خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نگاهی تحلیلی به رفتار کاربران و حکمرانی دیجیتال در فصلنامه مطالعات فضای مجازی

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 28 مرداد 1404 - 19:30
شماره جدید فصلنامه «مطالعات فضای مجازی و رسانه های اجتماعی» با هدف بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فضای مجازی، فرصت مناسبی برای پژوهشگران و علاقه مندان به مطالعات رسانه های دیجیتال فراهم آورده است.
ديجيتال،اجتماعي،فضاي،مجازي،بررسي،مقالات،تحليل،رفتار،حكمراني، ...

به گزارش گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی» ویژه تابستان 1404 منتشر شد و مجموعه‌ای از مقالات تحلیلی و پژوهشی را در حوزه رفتار کاربران، حکمرانی دیجیتال و نقش فناوری‌های نوین در جامعه ارائه می‌کند.
این شماره با هدف بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فضای مجازی، فرصت مناسبی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به مطالعات رسانه‌های دیجیتال فراهم آورده است.
مقالات این شماره به بررسی موضوعات متنوع و کلیدی در فضای مجازی پرداخته‌اند؛ از جمله تحلیل ساختارهای اطلاعاتی در شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر رفتار اشتراک‌گذاری کاربران ایرانی که توسط ناهید سعادت سیرت و هادی خانیکی ارائه شده است.
این پژوهش، نقش شبکه‌های اطلاعاتی و الگوریتم‌های رسانه‌ها در شکل‌دهی به رفتار کاربران را به دقت بررسی کرده و ضمن ارائه داده‌های کاربردی، به تحلیل روان‌شناختی و اجتماعی رفتار دیجیتال می‌پردازد.
یکی دیگر از مقالات برجسته، «آینده‌پژوهی عوامل موثر بر هویت نوجوان تهرانی» است که سعید غلامی با تأکید بر نقش فضای مجازی، خانواده و مدرسه، مسیر شکل‌گیری هویت نسل نو در بستر دیجیتال را مورد مطالعه قرار داده است.
این تحلیل، با ترکیب روش‌های آینده‌پژوهی و جامعه‌شناسی، فرصت و تهدیدهای فضای مجازی برای نوجوانان را به شکل دقیق بازتاب می‌دهد.
در حوزه حکمرانی و سیاست‌گذاری دیجیتال، نرگس شیخعلی‌پور و ابراهیم خانی با مقاله‌ای تحت عنوان «نقد و بررسی تطبیقی حکمرانی بر فضای مجازی در دوگانه نظم و تضاد»، به بررسی چالش‌ها و تضادهای موجود در مدیریت شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌اند و نقش سیاست‌ها و چارچوب‌های قانونی در ساماندهی فضای دیجیتال را تحلیل کرده‌اند.
مقالات دیگری نیز به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری، روابط عمومی الکترونیک در سازمان‌های اقتصادی دولتی و اقتصاد شهرت و مسئولیت اجتماعی اینفلوئنسرهای ایرانی پرداخته‌اند.
این پژوهش‌ها، علاوه بر بازتاب تحولات فناوری، به بررسی اثرات اجتماعی و اقتصادی ابزارهای نوین دیجیتال بر جامعه ایران و کنش‌های شهروندی و حرفه‌ای می‌پردازند.
صاحب امتیاز فصلنامه، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است و علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل مقالات را در وب‌سایت رسمی فصلنامه مطالعه کنند.
تحلیل کلی این شماره نشان می‌دهد که پژوهشگران حوزه رسانه و فضای مجازی با تمرکز بر رفتار کاربران، حکمرانی دیجیتال و فناوری‌های نوین، در پی ایجاد چارچوب‌های علمی و تحلیلی برای درک بهتر تعاملات انسانی و اجتماعی در محیط دیجیتال هستند؛ موضوعی که اهمیت آن با رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در ایران و جهان بیش از پیش احساس می‌شود.
انتهای پیام/