اربعین کانون عشق الهی و تجلی کمال معنوی در فرهنگ اسلامی است
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اربعین تنها یک مناسبت نیست، بلکه نقطه اتصال دل های عاشق با حقیقت ناب دین است، گفت: در فرهنگ اسلامی، اربعین نماد رشد، کمال و حضور قلبی در مسیر حقیقت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حجت الاسلام مرتضی دهشت در مراسم عزاداری اربعین حسینی در جمع کارکنان نیروی انتظامی خراسان جنوبی، اظهار کرد: تبیین به معنای آشکار و روشن ساختن مباحث حیاتی در جامعه و دفاع از ارزشهاست، که رهبر معظم انقلاب آن را با عنوان «جهاد تبیین» مطرح کردهاند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تعظیم یعنی بزرگداشت شعائر و باورها است، افزود: زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، همچون حضور مشتاقانه مردم در گرمای شدید در مراسم اربعین که نشاندهنده عمق عشق و اعتقاد است.
وی گفت: تحکیم اشاره به تثبیت باورها با استفاده از نمادها و المانهای فرهنگی و دینی دارد؛ نمونه آن چفیهای است که رهبر معظم انقلاب بر دوش دارند و نمادی از مقاومت است.
دهشت خاطرنشان کرد: دشمنان به شکل جدی در تلاش هستند تا با تخریب نمادها، احساس امنیت و باور معنوی جامعه را کمرنگ کنند.
از اینرو، همگان بهویژه نیروهای امنیتی باید هوشیار باشند و این عرصه را با تدبیری هوشمندانه مدیریت کنند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه ویژه اربعین در فرهنگ دینی گفت: عدد چهل در معارف اسلامی نشانه کمال و رشد است؛ اربعین، نماد عمیق و معنوی ظهور این کمال است.
بزرگداشت مراسم اربعین، عملی تقدیسی در جهت حفظ باورهاست که هم تبیین دارد، هم تعظیم و هم تحکیم معنوی دارد.
دهشت با محوریت سه مولفه کلیدی تبیین، تعظیم و تحکیم، اهمیت مراسم اربعین را در تقویت باورها و فرهنگ دینی جامعه یادآور شد و تأکید داشت: این باور باید با هوشمندی و از طریق نمادها و عناصر فرهنگی در جامعه جا بیفتد.
وی با تأکید بر تأثیر فرهنگی و اعتقادی اربعین، گفت: اربعین، زمان گره خوردن مجدد دلهای امت اسلامی با ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است؛ چه برای آنهایی که در این مسیر حضور دارند و چه برای آنان که ظاهراً جا ماندهاند، اما دل در گرو این راه دارند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تعابیری که گاه در زمینه "جاماندگان اربعین" مطرح میشود، افزود: برخی میگویند یادت رفته یا جا ماندی؛ اما شما که عاشق امام حسین (ع) هستید، جا نماندهاید.
نیت مؤمن، بهتر از عمل اوست.
حتی اگر نرفتیم، ما نیز با کاروان اربعین همراهیم.
ما از امام خواستیم که به یاد ما قدم بردارد، پس ما نیز در این مسیر شریکیم.
دهشک عنوان کرد: این نگاه مصداقی از تحکیم باورهای دینی است و این همان تحکیمی است که با قلب و نیت شکل میگیرد و اثرگذارتر از حضور فیزیکی است.
وی تصریح کرد: از بزرگترین مصادیق شعائر در فرهنگ ما، شعائر حسینی است.
انقلاب اسلامی ما، انقلاب امام حسین (ع) است.
تمام آنچه داریم، از مکتب عاشوراست؛ شهدا، مقاومت، و فداکاریهایی که ریشه در عاشورا دارد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه «ما ملت امام حسینیم»، گفت: سردار سلیمانی جملهای گفت که همه حقایق را در خود دارد: ما ملت امام حسینیم.
باید این نمادها را حفظ کنیم.
سرداران شهید، ایثارگران، و مقاومت 8 ساله در جنگ تحمیلی، همه اینها از نمادهای مکتب حسینی هستند که دشمن میخواهد آنها را از یاد ببرد.
دهشک عنوان کرد: کربلا نماد الهی است.
در روز عرفه، پیش از آنکه خداوند به زائران عرفات نظر کند، ابتدا به زائران حسین (ع) در کربلا نظر میافکند.
این یعنی کربلا کانون عشق و توجه الهی است.
انتهای پیام/ 252/