رویکرد حافظهمحوری به مهارتمحوری تبدیل میشود - تسنیم
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، گفت: در سند تحول آموزش و پرورش و برنامه توسعه کشور، رویکرد حافظه محوری در نظام تعلیم و تربیت به مهارت آموزی و توانمندسازی دانش آموزان تغییر پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سید اردشیر رشیدی پیش از ظهر امروز در جشنواره استانی جابربن حیان، جستجوگران ایدههای برتر در مدرسه دارالفنون اردبیل، اظهار کرد: در اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت بر موضوع علمی، پژوهشی و فناورانه دانشآموزان و مشارکت بالای آنها تاکید شده و ضروری است در این راستا برنامهریزیها و هدفگذاریها از مقطع ابتدایی شروع شود.
وی افزود: باید رویکرد حافظهمحوری در نظام آموزش و پرورش به رویکرد مهارتآموزی و توانمندسازی در بین دانشآموزان تغییر یافته تا ما شاهد پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد مختلف باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: طرح ملی جابربن حیان که در گذشته با نام نمایشگاه دستسازها معروف بود، طرح حمایت از ابتکارات و خلاقیت دانشآموزان در نظام مهارتی و همچنین تولید ایدهها و کمک به پرورش امر پژوهش، تفکر و خلاقیت است.
رشیدی گفت: در این طرح فرآیند تحقیق، پژوهش و فناورانه به صورت واقعی مورد توجه قرار گرفته و تلاش بر این است تا راهکارها و برنامههای مهارتی افزایش یافته و تسهیلگری ویژهای را در نظام تعلیم و تربیت شاهد باشیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این طرح در سالهای اخیر به بخشی از اهداف خود دست پیدا کرده ولی همچنان انتظار میرود با تداوم اجرای این طرح تقویت حوزه پژوهش، تحقیق و روحیه فناورانه دانشآموزان را در مسیر مهارتآموزی بیشتر شاهد باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: این رویداد به تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان و کمک به طراحی ایدههای نو منجر شده و در حقیقت زمینه یک حرکت تحولی را در نظام تعلیم و تربیت به وجود میآورد.
رشیدی بیان کرد: این جشنواره در 2 محور علمی، پژوهشی و فناورانه و همچنین حوزه فرهنگی، هنری و ادبی برگزار میشود که در مرحله آموزشگاهی، منطقهای و استانی مشارکت فعال دانشآموزان را در سطح ملی و استانی شاهد بودیم.
وی در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه دبیرخانه این جشنواره امسال در اردبیل برپا شده بود، ما از مجموع 9 میلیون دانشآموز مقطع ابتدایی، مشارکت فعال چهار میلیون دانشآموز را شاهد بودیم که این نشاندهنده رغبت و انگیزه دانشآموزان به ارتقای مهارت است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: در استان اردبیل نیز از 135 هزار دانشآموز مقطع ابتدایی، 70 هزار نفر در این جشنواره در مراحل مختلف شرکت کردند که امروز منتخبان در مرحله استانی مورد تجلیل و تکریم قرار میگیرند.
رشیدی گفت: در دولت چهاردهم نظام مسائل مختلف آموزش و پرورش مورد توجه جدی است و تلاش وزارت آموزش و پرورش با پشتوانه پیگیری رئیس جمهور ارتقای شرایط تحصیلی و آموزشی مناسب دانشآموزان با ساخت مدرسه، ایجاد تحول در محیطهای آموزشی و یادگیری و توانمندسازی معلمان است تا یک تحول جدی از نظام آموزش و پرورش در این کشور آغاز شود.
وی افزود: هدفگذاری ما هدایت دانشآموزان به سمت مهارتآموزی و توانمندسازی آنها است که قطعا رویکردهای پژوهشی، تخصصی و خلاقانه در حوزه یادگیری با همکاری و همراهی معلمان، مدیران و معاونان آموزشی زمینهساز این حرکت ارزشمند خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل خاطرنشان کرد: چهاردهمین جشنواره جابربن حیان به عنوان جستجوگران ایدههای برتر موفقیتهایی داشته که در قالب نمایشگاهی شاهد نمایش این آثار ارزشمند هستیم.
به گزارش تسنیم، در پایان این مراسم از برترینهای جشنواره جابربن حیان به صورت استانی با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.
انتهای پیام/131/