رسانه اربعین باشیم - تسنیم
اربعین نماد قدرت عظیمی است؛ همبستگی میلیون ها نفر از ملیت های مختلف، زن و مرد، که می تواند منشأ تحولات بزرگ در جهان باشد. رسانه های غربی نمی خواهند این قدرت را اعتراف کنند یا نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، راهپیمایی اربعین، یکی از بزرگترین و کمنظیرترین رویدادهای انسانی در تاریخ معاصر است که گاه تا بیش از 20 میلیون نفر از شیعیان و علاقهمندان به امام حسین (ع) از ملیتهای مختلف در آن شرکت میکنند.
این راهپیمایی، نمادی از عشق، ایثار، همبستگی و معنویت است که در قرن بیستویکم، در برابر جهان مادیگرا و سکولار، زنده و پرشور باقی مانده است.
با این حال، رسانههای بزرگ جهان، به ویژه رسانههای غربی و برخی رسانههای عربی، عمداً این رویداد عظیم را پوشش نمیدهند یا پوشش بسیار محدودی به آن میدهند، در حالی که رویدادهای بسیار کوچکتر و کماهمیتتر را با آب و تاب فراوان منعکس میکنند.
دلایل و علل چشمپوشی رسانههای جهان از راهپیمایی اربعین
رسانههای غربی، که اغلب تحت تأثیر سیاستهای اسلامهراسانه و منافع قدرتهای استکباری قرار دارند، تمام انرژی خود را صرف ایجاد تصویری خشن، وحشتناک و غیرمتمدن از مسلمانان میکنند.
آنها دوست ندارند راهپیمایی اربعین را نشان دهند، زیرا این رویداد، تصویری کاملاً متفاوت و مثبت از اسلام ارائه میدهد: میلیونها انسان که با عشق و شور با همبستگی برادرانه و رفتار انسانی بینظیر با انگیزه معنوی و عدالت خواهانه چنین حماسه باشکوهی را می آفرینند.
این راهپیمایی، احیای دین و معنویت است، به ویژه دینی که ضد ظلم، ضد استکبار، تحولخواه و عدالتطلب است – چیزی که جهان سکولار و مادیگرا تحمل آن را ندارد و از گسترش آن بیم دارد.
در اربعین، رفتار انسانی شیعیان به وضوح نشان داده میشود: مهماننوازی بینظیر، ایثار در پذیرایی، و سفرههایی که بیش از 20 روز برای میلیونها زائر گسترده میشود، بدون حمایت دولتی یا شرکتهای بزرگ، بلکه از سوی مردم عادی، فقیر و متوسط.
این نشاندهنده ارزشهای والای انسانی مانند عشق، محبت، برادری و همدلی است که رسانههای استکباری نمیخواهند جهانیان از آن آگاه شوند، زیرا این تصویر، تبلیغات منفی آنها علیه مسلمانان را نقش بر آب میکند.
اربعین نماد قدرت عظیمی است؛ همبستگی میلیونها نفر از ملیتهای مختلف، زن و مرد، که میتواند منشأ تحولات بزرگ در جهان باشد.
رسانههای غربی نمیخواهند این قدرت را اعتراف کنند یا نشان دهند، زیرا ممکن است دلهای بسیاری را به سمت اسلام و تشیع متمایل کند و روایتهای اسلامهراسانه آنها را بیاعتبار سازد.
یکی دیگر از دلایل، صلحآمیز بودن این رویداد است؛ رسانهها اغلب به خشونت و درگیری علاقهمندند، زیرا "صلح جذابیت خبری ندارد و به تعبیر رسانه ها headlineنمیسازد"، در حالی که اربعین بزرگترین گردهمایی صلحآمیز جهان است.
در مورد رسانه های کشورهای عرب و مسلمان ، علاوه بر تبعیت آنها از قدرتهای غربی و منافع مشترک در اسلامهراسی، تعصبات فرقهای و قومی نقش بزرگی در این سکوت خبری اربعین ایفا می کند.
این رسانهها نیز در بایکوت خبری شرکت میکنند تا از گسترش نفوذ فرهنگی و معنوی تشیع جلوگیری کنند.
این چشمپوشی عمدی است تا از جذب جهانیان به اسلام واقعی جلوگیری شود و روایت( narrative ) منفی حفظ گردد.
ضرورت جهاد رسانهای حقجویان عالم برای نشر این رویداد
در برابر این سکوت و بایکوت، وظیفه انسانهای حقجو، این است که خود رسانه شوند.
ما نمیتوانیم منتظر رسانههای بزرگ بمانیم؛ بلکه باید در حد توان خود، فلسفه اربعین را بیان کنیم: اینکه این راهپیمایی، یادآوری قیام امام حسین (ع) علیه ظلم است، مبانی آن را عدالت، آزادی و مبارزه با استکبار و صلح طلبی تشکیل می دهد، و نتایج آن شامل تقویت همبستگی امت اسلامی، احیای ارزشهای انسانی و ایجاد تحولات معنوی و عدالت محور در جهان است.
ویژگیهای منحصربهفرد آن مانند مهماننوازی رایگان، امنیت داوطلبانه و حضور متنوع ملیتها، و زیباییهای آن مانند شور عاشقی و ایثار، باید به جهانیان نشان داده شود.
این کار رسانهای ضروری است زیرا:
مقابله با اسلامهراسی: نشر اربعین، تصویر واقعی اسلام را نشان میدهد و تبلیغات منفی را خنثی میکند.
جذب دلها: میلیونها نفر در جهان ممکن است با دیدن این رویداد، به صف حقجویان و عدالت طلبان بپیوندند که می تواند منشأ تحولات مثبت در جهان شود.
حفظ میراث امام حسین (ع): اربعین، رسانه پرقدرت تشیع است و ما وظیفه داریم آن را جهانی کنیم، به ویژه در فضای بینالمللی و به زبانهای مختلف.
ایجاد قدرت نرم: با استفاده از شبکههای اجتماعی، فیلمها، عکسها و مقالات، میتوانیم این قدرت عظیم را به رخ بکشیم و از آن برای عدالتطلبی جهانی بهره ببریم.
هر کسی به قدر توان خود وظیفه دارد: از پست گذاشن در شبکههای اجتماعی تا تولید محتوا، ترجمه و پخش در خارج از مرزها.
نباید خسته شویم؛ زیباییهای اربعین را به دنیا نشان دهیم تا منتظر تحولات امیدبخشی در جهان باشیم.
ألیس الصبح بقریب؟
یاداشت از محمد فنائی اشکوری
انتهای پیام/