فرشچیان نقاشی ایرانی را جهانی و اصفهان را مرکز نگارگری معاصر کرد
اصفهان- یک هنرمند برجسته نگارگری با اشاره به نقش استاد محمود فرشچیان در اعتلای نگارگری و نقاشی ایرانی گفت: وی توانست هنر ملی را جهانی کرده و به اصفهان اعتباری تازه بخشد.

مجید صادقزاده، در حاشیه مراسم تشییع استاد محمود فرشچیان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جایگاه استاد فرشچیان در هنر ایران سخن گفت و تاکید کرد: وی توانست با آثاری منحصر به فرد، نقاشی ایرانی را به سطح جهانی معرفی کند.
صادقزاده که بیش از چهار دهه در عرصه نگارگری فعالیت دارد و از شاگردان مکتب هنری فرشچیان محسوب میشود با اشاره به ابعاد گسترده شخصیت هنری فرشچیان بیان کرد: استاد محمود فرشچیان تنها یک نگارگر نبود.
وی نقاشی بود که توانست در هنر معاصر ایران حرکتی عمیق و ماندگار ایجاد کند.
درست است که آثار وی در قالب نگارگری دیده میشود اما در حقیقت نقاشی معاصر ایران را دگرگون کرد.
این جریان هنری از اصفهان آغاز شد و در نهایت به سراسر جهان گسترش یافت.
وی افزود: فرشچیان با خلاقیت و ابتکار، هنر نقاشی ایرانی را از محدوده سنتی خارج کرد و آن را با نگاه جهانی پیوند زد.
به همین دلیل است که کتاب وی در آلمان چاپ و از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی معرفی شد.
آثار بیبدیل با تنوعی گسترده
این استاد برجسته نگارگری با اشاره به حجم آثار استاد فرشچیان اظهار کرد: حدود ۷۰۰ اثر از وی ثبت و منتشر شده است.
این حجم آثار در کنار تنوع موضوعی و تکنیکی، نشاندهنده توانمندی و نبوغ بینظیر وی است.
کمتر نگارگری توانسته چنین گسترهای از مضامین و تکنیکها را در آثار خود به کار گیرد.
وی ادامه داد: آثار مذهبی استاد فرشچیان بخش مهمی از کارنامه وی را تشکیل میدهد.
شماری از این آثار به آستان قدس رضوی سپرده شده است.
کتابخانه و مجموعهای از آثار وی نیز به فرهنگستان هنر هدیه شده و موزه اختصاصی وی اغلب شامل آثاری است که خود به مردم ایران تقدیم کرده است.
وی در پایان گفت: امیدوارم اصفهان و جامعه هنری کشور امانتدار خوبی برای چنین گوهر ارزشمندی باشند.
میراث استاد فرشچیان نه فقط برای اصفهان، بلکه برای کل ایران و جهان اهمیت دارد و باید با دقت و جدیت پاس داشته شود.