خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 30 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحول آموزشی با توانمندسازی مدیران و معلمان محقق می‌شود - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 30 مرداد 1404 - 15:30
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول بنیادین مدارس با محوریت مدیران و معلمان رقم می خورد.
آموزش،يادگيري،توانمندسازي،تحول،تأكيد،مديران،آموزشي،ابتدايي،م ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در مراسم دوره توانمندسازی نیروی انسانی در یزد با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر تحول بنیادین نظام آموزشی گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و همان‌طور که تأثیر یک معلم بر دانش‌آموز سال‌ها بعد نمایان می‌شود، نتایج این تحولات نیز در آینده جامعه آشکار خواهد شد.
وی گفت: برگزاری این نشست‌ها برنامه‌ای ملی است که در همه استان‌ها دنبال می‌شود تا بر اساس سیاست‌های دولت، آموزش و یادگیری دانش‌آموزان ارتقا یابد.
حکیم‌زاده افزود: هدف اصلی آن است که مدارس دولتی به محیط‌هایی تبدیل شوند که بهترین فرصت‌های یادگیری را در اختیار همه دانش‌آموزان قرار دهند و عدالت آموزشی محقق شود.
وی با تأکید بر اینکه مدیران مدارس محور تحول بنیادین هستند، تصریح کرد: مدیران صرفاً نقش اداری ندارند بلکه طراح و هدایت‌گر مسیر یادگیری‌اند و توانمندسازی آن‌ها در کنار معلمان از اهداف اصلی دوره «توانا» است.
معاون وزیر بیان کرد: معلمان هسته اصلی این تحول‌اند و برنامه‌ریزی مشارکتی با توجه به شرایط هر استان، مهم‌ترین اصل در آموزش ابتدایی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: توانمندسازی مدیران و معلمان در قالب سرفصل‌های مشخص دنبال می‌شود و مدرسان استانی آموزش می‌بینند تا با انتقال مهارت‌ها در کارگاه‌های آموزشی، زمینه تحول در کلاس‌های درس از ابتدای مهر فراهم شود.
حکیم‌زاده افزود: مدرسه نباید صرفاً ساختمانی برای تحصیل باشد بلکه باید محیطی پویا، خلاق و امن برای یادگیری ایجاد کند تا دانش‌آموزان علاوه بر رشد علمی، مهارت‌هایی چون تفکر انتقادی، کار تیمی و مشارکت اجتماعی را نیز بیاموزند.
وی گفت: کلاس مؤثر کلاسی شاد و پرنشاط است که با کار گروهی و روش‌های فعال یادگیری، تعلق خاطر و یادگیری عمیق در دانش‌آموزان شکل می‌گیرد.
حکیم‌زاده با اشاره به ابعاد پنج‌گانه مدرسه در تراز سند تحول، بر لزوم خودارزیابی مستمر مدارس تأکید کرد و افزود: شاخص‌های کلیدی آموزش ابتدایی برای نخستین بار تدوین شده و همه استان‌ها موظف به رصد عملکرد خود هستند.
وی اجرای «طرح حامی» را اقدامی مهم دانست و گفت: این طرح برای حمایت از دانش‌آموزان دارای ضعف تحصیلی طراحی شده و تاکنون باعث کاهش 49 درصدی افت تحصیلی در دروس فارسی، ریاضی و علوم شده است.
معاون وزیر تأکید کرد: عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری تنها با حضور مدیران توانمند و همکاری خانواده‌ها محقق می‌شود و دوره‌های توانمندسازی گامی اساسی در این مسیر است.
انتهای پیام/781