طرح «اتوبوس دریایی» در رشت به دلیل بیتوجهی دستگاههای ملی ناکام ماند - تسنیم
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تأکید بر ظرفیت های مغفول مانده دو رودخانه زرجوب و گوهررود، ازعدم بهره برداری مناسب از این موهبت های طبیعی ابراز تأسف کرد و خواستار حمایت جدی مسئولان ملی برای فعال سازی پروژه های زیرساختی شد.

محمدحسین کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت با حضور در تحریریه تسنیم در رشت و در گفتوگو با خبرنگاران این خبرگزاری اظهار کرد: در شهر رشت 2 نعمت بزرگ الهی بهنامهای زرجوب و گوهررود داریم که از قدیمالایام در بستر این شهر جاری بودهاند و واقعاً از برکات خدادادی برای رشت محسوب میشوند؛ اما متأسفانه بهرهبرداری مؤثری از آنها صورت نگرفته است.
وی با اشاره به بهرهگیری شهرهای اروپایی از ظرفیتهای مشابه گفت: اگر چنین رودخانههایی در کشورهای اروپایی یا حتی شهرهای ضعیفتر دنیا قرار داشت، قطعاً بیشترین استفاده و بهرهبرداری از آنها صورت میگرفت، اما ما تاکنون نتوانستهایم از این نعمتها بهگونهای که به نفع مردم و شهر باشد بهره ببریم.
از مطالعات مشاوران تا انصراف سرمایهگذار بینالمللی
رئیس شورای شهر رشت با اشاره به تلاشهای انجامشده در گذشته بیان کرد: در سالهای قبل، طرحهای متعددی برای استفاده از این رودخانهها به مشاوران ارائه شد و حتی سرمایهگذارانی نیز پای کار آمدند، چند روز پیش نیز جلسهای با یکی از همین سرمایهگذاران داخلی داشتم که روایت میکرد در سالهای 87 یا 88، طرحی را با استفاده از سرمایهگذار خارجی برای راهاندازی اتوبوسهای دریایی در بستر رودخانهها ارائه داده بود.
به گفته کارگرنیا، این طرح بهگونهای طراحی شده بود که بتوانیم با برخی اصلاحات فنی، از بستر 2 رودخانه بهعنوان مسیر حملونقل مسافر درونشهری استفاده کنیم و حتی در نظر داشتند که در چند نقطه، رودخانهها با کانالهایی به هم متصل شوند تا امکان تردد بیشتر فراهم شود؛ درست مانند آنچه امروز در بسیاری از کشورهای توسعهیافته شاهد آن هستیم.
عدم حمایت نهادهای ملی و شکست پروژه
وی با بیان اینکه علیرغم پشتوانه مالی مناسب و پتانسیلهای قوی این طرح، به دلیل حجم بالای پروژه و عدم توانایی شهرداری برای اجرای کامل آن، نیاز به همکاری و مشارکت نهادهای ملی بود، افزود: متأسفانه این طرح مورد حمایت دستگاههای مرتبط قرار نگرفت و در نهایت، سرمایهگذار خارجی از ادامه کار منصرف شد.
امید به احیای پروژه با نگاه جدید شورای ششم
رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه در جلسه اخیر، گفتوگوهایی مجدد با این سرمایهگذار داخلی داشتیم و این امید را به او دادیم که نگاه شورای ششم، شهردار فعلی و مدیران استانی به مقوله توسعه بسیار جدیتر از گذشته است، گفت: تلاش داریم رشت را به ریل توسعه بازگردانیم و این شهر را که روزگاری به «شهر اولینها» شهرت داشت، به جایگاه حقیقی خود برسانیم.
کارگرنیا با اشاره به ظرفیتهای انسانی و فرهنگی شهر رشت خاطرنشان کرد: مردم این شهر فهیم، فرهنگدوست و علاقهمند هستند و این شهر از ظرفیتهای لازم برای اجرای پروژههای بزرگ برخوردار است و امیدواریم نمایندگان مجلس، وزرا و سایر مسئولان کشوری نیز با ورود جدیتر به این موضوع، زمینه استفاده بهینه از این دو نعمت خدادادی را فراهم کنند.
لایروبی رودخانهها در تابستان؛ اقدامی برای کاهش بوی نامطبوع و پیشگیری از آبگرفتگی
وی در ادامه به اقدامات شهرداری در مدیریت رودخانهها اشاره کرد و افزود: هرساله شهرداری نسبت به لایروبی رودخانهها بهویژه در مناطق شهری اقدام میکند و بهترین زمان برای این کار اواسط تابستان است که سطح آب رودخانهها در پایینترین حد ممکن قرار دارد و ادوات فنی میتوانند بهراحتی عملیات را انجام دهند.
به گفته رئیس شورای شهر رشت، عملیات لایروبی از 2 تا سه هفته پیش در منطقه 3 آغاز شده و هماکنون نیز توسط پیمانکار در حال اجراست و در سایر مناطق نیز طبق برنامهریزی، این اقدامات در حال انجام است تا آمادگی لازم در برابر بارشهای احتمالی یا بروز سیلابها فراهم شود.
کاهش بوی نامطبوع در دستور کار
کارگرنیا با بیان اینکه بخشی از بوی نامطبوعی که امروز در حاشیه رودخانهها وجود دارد و شهروندان را آزردهخاطر میکند، ناشی از آلودگیهای رسوبگرفته در بستر رودخانه است، افزود: لایروبیهای جاری با هدف کاهش این آلودگیها انجام میشود و امیدواریم بتوانیم گامهای مؤثری در جهت بهبود وضعیت رودخانهها و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان برداریم.
انتهای پیام/