آغاز ثبت درخواست تعویق اثر مالیاتی در سمنان
مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان گفت: از دی ماه سال آینده مؤدیان می توانند برای جلوگیری از محاسبه مالیات مضاعف، درخواست تعویق اثر مالیاتی صورت حساب های الکترونیکی باطل شده خارج از موعد را از طریق کارپوشه ثبت کنند.

علی حسینپور مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در سمنان ، اعلام کرد بر اساس بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی کشور، امکانی فراهم شده تا مؤدیان بتوانند در صورت بروز اشتباه در ثبت یا صدور صورتحساب الکترونیکی اعم از اصلی یا ارجاعی، آثار مالیاتی آن را به دوره جاری منتقل کنند.
این اقدام در راستای اجرای گام پایانی قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان عملیاتی میشود.
وی توضیح داد فروشندگانی که اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی ارجاعی در دوره جاری بابت صورتحساب نوع اول صادره در دوره گذشته کردهاند، پس از تأیید خریدار میتوانند تا پایان مهلت تعیینشده برای واکنش به صورتحسابهای با تاریخ صدور گذشته، درخواست تعویق اثر مالیاتی را در کارپوشه خریدار ثبت کنند.
به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان، در صورت تأیید این درخواست از سوی خریدار در بازه مشخص، محاسبه مالیات و عوارض فروش برای فروشنده و همچنین مالیات و عوارض خرید برای خریدار در همان دوره جاری لحاظ خواهد شد و بدین ترتیب از ایجاد بدهی یا اعتبار مالیاتی اضافی جلوگیری میشود.
وی افزود در روند اجرای این طرح، ابتدا آثار مالیاتی صورتحساب مرجع در اظهارنامه پیشفرض مالیات بر ارزش افزوده دوره قبلی برای هر دو طرف معامله درج میشود و سپس سامانه بهصورت خودکار انتقال آن را به جدول مربوط به دوره جاری انجام میدهد.
مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان تأکید کرد بازه زمانی مجاز برای ثبت و تأیید درخواست تعویق، از پایان مهلت ارسال صورتحسابهای الکترونیکی با تاریخ صدور گذشته آغاز و تا پایان مهلت واکنش به این صورتحسابها ادامه دارد.
در صورتی که خریدار پیش از اتمام این بازه تأیید خود را ثبت نکند، سامانه بهصورت خودکار درخواست را رد خواهد کرد.
این مسئول اجرای این طرح را گامی مهم در شفافیت تبادلات مالی و تسهیل امور مؤدیان دانست و ابراز امیدواری کرد با اجرای کامل سامانه مؤدیان، بستر لازم برای کاهش خطا و اختلافات مالیاتی بیش از پیش فراهم شود.
انتهای پیام/363/