سهم بندر چابهار در تبادلات کالایی فقط یک درصد
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۹۰ درصد تجارت دریایی از تنگه هرمز عبور میکند و ۹۰ درصد صادرات نفتی نیز به این حوزه مربوط است، در حالی که سهم بندر چابهار در تبادلات کالایی فقط یک درصد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۹۰ درصد تجارت دریایی از تنگه هرمز عبور میکند و ۹۰ درصد صادرات نفتی نیز به این حوزه مربوط است، در حالی که سهم بندر چابهار در تبادلات کالایی فقط یک درصد است.
به گزارش ایسنا- بهروز آقایی در جلسه تشریح پتانسیل، قابلیتها و نقش کلیدی بندر چابهار در توسعه اقتصاد دریا محور افزود: با توجه به جایگاه بندر چابهار در کشور و منطقه و امکان پذیرش کالا و کشتی بدون هیچ محدودیتی در این بندر، انتظار میرود ۲۰ درصد کالاهای اساسی سهم استانهای شرقی کشور از طریق بندر چابهار وارد شود.
وی ادامه داد: همچنین به جهت رقابت پذیری با سایر بنادر برای کالاهای وارداتی به بندر چابهار تخفیف ۳۰ درصدی در سود بازرگانی اختصاص یابد و قوانین منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار به بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری تسری یابد یا منطقه ویژه اقتصادی در این بنادر و اراضی پشتیبانی ایجاد شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این سه آیتم جزو اصول توسعه محور شرق است که باید تلاش کنیم در راستای توسعه استان و کشور محقق شود.
آقایی همچنین از صادرات اولین محموله سنگ از بندر چابهار در کمتر از ۱۲ ساعت خبر داد و افزود: اولین محموله سنگ ساختمانی از بندر چابهار به مقصد کشورهای حوزه دریای عمان صادر شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به صادرات محموله سنگ به کشورهای حوزه دریای عمان، اظهار کرد: با توجه به بازاریابیهای انجام شده برای صادرات سنگ، روز گذشته اولین محموله سنگ صادراتی به مقصد کشور عمان بارگیری شد.
وی افزود: این محموله سنگ ساختمانی که به صورت برش خورده و پرداخت شده و در بسته بندی پالتی بود، برای ارسال از مبدأ اصفهان به مقصد کشور عمان، از بندر شهید بهشتی چابهار بارگیری شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این بار به صورت صادرات مستقیم و با همکاری شایسته گمرک در کمتر از ۱۲ ساعت به داخل شناور منتقل شد، گفت: درحالی که میشد سه روز برای عملیات گمرکی زمان صرف کرد، با همکاری گمرک، مدت زمان بارگیری و ارسال به کمتر از ۱۲ ساعت کاهش یافت.
آقایی خاطرنشان کرد: این شروع صادرات اولین محموله سنگ به کشورهای حوزه دریای عمان از بندر چابهار بود و صادرات محمولههای بعدی در ماه آینده و با حجم بیشتر تحقق مییابد.
رئیس مرکز همکاریها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری نیز در این جلسه گفت: بندر چابهار به لحاظ توسعه اقتصادی برای کشور مزیتهای زیادی دارد و به طور قطع هاب ایران خواهد شد.
سید علی اکرمی فر ادامه داد: این بندر مزیتهای مهم و زیادی از نظر تخلیه و بارگیری کالا برای کشور دارد که موضوع بسیار مهمی از نظر راهبردی است.
رئیس مرکز همکاریها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیتها و پتانسیلهای بندر چابهار اظهار کرد: اقدامهای خوبی در این بندر انجام شده است، به گونهای که اثبات میکند با همه سختیها و کمبود منابع، مهمترین سرمایه اراده است که این ویژگی در مدیران بندر چابهار مشاهده میشود.
اکرمی فر تاکید کرد: اراده و انگیزه برای توسعه چابهار از نظر ملی نیز وجود دارد، باید دنبال مدلهایی باشیم که مشکلات بروکراسی را حل کند و در قواعد و قوانین تسهیل گری صورت پذیرد.
مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری هم گفت: با توجه به فرصتهای بندر چابهار و جایگاه مرکز همکاریها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری انتظار میرود در قالب همکاریهایی که در کارگروهها، جلسات مشترک و تفاهم نامهها تعریف میشود برای رفع چالشها و سرعت بخشیدن به توسعه استان گامهایی برداشته شود.
ماندانا زنگه با بیان این که ظرفیتهای ویژه ای در بندر چابهار ایجاد شده است افزود: اقدامهای انجام شده در بی اثر کردن تحریمها، پیگیری برنامههای راهبردی و دانش بنیان، اقتصاد دریایی، داشتن جایگاه در تجارت بین الملل و ترانزیت و کمک به تأمین اعتبار برای زیرساختهای استان از موضوعهایی است که به واسطه آن چابهار میتواند به توسعه کشور کمک کند.
انتهای پیام