خدمات فرهنگی، رسانهای و معنوی آستان عباسی در ایام اربعین حسینی - تسنیم
موفقیت های فرهنگی، رسانه ای و معنوی آستان قدس عباسی در ایام اربعین امسال، گویای تلاش کارکنان و همکاری های هماهنگ با دیگر نهادهای دینی و مردمی است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مؤسسات فرهنگی و رسانهای وابسته به حرم مطهر حضرت عباس (ع) در ایام اربعین حسینی 1447 هـ.ق فعالیتهای گسترده و متنوعی را برای استقبال از میلیونها زائر و بازدیدکننده به اجرا گذاشتند.
این اقدامات با هدف ارتقای تجربه معنوی و فرهنگی زائران و بازتاب شایسته این مناسبت جهانی صورت پذیرفت و نشان از توانمندی و برنامهریزی دقیق نهادهای متولی امور فرهنگی و رسانهای در عراق دارد.
استقبال بیش از 130هزار بازدیدکننده از موزه الکفیل
بخش موزه الکفیل یکی از مراکز فرهنگی برجسته آستان قدس عباسی، اعلام کرده است که از اولین روز ماه صفر تا بیستم این ماه، بیش از 130 هزار و 707 نفر از این موزه بازدید کردهاند.
این موزه با ارائه مجموعهای نفیس از آثار تاریخی، نسخههای خطی نادر و اشیای فرهنگی، به عنوان یکی از مقاصد مهم فرهنگی در مسیر زیارتی اربعین شناخته میشود.
بازدیدکنندگان این موزه توانستند از نزدیک با تاریخ و تمدن اسلامی، به ویژه میراث اهل بیت (ع) آشنا شوند و به این ترتیب تجربه معنوی خود را به یک بعد فرهنگی و تاریخی غنیتر ارتقا دهند.
این استقبال گسترده، نشان از جایگاه ویژه موزه الکفیل در میان زائران و علاقهمندان به فرهنگ و هنر اسلامی دارد.
موفقیت طرح رسانهای ویژه اربعین
اداره اطلاعرسانی و رسانه آستان قدس عباسی در عین حال از موفقیت کامل طرح رسانهای ویژه اربعین خبر داده است.
علی البدری، رئیس این بخش، ضمن تشریح این طرح گفت: برنامهریزی دقیق شامل دو محور اصلی بود.
محور اول پوشش کامل فعالیتهای خدماتی آستان در مسیر زیارت از جنوب عراق (رأس البیشه) تا کربلا و روایت لحظات تأثیرگذار زائران، و محور دوم حمایت و تسهیل فعالیتهای رسانهای خبرنگاران، عکاسان و تولیدکنندگان محتوا برای پوشش جامع رویدادهای اربعین.
از جمله اقدامات این طرح میتوان به اعطای کارتهای رسانهای به فعالان حوزه خبر و ایجاد مرکز رسانهای ویژه اربعین اشاره کرد که تسهیلکننده کار رسانهها و تأمین امکانات ارتباطی و فنی برای پوشش خبری بود.
همچنین اپلیکیشن رسانهای ویژه این مناسبت، مدیریت و هماهنگی رسانهها را به طور مؤثری انجام داد.
بر اساس آمار ارائه شده، تیم رسانهای آستان عباسی موفق به ثبت بیش از 3380 عکس خبری و هنری، تهیه 507 گزارش خبری و طراحی 643 اینفوگرافیک شد.
همچنین پخش زنده 480 ساعت متوالی از رویدادهای اربعین، باعث شد میلیونها مخاطب داخلی و بینالمللی بتوانند در جریان وقایع این تجمع عظیم معنوی قرار بگیرند.
فعالیتهای ویژه زائران خانم در شعبه فاطمه بنت اسد(س)
بخش فرهنگی شعبه فاطمه بنت اسد (سلام الله علیها) وابسته به دفتر متولی شرعی امور زنان آستان قدس عباسی، مجموعهای از برنامههای فرهنگی و معنوی را به زائران خانم در ایام اربعین ارائه کرد.
این فعالیتها که تحت عنوان برنامه «وفاءً للحسین (ع)» برگزار شد، در دو مکان اصلی شامل مجمع خدماتی «حضرت أبیالفضل العباس (ع)» و موکبهای «ام البنین (ع)» در مسیر نجف به کربلا برگزار شد.
این برنامهها با استقبال گسترده هزاران زائر خانم مواجه شد و شامل فعالیتهای آموزشی، تعاملی و معنوی متنوعی از جمله ختم قرآن، تصحیح تلاوت سوره فاتحه و برگزاری مجالس حسینی بود.
هدف از این فعالیتها تقویت روحیه معنوی و فراهم آوردن فضایی مناسب برای حضور با کیفیتتر زنان زائر در این گردهمایی بزرگ بود.
موفقیتهای گسترده فرهنگی، رسانهای و معنوی آستان قدس عباسی در ایام اربعین امسال، گویای تلاش بیوقفه کارکنان و همکاریهای هماهنگ با دیگر نهادهای دینی و مردمی است.
از سوی دیگر، این اقدامات بیانگر ظرفیت بالای عراق برای میزبانی شایسته میلیونها زائر از سراسر جهان در بزرگترین تجمع دینی جهان است.
همزمان با استمرار بهرهگیری از فناوریهای نوین و برنامهریزیهای دقیق، انتظار میرود در سالهای آینده نیز سطح خدمات و پوشش رسانهای و فرهنگی اربعین به مراتب بالاتر رفته و این مناسبت معنوی بیش از پیش به جهان معرفی شود.
انتهای پیام/