خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 23 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ورامین؛ قطب درخشان شیشه و آبگینه ایران

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 22 مرداد 1404 - 16:30
رییس اداره میراث فرهنگی ورامین با اشاره به جایگاه ویژه هنر شیشه و آبگینه در دشت ورامین، تاریخچه و تحولات این هنر اصیل ایرانی را تشریح کرد.
ورامين،هنر،آبگينه،شيشه،دشت،توليد،تاجيك،سنتي،دوران،ري،رييس،مي ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ورامین، محمدرضا تاجیک، کارشناس ارشد تاریخ و رییس اداره میراث فرهنگی ورامین، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اهمیت هنر شیشه‌گری و آبگینه در دشت ورامین، اظهار کرد: یکی از خصوصیات بارز مردمان دشت ورامین، علاقه آن‌ها به هنر و تولید محصولات سنتی و صنایع دستی است.
هنر شیشه‌گری و آبگینه یکی از اصیل‌ترین این هنرهاست که قدمتی درخشان در تاریخ هنر ایران و دشت ورامین دارد.
تاجیک ادامه داد: بر اساس نظر هنرمندان این رشته، در عصر سلجوقیان که بسیاری از هنرهای سنتی به اوج تکامل رسید، هنر آبگینه ورامین نیز به همراه هنر آجرکاری، گچبری و صنایع دستی فلزی، آثار ماندگاری خلق کرد.
وی افزود: با اینکه در دوره ایلخانان مغول، شیشه‌گری در کشور افول کرد، اما در ورامین جایگاه خود را حفظ کرد.
مهاجرت هنرمندان از ری و تثبیت ورامین به عنوان مقر اداری و اقتصادی ایلخانان، این دشت را به یکی از کانون‌های هنر ایرانی تبدیل کرد.
رییس اداره میراث فرهنگی ورامین بیان کرد: در کنار معماری، آجرکاری، کاشی‌کاری و گچبری، هنر شیشه‌گری فوتی و آبگینه رونق دوچندان یافت و استقرار کارگاه‌های بزرگ و کوچک، ورامین را به قطب هنر شیشه و آبگینه بدل کرد.
وی ادامه داد: در عصر صفویه نیز این هنر مورد توجه خانواده‌های حکومتی بود و کارگاه‌هایی در ورامین، ری و نیشابور ایجاد شد.
پس از آن، در دوران قاجار با پایتخت شدن تهران، شیشه و آبگینه ورامین از مجاورت با پایتخت بیشترین بهره را برد و دوران طلایی خود را آغاز کرد.
تاجیک افزود: با کشف نفت و دسترسی به سوخت ارزان، و واردات آجر نسوز و اکسید فلزات، تولیدات شیشه و آبگینه ورامین به تنوع زیادی رسید و با نام ورامین عجین شد.
ورود هنر شیشه‌گری سنتی به مرحله تولید صنعتی نیز در دوران قاجار و با اثرپذیری از انقلاب صنعتی اروپا رخ داد.
وی توضیح داد: در پهلوی اول، شاه ایران شش صنعتگر آلمانی را آورد تا هنر شیشه‌گری احیا شود و کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی در تهران، ری و ورامین راه‌اندازی شد که برخی هنوز فعال هستند.
رییس اداره میراث فرهنگی ورامین اظهار داشت: امروزه با منابع گاز، تولید داخلی آجر نسوز، طراحی‌های نو و تنوع محصولات، هنر شیشه و آبگینه ورامین درخشان‌ترین دوران حیات خود را سپری می‌کند.
بیش از 64 کارگاه بزرگ و کوچک در ورامین فعال است و بیش از 5600 هنرمند و صنعتگر در این زمینه فعالیت دارند.
ورامین 75 درصد از محصولات شیشه و آبگینه کشور را تولید و به بیش از 17 کشور صادر می‌کند.
تاجیک افزود: زادگاه این هنر منطقه خیرآباد و روستاهای اطراف مانند خورین و محمودآباد است، اما در شهرستان‌های دیگر دشت ورامین مانند پاکدشت، قرچک و پیشوا نیز کارگاه‌های سنتی فعالند و آثار متنوعی تولید می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: امروزه هنرهای تکمیلی مانند تراش، میناکاری، نقاشی روی و پشت شیشه، همجوشی و معرق شیشه، آثار زیبا و ارزشمند هنری خلق می‌کنند.
با تشکیل انجمن صنفی شیشه و بلور ورامین و راه‌اندازی نخستین آموزشگاه علمی شیشه و آبگینه، امیدواریم ورامین پس از ثبت شهر ملی شیشه و آبگینه، به ثبت جهانی این هنر فاخر نیز دست یابد.
انتهای پیام/