خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 14 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مطالعه‌ای تازه در مورد بازی‌های ویدئویی؛ یک باور شایع رد شد

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | دوشنبه، 13 مرداد 1404 - 17:40
نتایج یک مطالعه تازه باوری رایج در مورد بازی‌های ویدئویی را رد و تأکید کرد که بازی‌های ویدیویی هوش کودکان را دو برابر می‌کنند.
كودكان،مطالعه،زمان،ويديويي،محققان،صفحه،نمايش،هوشي،ضريب،شناخت ...

باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد فراهانی - شرکت‌کنندگان در مطالعه‌ای که گزارش دادند زمان بیشتری را نسبت به حالت معمول صرف بازی‌های ویدیویی می‌کنند، شاهد افزایش ۲.۵ امتیازی ضریب هوشی خود بودند.
محققان، انجام طولانی مدت بازی‌های ویدیویی را با افزایش ضریب هوشی در کودکان مرتبط دانسته‌اند، که تا حد زیادی با باور رایج مبنی بر مضر بودن بازی برای ذهن‌های جوان در تضاد است.
طبق مطالعه جدید، که نتایج آن توسط Science Alert منتشر شده است، تفاوت در توانایی‌های شناختی (بین کسانی که بازی می‌کنند و کسانی که بازی نمی‌کنند) اندک بوده و برای نشان دادن یک رابطه علی کافی نیست.
با این حال، محققان گفتند که این تفاوت "قابل توجه" است.
در این گزارش آمده است که این مطالعه که از سال ۲۰۲۲ آغاز شده است، چندین متغیر، از جمله تفاوت در ژنتیک و پیشینه اجتماعی-اقتصادی کودکان را در نظر گرفته است.
در عین حال، محققان دریافتند که تماشای تلویزیون و استفاده از رسانه‌های اجتماعی هیچ تأثیر مثبت یا منفی بر هوش ندارد.
انتظار می‌رود این تحقیق در بحث‌های جاری در مورد میزان مناسب زمان استفاده از صفحه نمایش برای کودکان مفید باشد.
این تیم تحقیقاتی از هلند، آلمان و سوئد در مقاله منتشر شده خود نوشتند: «رسانه‌های دیجیتال دوران کودکی مدرن را تعریف می‌کنند، اما اثرات شناختی آنها نامشخص و مورد بحث داغ است.»
این تیم توضیح داده است: «ما معتقدیم که مطالعات مبتنی بر داده‌های ژنتیکی می‌تواند ادعا‌های علی را روشن کند.» محققان سوابق زمان استفاده از صفحه نمایش را برای ۹۸۵۵ کودک، همگی در ایالات متحده، در سنین ۹ تا ۱۰ سال بررسی کردند.
به طور متوسط، کودکان گزارش دادند که روزانه دو ساعت و نیم تلویزیون یا ویدیو‌های آنلاین، یک ساعت بازی‌های ویدیویی و نیم ساعت فعالیت‌های اجتماعی آنلاین انجام می‌دهند.
سپس محققان دو سال بعد داده‌های بیش از ۵۰۰۰ نفر از این کودکان را بررسی کردند.
در طول دوره مداخله، شرکت‌کنندگان در مطالعه که گزارش دادند زمان بیشتری را نسبت به حد معمول صرف بازی‌های ویدیویی می‌کنند، شاهد افزایش ۲.۵ امتیازی ضریب هوشی خود در مقایسه با میانگین بودند.
افزایش ضریب هوشی بر اساس عملکرد کودکان در وظایفی از جمله درک مطلب، پردازش بصری-فضایی، یک وظیفه متمرکز بر حافظه، تفکر انعطاف‌پذیر و خودکنترلی بود.
لازم به ذکر است که اگرچه این مطالعه محدود به کودکان در ایالات متحده بود و بین انواع بازی‌های ویدیویی (موبایل و کنسول) تفاوتی قائل نشد، اما بینش ارزشمندی در مورد بازی و ضریب هوشی ارائه می‌دهد و از این ایده که هوش ثابت نیست و چیزی نیست که با آن متولد می‌شویم، پشتیبانی می‌کند.
تورکل کلینگبرگ، متخصص علوم اعصاب از موسسه کارولینسکا در سوئد، گفت: «یافته‌های ما از این ادعا پشتیبانی می‌کند که زمان استفاده از صفحه نمایش به توانایی‌های شناختی کودکان آسیب نمی‌رساند و انجام بازی‌های ویدیویی در واقع می‌تواند به افزایش هوش آنها کمک کند.»
محققان همچنین خاطرنشان می‌کنند که این اولین مطالعه‌ای نیست که ارتباط بین زمان بازی کودکان و رشد شناختی را تأیید می‌کند و به نظر می‌رسد مزایای دیگری نیز با بازی‌های ویدیویی مرتبط باشد.
تیم پشت مطالعه فعلی خاطرنشان می‌کند که اندازه‌های کوچک نمونه، طرح‌های مختلف مطالعه و عدم در نظر گرفتن تأثیرات ژنتیکی، اجتماعی و اقتصادی، همگی منجر به گزارش‌های متناقضی در مورد اثرات زمان استفاده از صفحه نمایش تاکنون شده است.
اینها محدودیت‌هایی هستند که این مطالعه به دنبال رفع آنها بوده است.
این بدان معناست که عوامل زیادی در این امر دخیل هستند، چه از نظر چگونگی رشد و شکل‌گیری هوش، و چه از نظر روش‌های مختلفی که زمان استفاده از صفحه نمایش ممکن است بر بدن و عادات ما تأثیر بگذارد.
بنابراین، طبق گفته Science Alert، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
کلینگبرگ گفت: "ما اثرات رفتار استفاده از صفحه نمایش را بر فعالیت بدنی، خواب، رفاه یا عملکرد مدرسه مطالعه نکردیم، بنابراین نمی‌توانیم با اطمینان در این مورد صحبت کنیم.
اکنون اثرات سایر عوامل محیطی و چگونگی ارتباط اثرات شناختی با رشد مغز کودکان را بررسی خواهیم کرد.
"
منبع: العربیه