و آرامش میآورد از این رو با نوسازی محیطهای دانشگاهی میتوانیم ادب، فرهنگ و آداب اجتماعی را نیز در دانشجویان ارتقا دهیم.
سیماییصراف با انتقاد از این که برخی از دانشگاهها در فضای طراحی و معماری خود دارای تناقضهایی هستند، افزود: گاهی مشاهده میشود که معماری دانشگاهی که دارای میراث قدیمی و زیبایی است و باید حفظ شود در طراحی داخلی آن مکان، هویت ایرانی با مدرن کنار هم قرار گرفته که با هم هیچ قرابت و نزدیکی ندارد دانشگاهها میتوانند مدافع هویت و امنیت کشور باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی و نقش دانشگاهیان در اجرای مسئولیتپذیری اجتماعی آنان اظهار کرد: مشارکت دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه در مباحث فرهنگی و اجتماعی، کلید بازگرداندن نشاط و امید به فضای علمی کشور به شمار می رود.
سیماییصراف اذعان کرد: در دوران جنگ تحمیلی 12 روزه شاهد بودیم دانشگاهها چگونه در کنار پیشرفتهای دفاعی، نقش مهمی در روایتسازی و انسجام ملی ایفا کردند.
وی اضافه کرد: از تمام استادان، دانشگاهیان و کارکنان که در دوران سخت حماسهآفرینی کردند صمیمانه قدردانی میکنم و امیدوارم دانشگاهها در دوران صلح نیز نقش مسئولانه خود را گسترش دهند.
سیمایی صراف گفت: دانشگاهها تنها مأمور پیشرفت و نوآوری در حوزههای فناورانه و صنعتی نیستند، بلکه رسالت مهمی در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز بهعهده دارند و به عنوان آینهای بزرگ که مردم را نشان میدهند میتوانند مدافع هویت و امنیت کشور باشند؛ زیرا نمایندگان تمام اقوام، مذاهب و سلایق سیاسی از تمام نقاط کشور در دانشگاهها حضور دارند و از این رو دانشگاه متعلق به هیچ جریان خاصی نیست.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: همانطور که میدانید دانشگاه بدون شک بهترین خانه گفتوگوست، جایی که با روش علمی و عقلانی میتوان آزادانه نقد و نظر و دیدگاههای مختلف را مطرح کرد.
سیمایی گفت: اعتماد به این ظرفیت باید تقویت شود و نگران نباشیم از آنچه در این مسیر گفته میشود؛ زیرا حاصل آن به پیشرفت کشور کمک خواهد کرد از این رو برای نیمسال تحصیلی آینده، برنامه دانشگاهها نسبت به گذشته باید بیشتر به سمت فضای گفتوگو و نقشآفرینی اجتماعی سوق داده شود.
انتهای پیام/282