خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 14 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رسانه‌ها پل ارتباطی میان سیاست‌گذاران و خانواده‌ها هستند

مهر | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 13 مرداد 1404 - 17:23
مسئول کمیته زنان و خانواده مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رسانه‌ها پل ارتباطی میان سیاست‌گذاران و خانواده‌ها هستند
خانواده،رسانه،جامعه،زنان،حوزه،محرابي،عمليات،فضاي،قاسمپور،روا ...

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز ۱۳ مرداد ماه نشست بازخوانی جایگاه خانواده در رسانه‌های ایران با حضور سمیه سادات حسنی حلم وکیل دادگستری و کنشگر حوزه خانواده، مطهره محرابی کارشناس خانواده رسانه ملی، مهدیه منافی پژوهشگر زنان و خانواده و فاطمه قاسمپور رئیس کمیته زنان و خانواده مجمع مصلحت نظام برگزار شد.
فاطمه قاسمپور، مسئول کمیته زنان و خانواده مجمع تشخیص مصلحت نظام بر نقش کلیدی و بی‌بدیل رسانه‌ها در بازتاب و تبیین مسائل خانواده در فضای اجتماعی کشور تاکید کرد.
مسئول کمیته زنان و خانواده مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ای خواهران و فعالان حوزه خانواده بیان کرد: رسانه می‌تواند صدای واقعی تحولات و دغدغه‌های خانواده را به سیاست‌گذاران و جامعه منتقل کند و نقش مدیوم و پل ارتباطی را در این میان ایفا کند.
وی در ادامه با بیان اینکه جایگاه خانواده در رسانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: در جهان امروز، سیاست‌گذاری‌ها، آموزش‌ها و حتی مهارت‌ها عمدتاً از طریق رسانه منتقل می‌شود و این امر نقش رسانه را به عنوان رابط بین سیاست‌گذاران و خانواده‌ها پررنگ‌تر ساخته است.
مسئول کمیته زنان و خانواده مجمع تشخیص بیان کرد: خانواده‌ها امروز بیش از هر زمان دیگری رسانه‌ای شده‌اند و الگوهای رفتاری و سبک زندگی که در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته می‌شود، تأثیر مستقیمی بر ساخت خانواده و افکار عمومی دارد.
وی مهم‌ترین تهدیدهای فضای رسانه‌ای برای نهاد خانواده را آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از فناوری‌های نوین، مانند هوش مصنوعی، دانست و اظهار کرد: همان اندازه که رسانه و فناوری می‌تواند فرصت بیافریند، می‌تواند تهدیدهایی برای خانواده ایجاد کند و ما باید نسبت به این مسائل اقدامات پدافندی و راهبردی داشته باشیم.
قاسمپور ادامه داد: راه عبور از این چالش‌ها، حرکت خانواده به سوی عاملیت است؛ خانواده‌ای که خودش به عنوان کنش‌گر و عامل در جامعه نقش‌آفرینی کند، توانایی مواجهه با تهدیدهای نوین را خواهد داشت.
وی با اشاره به سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی از سوی رهبر انقلاب، تأکید کرد: این سیاست‌ها، ظرفیت بالایی برای تقویت هویت و قدرت خانواده دارند و لازم است بیش از گذشته وارد ادبیات سیاست‌گذاری و کار کارشناسی حوزه خانواده شوند.
در پایان، قاسمپور با تأکید بر ضرورت گفت‌وگوی مستمر میان جامعه رسانه‌ای و کارشناسان حوزه خانواده، خواستار بازتولید ادبیات علمی و تخصصی در این حوزه شد تا شاهد ارتقای سطح علمی و عملی در مسائل خانواده باشیم.
باید کنشگران رسانه‌ای را به تکنیک‌های عملیات روانی دشمن مجهز کنیم
مطهره محرابی، کارشناس خانواده رسانه ملی، با اشاره به تجربیات شخصی خود به عنوان مادر پنج فرزند و فعال رسانه‌ای، ضمن آرزوی موفقیت برای بانوان کنشگر ایران اسلامی، به تبیین آسیب‌ها و چالش‌های حضور زنان و خانواده در عرصه رسانه‌ای و فضای مجازی پرداخت.
محرابی ابتدا با بیان اینکه در عصر حاضر، مرز میان رسانه دولتی و خصوصی و فضای مجازی از میان رفته است، گفت: امروزه همه ما با ابزارهایی که در دست داریم، یک رسانه مستقل محسوب می‌شویم و حتی زبان بدن، پوشش و سبک زندگی هر فرد در جایگاه خود می‌تواند ماهیت رسانه‌ای پیدا کند.
وی با انتقاد از فاصله‌ای که میان رسانه و بخش‌های مختلف جامعه ایجاد شده، عدم انتقال صحیح سیاست‌های کلان جامعه، به ویژه در زمینه‌هایی همچون سیاست‌های جمعیتی و حجاب را از عیوب رایج برشمرد و اظهار کرد: تا زمانی که سیاست‌گذاران و مجریان، باور عمیقی نسبت به این سیاست‌ها نداشته باشند، انتظار اجرای دقیق سیاست‌ها بی‌معناست.
ممکن نیست از کسانی که به فلسفه حجاب یا ضرورت سیاست جمعیتی باور ندارند، اجرای کامل آن را توقع داشت.
کارشناس خانواده رسانه ملی با اشاره به ضعف در آموزش تکنیک‌های کنشگری به فعالان رسانه‌ای، افزود: متأسفانه امروز تکنیک‌های عملیات روانی و مغالطه‌ای که در رسانه‌های غربی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، به حوزه رسانه‌ای کشور ما نیز رسوخ پیدا کرده است.
از تکنیک‌های برچسب‌زنی، فحاشی و تکرار نقل‌قول‌های نادرست گرفته تا وارونه‌سازی واقعیت و شخصیت‌سازی خاکستری، همگی موجب سردرگمی مخاطب و ایجاد تردید در باورهای جامعه می‌شوند.
محرابی تاکید کرد: با استمرار تکرار برخی مضامین در فضای مجازی، همچون اصطلاح حجاب اجباری، مخاطب ناخودآگاه تصور می‌کند که با یک واقعیت مسلم مواجه است، در حالی که شاید صرفاً یک عملیات روانی صورت گرفته باشد.
همین تکرار بی‌وقفه باعث شده امروز با موجی از تردید و سردرگمی درباره ارزش‌های اساسی جامعه روبرو باشیم.
وی با بیان اینکه مخاطبان و کنشگران باید به تکنیک‌های رسانه‌ای و عملیات روانی مجهز شوند، ادامه داد: نباید اجازه دهیم مغالطه و بحران‌سازی ساختگی ما را از میدان خارج کند.
اگر نسبت به صحت و سقم اخبار و عملیات رسانه‌ای هوشمند نباشیم، قدرت تحلیل و فهممان را از دست خواهیم داد و جایگاه کنشگری را به نیروی منفعل رسانه‌های غربی واگذار می‌کنیم.
محرابی همچنین نقش هشتگ‌سازی، واژه‌پردازی و تولید موج رسانه‌ای را در جهت‌دهی به افکار عمومی مهم دانست و تصریح کرد: امروز باید واکنش‌های به موقع، نظام‌مند و همراه با اولویت‌بندی‌های درست داشته باشیم.
سرعت عمل و کیفیت واکنش‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی نیازمند ارتقا است و شناخت دقیق مخاطب و مسائل او، شرط موفقیت در این نبرد رسانه‌ای است.
وی در پایان گفت: در مواجهه با نسل جدید دختران و زنان جامعه، باید از زاویه نگاه، دغدغه‌ها و سوالات آنان وارد شد و تمرین کرد تا ادبیات رسانه‌ای کشور پاسخگو و متناسب با تحولات اجتماعی باشد.