سرعت ساخت مدارس در البرز باید متناسب با نرخ مهاجرت باشد
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تأکید بر ضرورت نظارت بر مهاجرت پذیری البرز گفت: اگر سرعت ساخت مدارس از سرعت مهاجرت عقب بماند، مسئله حل نخواهد شد و هر چقدر ما مدرسه بسازیم، باز هم نیازها پوشش داده نمی شود.

حمیدرضا خان محمدی، معاون عمرانی وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از کرج ضمن قدردانی از تلاشهای استاندار البرز بابت پای کار بودن در زمینه مدرسهسازی و پیگیری مجدانه در این حوزه مطرح کرد: اگر همت او و خیرین استان نبود، بسیاری از چالشهای ما در این استان قابلحل نبودند.
وی افزود: این مشکلات مقطعی نیستند و به صورت دفعی ضربه میزنند، بهویژه که اول مهر برای ما زمان ثابتی است و امکان جابهجایی آن وجود ندارد.
این تدبیر استاندار البرز و تلاش خالصانه جامعه خیرین مدرسهساز استان واقعاً ستودنی است اما در رابطه با اعتبارات دولتی، آنچه در سبد قرار گرفته شامل ساخت حدود 200 مدرسه با 2 هزار و 500 کلاس درس است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در این برنامه، هم تعداد مدارس و هم زیربنای هر مدرسه اهمیت دارد، عنوان کرد: البرز جزو چهار استان برتر کشور از نظر تعداد کلاسهای درسی است که ساخته خواهد شد.
بخشی از اعتبارات این بخش از محل بودجه دولتی تأمین شده و ما یک جهش قابل توجهی را در این زمینه ایجاد کردهایم.
خان محمدی اذعان کرد: استان البرز با اینکه یازدهمین استان کشور از نظر تعداد دانشآموز است، اما از نظر اعتبارات دریافتی تقریباً پنجمین استان محسوب میشود؛ یعنی حدود دو برابر بیشتر از سهم عادی خود بودجه دریافت میکند.
خیرین هم پای کار آمدهاند و موضوع مولدسازی یکی از راهکارهایی است که میتواند حدود 25 درصد از مشکلات موجود را برطرف کند.
وی عنوان کرد: یک ظرفیت دیگر هم، مسئولیتهای اجتماعی است که میتوان این دو را با هم تلفیق کرد.
قرار است یک کارگروه پنج نفره تشکیل شده و مسیر تسهیل و در نهایت سندی توسط جامعه خیرین و دستگاههای دولتی آماده شود، بهگونهای که صنعتگر یا فعال اقتصادی با اطمینان آن را امضا کند و بداند این سرمایهگذاری بهعنوان بخشی از مالیاتش محسوب میشود.
معاون عمرانی وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه همه این موارد در قانون پیشبینی شده و وظیفه ما تسهیل آن است، اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود و تقسیمبندی انجام شده، هر بخش تقریباً سهم 25 درصدی دارد و هدف این است که این پروژهها ظرف یک سال به اتمام برسند تا مهر سال آینده دانشآموزان عزیز در سرانه استاندارد اولیه قرار بگیرند.
خان محمدی با بیان اینکه سپس برای کاهش تراکم و رسیدن به ظرفیت 400 کلاس درس اقدام میکنیم، خاطرنشان کرد: اما موضوع مهاجرتپذیری هم نکته مهمی است و باید بر آن نظارت وجود داشته باشد، زیرا اگر سرعت ساخت مدارس از سرعت مهاجرت عقب بماند، مسئله حل نخواهد شد و هر چقدر ما مدرسه بسازیم، باز هم نیازها پوشش داده نمیشود.
معاون عمرانی وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مطرح کرد: بنابراین خواهش من این است که در جلسات و مجامع تصمیمگیری، ملاحظاتی برای ظرفیت استان لحاظ و محدودیتهایی تعیین شده تا یک بار برای همیشه مسئله حل شود و دانشآموزان مستعد استان بتوانند از ظرفیت مناسب مدارس بهرهمند شوند.
انتهای پیام/