دارالعلم؛ الگویی کارآمد از احیای سنتهای حسنه حوزههای علمیه - تسنیم
به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، آیین اختتامیه سومین دوره مدرسه تابستانی طلاب (دارالعلم) با حضور تولیت آستان قدس رضوی در مدرسه دو درب حرم مطهر رضوی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد به نقل از آستاننیوز، این مراسم میزبان حضور آیتالله احمد مروی، تولیت معزز آستان قدس رضوی؛ آیتالله محمد مهدی شبزندهدار، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه کشور و عضو مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان؛ حجتالاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، دکتر عبد الحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و جمعی از طلاب و دانشجویان علوم دینی سومین دوره دارالعلم، بود.
ماموریت قرآنی حوزههای علمیه
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه، در این مراسم، با استناد به آیه 122 سوره توبه به مأموریت قرآنی حوزههای علمیه پرداخت و گفت: براساس این آیه قرآنی، دو وظیفه اصلی حوزههای علمیه، تفقّه (ژرفاندیشی در دین) و انذار (انتقال آموزهها به جهانیان)، است.
آیت الله محمد مهدی شب زندهدار، با اشاره به اینکه اگر فقها و علما نبودند، چیزی از اسلام باقی نمیماند، برضرورت صیانت از حوزه علمیه تأکید کرد و افزود: در حال حاضر با گسترش افکار انحرافی مواجهایم که نباید اجازه دهیم اندیشههای مخالف مسلک اهلبیت(ع)، در جامعه نفوذ کنند.
لزوم صیانت از سنتهای کارآمد حوزه
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تأکید بر لزوم نوآوری در حوزههای علمیه، در چارچوب اصول، افزود: فقه باید تعادلی باشد؛ نوآوری نباید چهارچوب فقاهت را تخریب کند.
هم چنین باید از سنتهای کارآمد در حوزه صیانت شود.
وی ادامه داد: هم چنین رفع نواقص حوزههای علمیه باید در خودِ حوزهها انجام شود، نه اینکه متکی به نهادهایی همچون دانشگاه باشد.
آیت الله شب زندهدار با انتقاد از افول برخی سنتها در حوزه علمیه، افزود: نظام تدریس و تعلم، مباحثه و پیشمباحثه در دهههای اخیر تضعیف شدهاند.
استادان حوزههای علمیه باید علاوه بر تدریس، مُهذّب، ژرفنگر و مجتهدپرور،باشند.
عضو شورای نگهبان، ضمن قدردانی از برپایی سومین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم و تقدیر از تولیت آستان قدس رضوی و دستاندرکاران این مدرسه علمی تصریح کرد: برگزاری این مدرسه تابستانی، نمادی ازهمافزایی نهادهای علمی، در سایه حرم رضوی است.
وی با تأکید بر نقش مدرسه دارالعلم بهعنوان الگویی برای احیای سنتهای حوزوی، ابراز امیدواری کرد: حوزههای علمیه به عنوان سربازان حفظ آثار انبیای الهی، با صیانت از سنتهای کارآمد و مقابله با انحرافات، بالندهتر از گذشته، در خدمت نظام اسلامی باشند.
ویژگیهای شاخص سومین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم
مدیر حوزه علمیه خراسان نیز در ادامه این مراسم گفت: احیای سنت حسنه مدارس علمی تابستانی در جوار مضجع نورانی حضرت رضا(ع) که قدمتی 700 ساله دارد، از برکات این آستان مقدس است.
حجتالاسلام والمسلمین علی خیاط، خاطر نشان کرد: امسال نیز همچون سالهای گذشته توفیق یافتیم سومین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم رابا همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، بهشکلی نظاممند و هدفمند برگزار کنیم.
استقبال چشمگیر طلاب و فضلا برای حضور در مدرسه دارالعلم
وی با اشاره به ویژگیهای سومین دوره برگزاری مدرسه دارالعلم که آن را نسبت به سالهای گذشته متمایز میکند، گفت: در سال جاری پنج مدرسه تخصصی فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روششناسی، زبانشناسی و ادبیات، و قرآن و حدیث،با حضور 51 استاد برجسته از قم، تهران و مشهد برگزارشد که فراگیران، با توجه به سلایق خود میتوانستند در هر یک از این مدارس، حضور یابند.
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به استقبال چشمگیر طلاب و فضلا برای حضور در مدرسه دارالعلم تاکید کرد: امسال بیش از 3000نفر از طلاب نخبه متقاضی حضور در مدرسه دارالعلم بودند که در نهایت 800 نخبه حوزوی شامل 100 خواهر و 700 برادر با توجه به محدودیت امکانات، برای حضور در این کلاس ها،گزینش شدند.
انتشار کتاب از مباحث آموزشی و پژوهشی دارالعلم
حجتالاسلام خیاط، با اشاره به انتشار 5 جلد کتاب از مباحث آموزشی و پژوهشی مدرسه دارالعلم عنوان کرد:در سال گذشته از مباحث آموزشی و پژوهشی مطرح شده در جلسات آموزشی مدرسه تابستانی دارالعلم با همکاری استادان حوزه و دانشگاه، پنج جلد کتاب آماده شده که مراحل انتشار را طی می کندو در سال جاری نیز، این فرایند ادامه دارد .
وی افزود: هم چنین در سال جاری، ما از ظرفیت حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه در موضوع شناسی و تولید محتوا در مدرسه دارالعلم بهره بردیم که این امر،نشان داد که همکاری حوزه و دانشگاه تا چه میزان می تواند در پیشبرد علوم اسلامی،کمک کننده باشد.
دارالعلم؛ نمادی از همافزایی حوزه و دانشگاه
مدیر حوزه علمیه خراسان یادآور شد: هم افزایی حوزه و دانشگاه همواره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تاکید بوده است و برگزاری باشکوه سومین دوره مدرسه دارالعلم گواهی بر هم افزایی مطلوب این دو نهاد علمی، است.
حجتالاسلام خیاط در ادامه،از تدوین برنامه پنج ساله برای توسعه کیفی مدرسه دارالعلم خبر داد و افزود: طرح مباحث مسئلهمحور، تداوم ارتباط استادان و طلاب در طول سال، عقد قرارداد با مجلات علمیپژوهشی، برگزاری نشستهای علمی، مناظرات و کرسیهای ترویجی بهجای ارائه آموزش تکبعدی و امکان بهرهمندی غیرحضوری از طریق سامانه حوزه علمیه برای فراگیران، از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد سومین مدرسه دار العلم، است.
وی ضمن قدردانی از همکاریهای آستان قدس رضوی، حوزه علمیه خراسان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، تصریح کرد: این رویداد ثمره همافزایی نهادهای علمی در سایهی حرم رضوی و پیگیریهای مستقیم تولیت محترم آستان قدس رضوی بودکه،امیدواریم با تداوم این سنت حسنه، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر آن باشیم.
انتهای پیام/282