خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 10 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نقش کلیدی پیوست رسانه‌ای در جنگ های جدید - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 09 مرداد 1404 - 16:30
مدیر شورای علمی گروه فقه و حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به تاثیرگذاری رسانه در جنگ گفت: مفهوم پیوست رسانه ای، انواع کنشگری در جنگ، الگوهای انتشار اخبار جنگ و تلاش دشمنان برای توجیه اقدامات متجاوزانه خود از طریق رسانه اهمیت کلیدی دارد.
جنگ،رسانه،تحقيقات،تصميم،مركز،حقوق،مجلس،اسلامي،كنشگران،فقه،پي ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محمود حکمت نیا مدیر شورای علمی گروه فقه و حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در هفتیمن مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به "حقوق و پیوست رسانه‌ای جنگ" پرداخت و گفت: مقصود از پیوست رسانه اخبار صادق و متناسب با واقعیت است نه فقط اخبار کاذب و محتمل الکذب، ولی چینش، درجه بندی و ارتباط دادن این اخبار در جنگ و شرایط خاص، مهم است که چگونه جهت گیری پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه جنگهای مدرن و کلاسیک بسیار متفاوت شده است، افزود: در جنگ‌های کلاسیک وضعیت و طرف مقابل شما مشخص بود ولی در جنگهای جدید که ترکیبی است، علاوه بر کنشگران جنگجو، کنشگران دیگری مانند سیاستمداران کشورهای درگیر، نظامیان، افکار عمومی، کشورهای ثالث حامی، نهادهای اخلاقی و نهادهای قضایی پیدا شده است.
مدیر شورای علمی گروه فقه و حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: در حوزه پیوست رسانه جنگ، بخش هایی مانند آزادی بیان، آزای مطبوعات، محدودیت‌های رسانه ای و ضمانت های اجرا و مدل‌های طراحی و استفاده تکنولوژیک از داده وجود دارد که موضوع این بحث نیست، ولی موضوع این است که کنشگران جنگ و تصمیم گیران آن، نیاز به دانش دارند، این دانش از دیتاها و داده حاصل می شود، از سوی دیگر، جنگ های مدرن کنشگران بیشتری پیدا کرده و اینها می خواهند بر اساس حکمت عملی و عقلانیت تصمیم متناسب با نگاه خود تصمیم بگیرند و این عقلانیت نیاز به دانش و داده دارد.
حکمت نیا خاطرنشان کرد: در فضای متکثر کنشگری جنگ که در مورد ما تصمیم گیری، کنشگری، بلوک بندی و قضاوت می‌شود، این داده‌ها و دیتاها را چگونه طراحی کنیم که آن قمست عقلانیت جنگ به نفع ما حاصل شود، این مدل الگوی رسانه ای جنگ است.
مدیر شورای علمی گروه فقه و حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به تاثیرگذاری رسانه در جنگ، گفت: مفهوم پیوست رسانه ای، انواع کنشگری در جنگ، الگوهای انتشار اخبار جنگ، تلاش دشمنان برای توجیه اقدامات متجاوزانه خود از طریق رسانه، پیوند رسانه با مباحث حقوقی، اخلاقی و تکنولوژی اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به اینکه یک مدل رسانه ای بین رشته ای نیاز داریم، تصریح کرد: بسیاری از ادبیات رسانه ای ما خدمت به خلق نیست و معلوم است که در این زمینه توجیه نشده‌ایم، بحث این است که چگونه اطلاعات را به دانش تبدیل و از آن برای تصمیم گیری راهکارهایی در راستای منافع ملی در چارچوب اخلاقی ارائه می دهید.
حسینعلی بای جانشین گروه فقه و حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز با اشاره به مبانی فقهی مسئولیت مدنی پرداخت خسارات مالی و دیه ناشی از جنگ و ماهیت آن پرداخت.
انتهای پیام/