خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 21 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مقابله با جنگ شناختی نیازمند آموزش عمومی «مغالطه‌شناسی» است - تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 21 مرداد 1404 - 10:30
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی می گوید: در بستر ایمان، تعیین مصادیق خیر جمعی و پایدار توسط خداوند انجام می شود و اراده انسان ها را جهت می دهد. فعال شدن این اراده ها، نتیجه ایجاد آگاهی و احساس نسبت به خیر و شر است.
شناختي،جنگ،ايجاد،گروه،مغالطات،واسطي،باطل،منطق،فهم،مهارت،اطلا ...

به گزارش گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در یادداشتی با اشاره به اهمیت مدیریت اراده‌ها در زندگی فردی و اجتماعی، بر ضرورت آموزش گسترده مهارت کشف مغالطات به عنوان راهبرد اصلی مقابله با جنگ شناختی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه تاریخ بشر صحنه تقابل اراده‌های حق‌طلب و منفعت‌طلب بوده است، گفت: «در بستر ایمان، تعیین مصادیق خیر جمعی و پایدار توسط خداوند انجام می‌شود و اراده انسان‌ها را جهت می‌دهد.
فعال شدن این اراده‌ها، نتیجه ایجاد آگاهی و احساس نسبت به خیر و شر است.»
به گفته واسطی، سلطه‌جویان برای پیشبرد اهداف خود در گام نخست ذهن‌ها را تسخیر کرده و تلاش می‌کنند ادراک و تمایلات مردم را از واقعیت دور کنند.
او افزود: «جنگ شناختی نامرئی و تدریجی است و با تغییر حقیقت در ذهن هدف، فرد را وادار می‌کند آن‌گونه که مهاجم می‌خواهد بیندیشد و عمل کند.
سلاح اصلی در این نبرد، مغالطات است.»
عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین، برخی ابزارهای جنگ شناختی را شامل اخبار جعلی، بمباران اطلاعاتی، ایجاد حباب اطلاعاتی، استفاده از پیام‌های کوتاه برای ایجاد نفرت یا امید کاذب و بهره‌گیری از عناصر فرهنگی مانند فیلم، موسیقی، پوشش و خوراک دانست و خاطرنشان کرد: «تمام این ابزارها بر یک اصل استوارند؛ نمایش باطل به جای حق.»
وی با استناد به سخنی از امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر درآمیختن باطل با بخشی از حق، گفت: «این روش به‌ویژه در عملکرد رسانه‌ها مشهود است، جایی که رویداد واقعی با تحلیلی مغرضانه همراه می‌شود و برداشت مخاطب را تغییر می‌دهد.»
واسـطی در بخش پایانی یادداشت خود، سه مهارت «اعتبارسنجی خبر»، «تفکر انتقادی» و «دید شبکه‌ای» را برای مقابله با این پدیده ضروری دانست و تأکید کرد: «اصلی‌ترین راه دفاع در برابر جنگ شناختی، آموزش فراگیر مغالطه‌شناسی به زبان ساده و همراه با مثال‌های روزمره است تا جامعه در برابر این تهدید، سپر دفاعی مؤثر داشته باشد.»
انتهای پیام/