خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 10 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«کارافن»؛ مسیر جدید اتصال مهارت‌آموزی به بازار کار - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 09 مرداد 1404 - 20:53
معاون آموزش سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور از اجرای طرح ملی کارافن با رویکرد کارآفرینانه خبر داد و گفت: این طرح زمینه اتصال مهارت آموختگان به بازار کار و ایجاد درآمد پایدار را فراهم می کند.
بازار،آموزش،توليد،فني،واقعي،مهارتي،پايدار،محصول،ورود،آموزشي، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، در جهان امروز، مهارت‌آموزی و تربیت نیروی انسانی کارآمد به‌عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار شناخته می‌شود.
کشورهایی که توانسته‌اند بین نظام آموزشی و نیازهای واقعی بازار کار پیوندی مؤثر برقرار کنند، در مسیر کاهش نرخ بیکاری، ارتقای بهره‌وری اقتصادی و تقویت زیرساخت‌های تولید و اشتغال، گام‌های بلندی برداشته‌اند.
در این میان، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نقشی کلیدی و بی‌بدیل دارند؛ چراکه ماهیت این آموزش‌ها، آماده‌سازی افراد برای ورود مستقیم به عرصه کار و فعالیت اقتصادی است.
در سال‌های اخیر، توجه به مهارت‌آموزی به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش نرخ بیکاری و ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی، در دستور کار بسیاری از نهادها قرار گرفته است.
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، با تمرکز بر تربیت نیروی کار ماهر و متخصص و آماده ورود به عرصه‌های تولید، صنعت و خدمات، نقشی کلیدی در تحقق عدالت آموزشی و توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند.
با این حال، صرفاً ارائه آموزش‌های مهارتی بدون در نظر گرفتن نیازهای واقعی بازار کار، نمی‌تواند به‌تنهایی منجر به اشتغال پایدار و اثربخش شود.
در بررسی وضعیت آموزش‌های مهارتی در کشور، یکی از چالش‌های اساسی که به‌وضوح مشاهده می‌شود، فقدان ارتباط ساختاریافته و نظام‌مند میان مهارت‌آموزی و بازار واقعی کار است.
بسیاری از مهارت‌آموختگان، با وجود آن‌که موفق به فراگیری حرفه‌ای مشخص و تولید محصول یا ارائه خدمات می‌شوند، اما در یافتن جایگاه شغلی یا جذب در بازار، با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
این گسست میان یادگیری مهارت و اشتغال‌زایی، نه‌تنها موجب اتلاف منابع آموزشی و انسانی می‌شود، بلکه موجب سرخوردگی و بی‌اعتمادی در میان جوانان و کارآموزان نیز خواهد شد.
واقعیت آن است که آموزش مهارتی، اگر به اشتغال منتهی نیز نشود، نه‌تنها کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهد، بلکه می‌تواند منجر به ناامیدی و بی‌اعتمادی اجتماعی شود.
از این‌رو، ضرورت دارد در سیاست‌گذاری‌های کلان حوزه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، رویکردی مسئله‌محور و آینده‌نگر اتخاذ شود تا آموزش به‌مثابه مسیری برای توانمندسازی واقعی و ورود مؤثر به بازار کار تلقی شود، نه صرفاً گذراندن یک دوره آموزشی.
این تحول نیازمند نگاهی فراتر از آموزش صرف و حرکت به‌سوی طراحی زنجیره‌ای منسجم برای اتصال پایدار به بازار کار است.
سید جمیل احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از کرج گفت: یکی از ضرورت‌هایی که در آموزش فنی و حرفه‌ای باید موردتوجه قرار می‌گرفت، بحث اتصال مهارت‌آموختگان به بازار کار بود.
در اغلب بازدیدهایی که از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای داشتیم، با این پرسش از سوی کارآموزان مواجه می‌شدیم: مهارتی را آموخته‌ام و محصولی تولید می‌کنم، اما بازار کار ندارد؛ باید چه کنم؟
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم، یکی از کلان‌پروژه‌ها را تحت عنوان پروژه کارافن تعریف کردیم.
این پروژه با رویکرد کارآفرینانه طراحی شده و به این معناست که کارآموز، علاوه بر فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت، به‌صورت هم‌زمان مهارت‌های کسب‌وکار را نیز آموزش می‌بیند.
وی با بیان اینکه در کنار این فرآیند، مربیان با تجربه در قالب منتور آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند، اظهار کرد: علاوه بر این، ما با پلتفرم‌های دیجیتال نیز وارد تفاهم شده‌ و تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا رسانده‌ایم تا مهارت‌آموختگان پس از تولید محصول و آشنایی با بازار کار و شناسایی نیاز واقعی بازار، بتوانند بر اساس تقاضای موجود اقدام به تولید کنند.
احمدی افزود: در این مسیر، افراد ضمن کنترل کیفیت محصول، آموزش می‌بینند که چگونه کالای تولیدی خود را با استاندارد مطلوب آماده‌سازی کنند، از آن عکاسی حرفه‌ای انجام دهند و سپس از طریق پلتفرم‌های دیجیتال، آن را عرضه کنند.
طبق برنامه سازمان، در هر استان یک نمایشگاه دائمی در نظر گرفته شده که در کنار آن، تعامل مستمر با پلتفرم‌های دیجیتال برقرار خواهد بود.
معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هدف از این اقدام را معرفی و عرضه محصولات کارآموزان به‌صورت منسجم عنوان و خاطرنشان کرد: به این ترتیب، کارآموز پس از یادگیری مهارت، حتی می‌تواند در منزل اقدام به تولید کند و در قالب مشاغل خانگی نیز با بازار کار در ارتباط قرار گیرد و مسیر درآمدزایی پایدار و مستمر خود را شکل دهد.
انتهای پیام/