خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

باید ۴۰۰ سرور جدید به شبکه شاد اضافه شود/ تعداد کلاس‌ها برای ۱۷ میلیون دانش‌آموز کافی نیست

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | سه شنبه، 28 مرداد 1404 - 13:52
منادی سفیدان می‌گوید شبکه شاد سرور‌های کافی ندارد و کندی آن بر کیفیت آموزش تأثیر منفی می‌گذارد و به نظر می‌رسد باید چهارصد سرور جدید به آن اضافه شود.
مدارس،غيردولتي،دولتي،مدرسه،مجلس،آموزش،كيفيت،نماينده،معلمان،م ...

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره تفاوت مدارس دولتی و غیردولتی در کشور گفت: حدود ۱۰۸ هزار مدارس دولتی داریم و حدود ۲۲ مدرسه غیرانتفاعی (غیردولتی) داریم که ۱۰۸ هزار مدرسه تعداد اکثریت دانش‌آموزان را در بر می‌گیرد و مدارس غیرانتفاعی حدوداً ۱۴ تا ۱۵ درصد از آموزش فرزندان این سرزمین را بر عهده دارند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اظهار کرد: با توجه به اینکه اخیراً شهریه‌های مدارس غیردولتی را افزایش داده‌اند و بعضاً غیرقانونی و بالاتر از سقف قانونی افزایش داده‌اند یک‌مقدار تمایل به سمت آمدن دانش‌آموزان به مدارس دولتی خوب و موفق بیشتر شده است با این حال، هم در مدارس دولتی و هم غیردولتی مزایا و معایبی وجود دارد که باید جداگانه بررسی شود.
این نماینده مجلس می‌گوید خانواده‌ها دلایل مختلفی برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی مطرح می‌کنند، اما آیا واقعاً چنین است که در مدارس دولتی امکانات کمتری نسبت به مدارس غیردولتی داریم؟؛ این موضوع یکی از انگیزه‌هایی است که خانواده‌ها مطرح می‌کنند و البته با چالش افزایش هزینه هم روبه‌رو می‌شوند.
منادی بیان کرد: مدارس غیردولتی دو گروه هستند که یک گروه کیفیت بسیار بالایی دارند و در تراز کیفیت عالی فعالیت می‌کنند، اما گروه دیگر چنین نیستند و این مسئله وقتی معلوم می‌شود که نتایج امتحانات نهایی و نمرات مشخص می‌شود که به سطح عملکرد مدرسه و کیفیت آموزش برمی‌گردد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: امروز در مدارس دولتی، مشکلات و کمبود‌های زیادی داریم حتی در شهری مثل تهران مدارسی وجود دارد که واقعاً در حد مناطق محروم هستند و این مدارس از نظر تجهیزات آموزشی و نیروی آموزش‌دهنده دچار مشکل هستند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اضافه کرد: انتخاب مدارس غیردولتی برای خانواده‌ها دلایل دیگری هم دارد، مانند نزدیکی مدرسه به خانه که هزینه رفت‌وآمد را کم می‌کند و کنترل فرزند را آسان‌تر می‌سازد.
از طرف دیگر، بسیاری از مدارس غیردولتی برنامه‌های فوق‌برنامه و حمایتی خوبی دارند، معلمان تراز بالایی انتخاب می‌کنند و در نتیجه جذب دانش‌آموز در این مدارس بیشتر است.
این نماینده مجلس می‌گوید مدارس دولتی بسیار عالی هم داریم و نمونه‌های موفق زیادی وجود دارد، اما مدارس دولتی بسیار ضعیف نیز کم نیستند؛ به عنوان مثال، در اطراف تهران کلاس‌هایی با ظرفیت ۴۰ دانش‌آموز وجود دارد که این وضعیت قابل قبول نیست و باید کلاس‌ها تقسیم شود.
منادی تصریح کرد: در کل کشور تعداد زیادی مدرسه فرسوده وجود دارد که از نظر استحکام مشکل دارند البته در مدارس غیردولتی نیز چنین وضعیتی وجود دارد، اما برای آنها معمولاً زمان مشخصی برای بازسازی و ایمن‌سازی در نظر گرفته می‌شود همچنین برخی مدارس غیرانتفاعی از نظر فضا و امکانات تفریحی و ورزشی استاندارد‌های لازم را ندارند.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: بسیاری از مدارس دولتی مشکلات فراوانی دارند البته یکی از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور محترم ساخت مدارس موردنیاز و ارتقای کیفیت آموزش است و جلسات ویژه‌ای نیز در این باره برگزار می‌شود و امیدواریم در ماه‌های آینده آثار این تلاش‌ها نمایان شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تاکید کرد: ما ۱۷ میلیون دانش‌آموز داریم و تعداد کلاس‌ها کافی نیست و این باعث می‌شود دو کلاس در یک کلاس ادغام شوند و معلم نتواند زمان کافی برای همه دانش‌آموزان بگذارد همچنین کمبود معلم داریم که معلمان به‌صورت غیررسمی و بدون آموزش کافی مشغول به‌کار می‌شوند.
این نماینده مجلس گفت: مسئله دیگر معیشت معلمان است که در مجلس با قانون رتبه‌بندی معلمان توانستیم مبلغی به حقوق معلمان اضافه کنیم، اما همچنان مطالباتی مانند فوق‌العاده خاص و رفع تبعیض و رفاهیاتی که به دستگاه‌های دیگر داده می‌شود به معلم هم داده شود باقی مانده است.
منادی بیان کرد: نسل جدید دانش‌آموزان با هوش مصنوعی آشناست و پاسخ بسیاری از سؤالاتش را پیش از اینکه معلم بگوید آن را دریافت می‌کند بنابراین نظام آموزشی جدید شکل گرفته و باید هوش مصنوعی در آن لحاظ شود و بخشی از کلاس‌ها باید به صورت آنلاین در بستر شبکه شاد برگزار شود البته شبکه شاد سرور‌های کافی ندارد و کندی آن بر کیفیت آموزش تأثیر منفی می‌گذارد و به نظر می‌رسد باید چهارصد سرور جدید به شبکه شاد اضافه شود.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اظهار کرد: مدارس غیردولتی به‌‎دلیل مالکیت خصوصی، معمولاً بهره‌وری بیشتری از مدارس دولتی دارند و مدیران برای موفقیت مدرسه تلاش بیشتری می‌کنند درحالی‌که در مدارس دولتی حدود ۵۲ هزار بابای مدرسه داریم که به همین میزان مدارس سرایدار ندارند و یک سرایدار به دو یا سه مدرسه می‌رود که در کیفیت مدرسه مثل نظافت، امنیت و کیفیت فضای مدرسه تأثیر منفی می‌گذارد که در این شرایط به مدرسه دولتی نمره منفی داده می‌شود و در مقابل، مدارس غیردولتی با داشتن نیروی سرایدار و مدیریت خصوصی تلاش می‌کنند محیطی تازه و پرنشاط ایجاد کنند.