خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 21 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دانشجویان پاسدار اندیشه‌های ناب اسلامی می شوند/مشارکت اساتید در برنامه‌های فرهنگی - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 21 مرداد 1404 - 02:12
معاون فرهنگی دانشگاه کاشان ضمن تاکید بر تقویت مشارکت اساتید دانشگاه کاشان در برنامه های فرهنگی گفت: بر اساس سیاست در پبش گرفته افزایش برنامه ها در خوابگاه ها در دستور کار قرار گرفت.
فرهنگي،دانشجويان،دانشگاه،اساتيد،توجه،كميته،برنامه،كاشان،برگز ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، موضوع فرهنگ در دستگاه‌هاس مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این موضوع در برخی نهادها نظیر دانشگاه‌ها از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌شود چراکه مخاطبان در این نهاد آموزشی آیتده‌سازان این کشور محسوب می‌شوند.
دانشجویان در این مقطع سنی مملو از سوالاتی هستند که باید در قالب‌های گوناگون به آنان پاسخ داده شود در غیر این صورت به شبهاتی تبدیل می‌شود که می‌تواند فرد را دچار سردرگمی شود و معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها در این زمینه نقش اساسی را ایفا می‌کنند.
خبرنگار تسنیم در این زمینه با مصطفی عباسی‌مقدم معاون فرهنگی دانشگاه کاشان به گفت‌وگو نشست که این استاد دانشگاه به سوالات خبرنگار این خبرگزاری پاسخ دادکه خواندن آن خالی از لطف نیست.
تسنیم: در دوره جدید چه اقدامات نو و اساسی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی انجام دادید و چگونه سعی کردید که نواقص موجود را رفع کنید و در جهت تحقق اهداف فرهنگی بهتر و موفق‌تر عمل کنید؟
عباسی‌مقدم: اولاً هر مسئولی سعی می‌کند با مطالعه وضع موجود و آسیب‌شناسی و رفع موانع موجود و برنامه‌ریزی صحیح اقدامات خود را شروع کرده و ادامه دهد و از جمله مشکلاتی که قبلاً بوده عدم وجود بالانس و هارمونی بین انواع فعالیت‌های فرهنگی بوده به نحوی که فعالیت‌های مناسبتی غلبه داشته است.
آسیب دوم این بوده که تنها بخشی از تشکل‌ها و فعالان فرهنگی امکان ابراز وجود و انجام فعالیت داشتند و اکثر آن‌ها نمی‌توانستند برنامه‌های دلخواه خودشان را برگزار کنند و سومین نکته این است که اساتید نقش جدی در حمایت و هدایت فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان نداشتند.
این مشکلات و آسیب‌ها در عرصه انجام فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه کاشان است و سایر مسائلی که مربوط به معاونت فرهنگی می‌شود، جنبه اداری و سازمانی داشته و از این رو به آن ورود پیدا نمی‌کنیم و در جهت حل این مسائل ما سعی کردیم که چند رویکرد را اتخاذ کنیم.
سعی کردیم که هم فعالان را بیشتر میدان بدهیم و امکان و فضای برگزاری مناسبت‌های مختلف برنامه‌های مختلف فعالیت‌های مختلف را برای آنان فراهم کنیم چراکه تنوع برنامه‌ها برای ما مهم بوده و از سوی دیگر نیز تنوع کنشگران و فعالان برای ما مهم بوده تا از همه طیف‌ها باشند و همچنین مشارکت دادن اساتید در فعالیت‌های فرهنگی و همچنین توجه به تمام اقشار دانشگاهی اعم از استاد دانشجو و کارمند و حتی خانواده‌های آن‌ها در این راستا سیاست‌ها و راهبردهای مهمی که اتخاذ کردیم.
یکی از برنامه محوری ما این بود که سعی کردیم از ابتدا دانشجویان فعال، دبیران کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌ها و همچنین اساتیدی که در زمینه‌های فرهنگی و در قالب تشکل‌ها، انجمن‌ها و دانشکده‌ها فعالیت می کنند سعی کردیم طبق یک برنامه مشخص فعالیت کنند.
فعالان فرهنگی یعنی هر گروه دانشجویی یا هر فردی که برنامه‌ای دارد بایستی در برنامه سالانه و ترمی قبلا پیش‌بینی کنند و یک الی دو هفته قبل برنامه اعم از جزئیات و کلیات را از طریق سامانه به اطلاع مدیران برساند.
امکانات و فضای لازم در این صورت د همچنین بودجه لازم برای آن فراهم می‌شود و این برنامه محوری تاکید شد چراکه ما بر اساس این برنامه محوری می‌توانیم اولویت‌ها و راهبردهای اساسی را که از طریق اسناد بالادستی، وزارتخانه و از طریق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود، در برنامه‌ها پیاده کنیم.
با این کار می‌توانیم برنامه‌ها را بر اساس آن شاخص‌ها ارزیابی کنیم در حالی که رویکرد ما توجه به برنامه‌های گفتمانی بوده و منظور از برنامه‌های گفتمانی فعالیت‌ها و برنامه‌هایی است که جنبه فکری معنوی و غیر مناسبتی دارند یعنی تاکید بر مناسبت‌ها و برنامه‌های عاطفی هیجانی یا حضور صرف نیست بلکه برنامه‌هایی‌ است که متکی بر اندیشه تفکر و مشارکت عقلانی دانشجویان و اساتید است و به همین خاطر برنامه‌های هم‌اندیشی برنامه‌های پستی آزاداندیشی و میز گرد و مناظره تقویت شده است که البته در این مسیر راه طولانی داریم و هنوز به در اوایل مسیر هستیم.
توجه به سومین راهبرد با رویکردی که اتخاذ کردیم میدان دادن به سلایق مختلف در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی است و این بدین معنا بوده که همه تشکل‌ها و همه کانون‌ها و همه انجمن‌های علمی بتوانند برنامه‌های خودشان رو در چارچوب ضوابط پیش ببرند و عده‌ای بر دیگران برتری و فضیلت در این زمینه‌ها نداشته باشند.
در ارتباط با دعوت از اساتید و مهمانان هم سعی کردیم طیف‌های مختلف بتوانند مهمانان خودشان را چه در برنامه‌های مجازی چه در برنامه‌های حضوری به خصوص در جشنواره‌ها و در ریز و درشت برنامه‌های جشنواره‌ای مفصل مثل مسابقات رباتیک، مسابقات علوم کامپیوتر و چه برنامه‌های موردی و چند ساعتی همایش‌ها کنفرانس‌ها سخنرانی‌ها و ورکشاپ‌ها دعوت کنند.
همه این‌ اقدام در این راستا بوده که میدان به همه سلایق داده شود و چهارمین راهبرد این بوده که نقش اساتید در هدایت و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی تقویت کنیم و آن‌ها را در قالب هم‌اندیشی‌ها و در قالب مشابه انجمن‌ها و مشاوره کانون‌ها در انجام فعالیت‌های فرهنگی مشارکت بدهیم و به این ترتیب هم دانشجویان تجربه بیشتری پیدا کرده و اساتید نیز نظرات و تجارب خودشان را به آن‌ها منتقل می‌کنند.
در این راستا هم مشاوران برتر و اساتید راهنمای انجمن‌ها و هم اساتید راهنمای پروژه‌های فرهنگی مورد تشویق قرار گرفتند و در قالب کارگروه‌ها و اتاق فکر فرهنگی دانشگاه کاشان هم به همفکری و اظهار نظر دعوت شدند و جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شده که این‌ها ادامه دارد.
پنجمین راهبرد در واقع توجه و اهتمام بیش از پیش نسبت به فعالیت‌های فرهنگی برای اقشار مختلف دانشگاهی‌ است یعنی توجه به اساتید و کارمندان در کنار توجه به برنامه‌های فرهنگی دانشجویان و حتی توجه به برنامه‌های خانواده محور که اساتید و کارمندان بتوانند برای خانواده‌های خود هم برنامه‌هایی تعریف کنند و ما حمایت بکنیم و در این زمینه هم چندین برنامه در طول سال برای خانواده‌های اساتید و کارمندان اجرا و برگزار شده و حتی با توجه به عدم امکان حضور خانواده دانشجویان در دانشگاه امکان اجرای برنامه‌های فرهنگی برای آنان نیز از جمله از طریق فضای مجازی، مشاوره با برخی از خانواده‌هایی که نیازمند مشاوره بودند، تا حدی فراهم شد.
در زمان بحران اخیر و جنگ هم با بسیاری از خانواده‌های دچار آسیب و دچار استرس و اختلالات روحی و روانی مرکز مشاوره و بخش‌های فرهنگی ارتباط می‌گیرند و سعی می‌کنند که آلام آنان را کاهش دهند یا در حل مشکلاتشون سهیم باشند.
تسنیم: چه اقداماتی از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه کاشان برا برگزاری برنامه‌های نوین فرهنگی ایجاد شده است؟
عباسی‌مقدم: از ابتدی سال گذشته به این نکته توجه داشتیم که گرایش دانشجویان به خصوص دانشجویان سال‌های اخیر نسبت به برنامه‌های سنتی و برنامه‌های معمولی که در دانشگاه‌ها وجود دارد بسیار اندک است و آنان با توجه به گرایش و روحیاتی که دارند مثلاً نسبت به برنامه‌های شاد خاصی توجه دارند و نسبت به برنامه‌های یک طرفه مونولوگ و به خصوص مراسم‌هایی که با روش سنتی برگزار می‌شود چندان علاقه ندارند.
صحبت من مربوط به کل دانشجویان و نه گروه اندکی از آنان است و منظور ما دانشجویان یعنی قاطبه و عموم دانشجویان است که متاثر از جو جامعه و متاثر از جو خانواده‌شان به خصوص هم سن و سالانشان بوده و علایق و سلیقه های خاصی دارند که ممکن است با آن استانداردها و معیارهایی که ما در برنامه‌های معمول دانشگاه داریم تعارض داشته باشد.
به این منظور ما چند راهکار را دنبال کردیم و یکی توجه به سلیقه و علاقه‌های خود دانشجویان است که از طریق دبیران انجمن‌ها، کانون‌ها و دبیران تشکل‌های دانشجویی به ما منتقل می‌شود و حتی می‌توان بگویم کارشناسان فرهنگی ما بیش از ما و بیش از حتی برخی از دانشجویان مدافع انگیزه‌ها و دانشجویان هستند.
توجه جدی به مشارکت خود دانشجویان در تصمیم‌گیری‌ها و در تعیین روش اجرای برنامه ما ضرورز بوده و سعی کردیم که نزدیک به تمام برنامه‌های فرهنگی حتی در مناسبت‌هایی مانند 16 آذر، هفته پژوهش و قرآن سعی کردیم که برنامه‌ها توسط خود دانشجویان برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا شود و ما فقط تسهیل‌کننده و کمک کار آن‌ها باشیم.
سعی کردیم برنامه‌های شاد را که دانشجویان به آن علاقه بیشتری دارند توسعه داده و افزایش دهیم و حتی بودجه بیشتری هم به این برنامه‌های شاد اختصاص دهیم تا محیط و برنامه‌های شادابی اجرا شود و به این خاطر می‌توانم با قاطعیت بگویم که بیشترین هزینه و بیشترین توجه و اهتمام فرهنگی دانشگاه کاشان در طول یک سال گذشته برگزاری برنامه‌های شاد و جذاب برای دانشجویان بوده البته به دانشجویان، دبیران و فعالان این عرصه تاکید کردیم که حتماً محتوای فرهنگی خوبی رو در برنامه‌هایشان باید لحاظ کنند.
سومین رویکرد ما این بوده که برنامه‌های دانشگاهی با برنامه‌های بیرون متفاوت باشد و تاکید شده که بایستی برنامه دانشگاهی و برنامه‌ای که مخاطبش دانشجو هست باید با برنامه خارج از دانشگاه متفاوت باشد و متفاوت بودن هم به معنای داشتن هوای بهتر و هم به معنای داشتن روش و تکنیک بهتر هست.
اگر نمایش و یا تئاتری برگزار می‌شود ممکن است کمی با تئاتر داخل شهر متفاوت باشد و ما باید بپذیریم که دانشجو باید با روش‌های جدید با افکار و اندیشه‌های جدید آشنا شود و اگر گفتمان، بحث و آزاداندیشی انجام می‌شود باید متفاوت باشد و ما باید اجازه بدهیم دانشجویان با افکار متفاوت آشنا شوند تا بتوانند بعداً با مطالعه بیشتر در واقع پاسدار اندیشه‌های ناب اسلامی باشند و الا با بستن در بستن درهای فکری و جلوگیری از طرح اندیشه‌ها نمی‌شود با آن اندیشه‌ها مبارزه کرد.
رویکرد دیگری که داشتیم برای جذب دانشجویان جدید با سلایق و علایق ویژه توجه به برنامه خوابگاهی است چراکه بسیاری از دانشجوها خیلی علاقمند به حضور در برنامه‌ها در سنت دانشگاه نیستند و بایستی برنامه‌ها در خوابگاه برگزار شود و محیط خودمانی‌تر صمیمی‌تر و گاهی اوقات با جمعیت کمتر باشد و در شب‌ها امکان برنامه‌های خوبی در خوابگاه‌های خواهران و برادران بوده که برنامه‌های نمایشی، مسابقه‌ای، جشنواره‌ای، مطالعاتی و مباحثه‌ای در آنجا بسیار برگزار شده است.
برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که ناظر به داشته‌های ملی، علایق ایرانی و موضوعات تاریخی و تمدنی از جمله آنچه که مربوط به اقوام لباس اقوام سنت‌های اقوام، غذای اقوام و مسائل دیگر قومیت و ملیت ایرانی بوده به آنان توجه ویژه کردیم و از این رو جشنواره نوروز ما بسیار مفصل بود.
به این لحاظ میدان مفصلی داده شده و فرصت‌هایی ایجاد شده که دانشجویان فعالیت‌های علمی وسیع را انجمن‌های علمی سامان بدهند و بیشترین فعالیت و بیشترین هزینه‌ای که الان شده در باب فعالیت انجمن‌های علمی است به خصوص با مشارکت اساتید علاقمند و مشاوران این انجمن‌های علمی که در فصل پژوهش انجمن‌های علمی نقش بسیار فعالی در حوزه‌های برنامه‌های پژوهشی داشتند و سمینارها، همایش‌ها، ورکشاپ‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعددی توسط انجمن‌های علمی با اشراف و با کمک معاونت‌های پژوهشی انجام شده است.
اقدام دیگری که در همین زمینه انجام دادیم یک کارگروهی در سطح دانشگاه با عنوان کارگروه شاداب‌سازی محیط دانشگاه مرکب از اساتید کارشناسان کارمندان و برخی از دانشجویان علاقمند به خصوص از رشته‌های یعنی اساتید و کارشناسان از رشته‌های مرتبط مثل فنی مهندسی عمران و هنر معماری و غیره تشکیل شده و در این کارگروه سعی کردیم به روش‌های شاداب‌سازی محیط دانشگاه پیشنهاداتی را ارائه کرده و در این کارگروه که در معاونت فرهنگی برگزار شد، پیشنهادهای بسیار خوبی آمد و بررسی و پخته شد و همراه با طرح توجیهی تدوین شد و در قالب یک جزوه به هیئت رئیسه دانشگاه ارائه شد.
هیئت رئیسه دانشگاه کاشان نیز از بین آنان 18 برنامه را مورد تصویب قرار داد و تقریبا نزدیک دو میلیارد ریال هزینه داشت و برای اجرا طی یک جدول اولویت‌بندی به دفتر فنی و فعالیت‌های عمرانی دانشگاه کاشان تقدیم شد تا آنان به تدریج از تابستان امسال شروع به اجرا کنند و بخشی از آن اجرایی شده است.
این فعالیت‌های شاداب‌ساز شامل برنامه‌هایی بوده که معاونت فرهنگی انجام می‌دهد مثل آنچه که باید برای دانشجویان کانون‌ها و خوابگاه‌ها اجرا شود و بخشی‌ از آن هم مربوط به معابر و شامل نورپردازی و ایجاد فضاهای نو است.
تسنیم: کرسی‌های آزاد اندیشی که مورد تاکید وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و در گذشته چندان به آن توجهی نشده است چه کارهایی انجام شده است؟
عباسی‌مقدم: با توجه به سوابقی که در این موضوع بوده و جلسات هم‌اندیشی در دانشگاه برگزار می‌شده ما سعی کردیم که این هم‌اندیشی‌ها را با توجه به طیف‌های سیاسی و فکری مختلف و با دعوت از شخصیت‌های متنوعی از یان اساتید حوزویان و همچنین طیف‌های مختلف سیاسی ادامه دهیم که به لطف خدا استقبال نسبتا خوبی هم شده است.
در مورد جلسات خاص اساتید هم سعی شده که به موضوعات متنوعی توجه شود به خصوص در دعوت از اساتید برای جلسات هم‌اندیشی و آزاد اندیشی دو کار به طور موازی انجام شده یکی تاکید بر اساتید خودمان که تخصص‌های مختلف دارند و دوم در بین اساتید مدعو سعی شد که از طیف‌های مختلف و سلیقه‌های مختلف دعوت شوند که ما از بقیه تشکل‌ها هم یعنی از تشکل‌های و دانشجویان خواستیم که نسبت به این موضوع فعال باشند.
در این زمینه شیوه‌نامه جامع هم‌اندیشی‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی در یک کارگروهی تدوین شده و به زودی به هیئت رئیسه دانشگاه ارجاع می‌شود و انشالله بعد از طرح در شورای فرهنگ مورد تصویب قرار می‌گیرد و البته در مورد کرسی‌های آزاد اندیشی با آن تعریف دقیقش ما در ابتدای راه هستیم و تعداد کمی برگزار شده و امیدواریم که با تدوین آیین‌نامه و شیوه‌نامه و حمایت‌های لازم شاهد برگزاری تعداد بیشتری از این کرسی‌های آزاد اندیشی بین دانشجویان و بین اساتید باشیم.
تسنیم: معاونت فرهنگی دانشگاه کاشان در زمان جنگ تحمیلی 12 روزه چه اقداماتی را انجام داد؟
عباسی‌مقدم: اولین وظیفه دانشگاه طبعاً توجه به نکات امنیتی و مشارکت در این دفاع همه جانبه و جانانه بوده که مساعدت‌هایی را با نهادهای مرتبط داشته و سعی کرده که از امکانات خودش برای دفاع همه جانبه و مشارکت در پدافند و همچنین در واقع دادن روحیه به همه دست‌اندرکاران و عوامل حاضر در صحنه جنگ انجام دهد اما بعد از پایان تجاوز و تحقق آت‌ بس دانشگاه برنامه ویژه‌ای را اتخاذ کرد و با دعوت از اساتید علاقمند و دغدغه‌مند در این زمینه گفت‌وگوهای متعددی را انجام داد.
در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه کاشان سعی کرده که مسئولیت خود را از طریق ایجاد چند کمیته تخصصی انجام بده و در هم‌اندیشی که در این زمینه اتفاق افتاد تصمیم همه اساتید بر این شد که چهار کمیته کارشناسی در زمینه‌های مختلف با حضور و عضویت تعدادی از اساتید فعال و علاقمند تشکیل شود.
کمیته اول کمیته تقویت تاب‌آوری روحی و روانی است که تشکیل شده و با حضور اساتیدی از رشته‌های مختلف روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه، الهیات و سایر رشته‌ها علوم تربیتی و غیره و کمیته دوم کمیته رسانه و فضای مجازی و افکار عمومی بوده که با توجه به هجوم اخبار و شایعات و تحلیل‌های مختلف که بسیاری از آنان مغرضانه بوده در فضای خبر و مجازی این کمیته می‌تواند در این جهت یاری‌رسان باشد.
این کمیته با اقدامات لازم و با تدابیر و پیشنهادها و برنامه‌های خودش هدایت و توجیه افکار عمومی دانشگاهی و افکار عمومی خارج از دانشگاه را می‌تواند در دست بگیرد و یا حداقل در این زمینه کمک کند و کمیته سوم کمیته پژوهش فناوری هست که با توجه به اینکه دانشگاهیان می‌توانند در عرصه‌های مختلف از جمله تقویت جبهه خودی و تضعیف جبهه دشمن و چه در عرصه تبلیغاتی، خبری، نظامی و فناوری این کمیته عهده‌دار بررسی نقشی است که اساتید و دانشجویان می‌توانند در تقویت جبهه خودی داشته باشند.
کمیته چهارم هم کمیته امور سیاسی و مدیریتی است که می‌تواند با توجه به فضای عمومی اجتماعی کشور و اینکه خوشبختانه با شکل‌گیری روحیه اتحاد جمعی و انسجام اجتماعی که بعد از جنگ و بعد از آن اتفاق افتاد به حمدالله احساسات معنوی، دینی و احساسات ملی مردم با همدیگر عجین شده و فرصت جدید و سرمایه اجتماعی جدیدی برای جامعه ما ایجاد شده است.
تقویت این اتحاد و انسجام ملی مستلزم یک سری برنامه‌ها و ایده‌هایی است که انشالله نهادهای مسئول باید انجام دهند و نهادهای سیاسی، اجتماعی و حاکمیتی در سایه اتحاد و همگرایی بیشتر حاکمیت و جامعه امکان مقابله با توطئه‌های دشمن و هجوم احتمالی دشمن را تقویت کنند و این جبهه مستحکم‌تر و قوی‌تر و مقاوم‌تر در مقابل هر تهدیدی که بیگانگان داشته باشند.
هدف رسیدن به ایران قوی بوده و ایران قوی با اتحاد و همدلی مردم و با حضور همه نیروها در صحنه و تعاون و تعامل جدی و همه جانبه همه بخش‌ها بوده که یکی از مهمترین آنان دانشگاه است و نهاد دانشگاه با نهاد سیاست و نهاد حکمرانی باید همراه و مرتبط و در تعامل دائمی باشد و به این منظور می‌تواند ایده‌ها و پیشنهادهای خود را چه در عرصه‌های سیاسی و چه در عرصه‌های اجتماعی و در عرصه‌های مربوط به استفاده از نیروهای شایسته و اتخاذ سیاست‌های درست او به پیشرفت نقش خود را ایفا و انشالله شاهد جامعه‌ای قوی منسجم و مستحکم باشیم و قدرت بازدارندگی‌اش به حدی باشد که هیچ دشمنی و هیچ ابرقدرتی هوس حمله به آن را نداشته باشد.
انتهای پیام/801