هشدار درباره آسیبهای فرهنگی؛ لزوم نهادینهسازی گفتمان دینی در مدارس - تسنیم
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با هشدار نسبت به آسیب های فرهنگی، آموزش و پرورش را مهم ترین بستر تربیت دینی و مقابله با جنگ فرهنگی دشمن دانست و بر نقش روحانیت در مدارس تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، نشست هماندیشی ائمه جمعه شهرستانها و مناطق کهگیلویه و بویراحمد با محوریت گرامیداشت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور، تقویت همکاریهای فرهنگی و تربیتی و پروژه مهر، با حضور آیتالله سید نصیر حسینی نماینده ولیفقیه در استان، حجتالاسلام والمسلمین عبودی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و ایوب رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان برگزار و در این نشست بر همافزایی و تعامل راهبردی نهاد ائمه جمعه و آموزش و پرورش برای تربیت نسلی مؤمن، انقلابی و آگاه به ارزشهای دینی و ملی تأکید شد.
نماینده ولیفقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد رسالت ائمه جمعه و روحانیت را هدایت دینی و تربیتی جامعه دانست و بر نقش آموزش و پرورش در تحقق این مأموریت و مقابله با آسیبهای فرهنگی تأکید کرد.
آیتالله سید نصیر حسینی در این نشست با اشاره به نقش بیبدیل آموزش و پرورش در تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: آموزش و پرورش، مهمترین سنگر مقابله با جنگ نرم و فرهنگی دشمن است و در خط مقدم تربیت نسل آینده قرار دارد.
اگر این سنگر تقویت شود، جامعه در برابر هرگونه تهدید فرهنگی بیمه خواهد شد.
وی با تأکید بر اهمیت حضور روحانیت در مدارس افزود: یکی از نقشههای دشمنان، حذف روحانیت از عرصههای تربیتی است.
ارتباط منظم و صمیمی دانشآموزان با روحانیون، میتواند آنان را با معارف دینی آشنا کرده و از آسیبهای اجتماعی، ولنگاری فرهنگی و تهاجم مجازی مصون بدارد.
حسینی در ادامه با اشاره به چالشهای فرهنگی جامعه گفت: فضای مجازی، سست شدن بنیان خانواده و کاهش نظارتهای تربیتی، زنگ خطرهایی هستند که نقش روحانیت و آموزش و پرورش را دوچندان میکنند.
باید با همافزایی این دو نهاد، گفتمان دینی و اخلاقی را در مدارس نهادینه کرد.
وی آموزش و پرورش را اصلیترین پایگاه تربیت نسل آینده دانست و اظهار داشت: یکی از حیاتیترین عرصههای تبلیغی و فرهنگی، آموزش و پرورش است.
این نهاد سازمانیافته، مهمترین جایگاهی است که میتوان در آن کار تربیتی و فرهنگی انجام داد و معلمان و مدیران در خط مقدم هدایت فکری و اخلاقی دانشآموزان قرار دارند.
نماینده ولیفقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی از برخی آسیبهای فرهنگی و اجتماعی گفت: امروز با پدیدههایی مانند ولنگاری فرهنگی، افزایش آمار طلاق و تهدیدات فضای مجازی مواجه هستیم که بخشی از آن خارج از حوزه آموزش و پرورش است، اما این نهاد میتواند با برنامهریزی درست و نقشآفرینی معلمان متعهد، سهم مهمی در کاهش این آسیبها ایفا کند.
وی با تأکید بر اینکه حضور روحانیون در مدارس میتواند در کاهش آسیبهای اخلاقی و اجتماعی و مقابله با فتنهگریها مؤثر باشد، افزود: ارتباط دانشآموزان با روحانیت و بهرهمندی از معارف دینی، آنها را در برابر هجمههای فرهنگی بیمه میکند.
حسینی با بیان اینکه روحانیت همواره در خط مقدم دفاع از مردم، عزت و استقلال کشور بوده و امروز نیز باید در میدان جنگ فرهنگی و تبلیغی حضوری فعال و مؤثر داشته باشد، گفت: آموزش و پرورش بستر مهمی برای این حضور است و باید این ظرفیت بهخوبی استفاده شود تا نسل جوان از انحرافات فرهنگی و اخلاقی مصون بماند.
ایوب رضایی مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست ضمن تبریک سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، با بیان اینکه حضور در جمع ائمه جمعه، همواره مایه دلگرمی مجموعه آموزش و پرورش در مسیر سخت و مقدس تعلیم و تربیت بوده است، بیان کرد: مأموریت بزرگ آموزش و پرورش برای تربیت نسل مؤمن، انقلابی، کارآمد و تمدنساز، بدون همراهی و حمایت جدی نهاد امامت جمعه، به بار نمینشیند.
وی با تقدیر از نقش ائمه جمعه در هدایت فرهنگی جامعه گفت: تحقق تحول در آموزش و پرورش بدون کمک ائمه جمعه، نهادهای فرهنگی، خانوادهها و مردم امکانپذیر نیست، امیدواریم با همافزایی و همراهی جمعی، بتوانیم نظام تعلیم و تربیت استان را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دهیم.
رضایی افزود: ائمه محترم جمعه در تریبونهای نماز جمعه، میتوانند نسل نوجوان ما را با مفاهیم ناب دین، اخلاق، ولایتمداری، مقاومت و هویت ملی آشنا سازند و از سوی دیگر، ما در آموزش و پرورش، وظیفه داریم تا فرهنگ دینی و ارزشهای الهی را در متن برنامههای درسی و تربیتی مدارس جاری و ساری کنیم.
وی با تأکید بر جایگاه کلیدی آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی گفت: آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور از نظر گستردگی و مهمترین نهاد در مأموریت تربیت نیروی انسانی است که به سرمایهای ارزشمند برای توسعه پایدار تبدیل میشود.
در استان ما 15 هزار معلم و 180 هزار دانشآموز مشغول فعالیت هستند و بیش از 60 درصد جامعه بهطور مستقیم و غیرمستقیم با این نهاد در ارتباطاند.
رضایی با اشاره به چالشهای موجود افزود: آموزش و پرورش استان مشکلات انباشتهای در زمینههای مادی، ساختاری و نیروی انسانی داشته است که با وجود همه محدودیتها تلاش کردهایم گامهای مؤثری در مسیر بهبود برداریم و به جای شعار، اقداماتی عملی انجام دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان، مقابله با آسیبهای اجتماعی و ارتقای سلامت روان دانشآموزان را از اولویتهای اصلی دانست و گفت: با اجرای طرح نماد و غربالگری گسترده، آمار اقدام به خودکشی دانشآموزان در استان نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است و با این حال همکاری سایر دستگاههای عضو طرح ضروری است و آموزش و پرورش بهتنهایی نمیتواند از پس این چالشها برآید.
رضایی به سیاستهای آموزش و پرورش در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: برای تقویت نماز جماعت و فعالیتهای قرآنی، شورای اقامه نماز را فعال کردهایم.
همچنین منشور عفاف و حجاب برای تمامی مدارس دولتی و غیردولتی تدوین شده که بهزودی ابلاغ خواهد شد و با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد جدی میشود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و جمعآوری مدارس سنگی و کانکسی اشاره کرد و گفت: با نهضت مردمی مدرسهسازی و مشارکت خیران، در تلاش هستیم مدارس غیراستاندارد را حذف و فضای آموزشی عادلانهای ایجاد کنیم.
رضایی همچنین با اشاره به کیفیت یادگیری و نتایج امتحانات نهایی در استان بیان کرد: برای ارتقای کیفیت آموزشی، طرح تحول در یادگیری و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است.
برگزاری دورههای توانمندسازی مدیران و معلمان و تعریف شاخصهای مدارس تراز اسلامی از برنامههای اصلی سال تحصیلی جدید خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: به نمایندگی از فرهنگیان شریف استان، دست یاری به سوی شما بزرگان دراز میکنم و تقاضا دارم همانگونه که در گذشته نیز همواره پشتیبان آموزش و پرورش بودهاید، در مسیر پروژه مهر، تقویت نماز جماعت مدارس، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، حمایت از برنامههای قرآنی و بصیرتی و جلب مشارکت خیرین مدرسهساز، همچنان یاور ما باشید.
رضایی در پایان با بیان اینکه آموزش و پرورش و ائمه جمعه، هر دو از ارکان اصلی نهاد فرهنگساز جامعه اسلامی محسوب میشوند که رسالتی مشترک در تربیت نسلی مؤمن، متعهد و دارای هویت دینی دارند، گفت: اطمینان دارم که پیوند آموزش و پرورش و نهاد مقدس امامت جمعه، میتواند زیربنای شکلگیری مدرسهای تراز انقلاب اسلامی و در نهایت، جامعهای سعادتمند بر مبنای آموزههای دینی باشد.
حجتالاسلام والمسلمین عبودی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان نیز در این نشست با تقدیر از تلاشهای فرهنگی آموزش و پرورش و میزبانی این جلسه گفت: آموزش و پرورش زیربنای توسعه پایدار و اقتدار فرهنگی است.
آیندهسازان کشور در همین مدارس تربیت میشوند و از اینرو، ائمه جمعه باید در میدان تربیت حضور مستمر و راهبردی داشته باشند.
وی افزود: مدارس باید به پایگاه گفتمانسازی فرهنگی و معنوی تبدیل شوند؛ این هدف، بدون همکاری روحانیون و معلمان متعهد، محقق نخواهد شد.
عبودی همچنین خواستار تدوین سازوکار ارتباطی منظم میان دفاتر ائمه جمعه و ادارات آموزش و پرورش شهرستانها شد و تأکید کرد: با یک برنامهریزی مشترک میتوان از ظرفیت نماز جمعه، مساجد و تشکلهای فرهنگی برای تقویت بنیانهای اعتقادی دانشآموزان بهره گرفت.
در ادامه این نشست، ائمه جمعه شهرستانها و مناطق مختلف استان نیز به بیان نظرات، پیشنهادات و دغدغههای خود در حوزه تعلیم و تربیت پرداختند و موضوعاتی مانند لزوم حضور روحانیون در مدارس، تقویت فعالیتهای پرورشی، عدالت آموزشی، رفع مشکلات زیرساختی و گسترش برنامههای قرآنی از محورهای مورد تأکید آنان بود.
در پایان این نشست بر استمرار اینگونه جلسات هماندیشی، تقویت پیوند آموزش و پرورش و نهاد نماز جمعه، و همافزایی همهجانبه در تحقق سند تحول بنیادین تأکید شد.
انتهای پیام /