خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 08 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هشدار درباره آسیب‌های فرهنگی؛ لزوم نهادینه‌سازی گفتمان دینی در مدارس - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 07 مرداد 1404 - 20:30
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با هشدار نسبت به آسیب های فرهنگی، آموزش و پرورش را مهم ترین بستر تربیت دینی و مقابله با جنگ فرهنگی دشمن دانست و بر نقش روحانیت در مدارس تأکید کرد.
پرورش،آموزش،جمعه،فرهنگي،استان،ائمه،تربيت،مدارس،نهاد،نماز،دين ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، نشست هم‌اندیشی ائمه جمعه شهرستان‌ها و مناطق کهگیلویه و بویراحمد با محوریت گرامیداشت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور، تقویت همکاری‌های فرهنگی و تربیتی و پروژه مهر، با حضور آیت‌الله سید نصیر حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبودی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و ایوب رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان برگزار و در این نشست بر هم‌افزایی و تعامل راهبردی نهاد ائمه جمعه و آموزش و پرورش برای تربیت نسلی مؤمن، انقلابی و آگاه به ارزش‌های دینی و ملی تأکید شد.
نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد رسالت ائمه جمعه و روحانیت را هدایت دینی و تربیتی جامعه دانست و بر نقش آموزش و پرورش در تحقق این مأموریت و مقابله با آسیب‌های فرهنگی تأکید کرد.
آیت‌الله سید نصیر حسینی در این نشست با اشاره به نقش بی‌بدیل آموزش و پرورش در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی اظهار کرد: آموزش و پرورش، مهم‌ترین سنگر مقابله با جنگ نرم و فرهنگی دشمن است و در خط مقدم تربیت نسل آینده قرار دارد.
اگر این سنگر تقویت شود، جامعه در برابر هرگونه تهدید فرهنگی بیمه خواهد شد.
وی با تأکید بر اهمیت حضور روحانیت در مدارس افزود: یکی از نقشه‌های دشمنان، حذف روحانیت از عرصه‌های تربیتی است.
ارتباط منظم و صمیمی دانش‌آموزان با روحانیون، می‌تواند آنان را با معارف دینی آشنا کرده و از آسیب‌های اجتماعی، ولنگاری فرهنگی و تهاجم مجازی مصون بدارد.
حسینی در ادامه با اشاره به چالش‌های فرهنگی جامعه گفت: فضای مجازی، سست شدن بنیان خانواده و کاهش نظارت‌های تربیتی، زنگ خطرهایی هستند که نقش روحانیت و آموزش و پرورش را دوچندان می‌کنند.
باید با هم‌افزایی این دو نهاد، گفتمان دینی و اخلاقی را در مدارس نهادینه کرد.
وی آموزش و پرورش را اصلی‌ترین پایگاه تربیت نسل آینده دانست و اظهار داشت: یکی از حیاتی‌ترین عرصه‌های تبلیغی و فرهنگی، آموزش و پرورش است.
این نهاد سازمان‌یافته، مهم‌ترین جایگاهی است که می‌توان در آن کار تربیتی و فرهنگی انجام داد و معلمان و مدیران در خط مقدم هدایت فکری و اخلاقی دانش‌آموزان قرار دارند.
نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی از برخی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: امروز با پدیده‌هایی مانند ولنگاری فرهنگی، افزایش آمار طلاق و تهدیدات فضای مجازی مواجه هستیم که بخشی از آن خارج از حوزه آموزش و پرورش است، اما این نهاد می‌تواند با برنامه‌ریزی درست و نقش‌آفرینی معلمان متعهد، سهم مهمی در کاهش این آسیب‌ها ایفا کند.
وی با تأکید بر اینکه حضور روحانیون در مدارس می‌تواند در کاهش آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی و مقابله با فتنه‌گری‌ها مؤثر باشد، افزود: ارتباط دانش‌آموزان با روحانیت و بهره‌مندی از معارف دینی، آن‌ها را در برابر هجمه‌های فرهنگی بیمه می‌کند.
حسینی با بیان اینکه روحانیت همواره در خط مقدم دفاع از مردم، عزت و استقلال کشور بوده و امروز نیز باید در میدان جنگ فرهنگی و تبلیغی حضوری فعال و مؤثر داشته باشد، گفت: آموزش و پرورش بستر مهمی برای این حضور است و باید این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود تا نسل جوان از انحرافات فرهنگی و اخلاقی مصون بماند.
ایوب رضایی مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست ضمن تبریک سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، با بیان اینکه حضور در جمع ائمه جمعه، همواره مایه دلگرمی مجموعه آموزش و پرورش در مسیر سخت و مقدس تعلیم و تربیت بوده است، بیان کرد: مأموریت بزرگ آموزش و پرورش برای تربیت نسل مؤمن، انقلابی، کارآمد و تمدن‌ساز، بدون همراهی و حمایت جدی نهاد امامت جمعه، به بار نمی‌نشیند.
وی با تقدیر از نقش ائمه جمعه در هدایت فرهنگی جامعه گفت: تحقق تحول در آموزش و پرورش بدون کمک ائمه جمعه، نهادهای فرهنگی، خانواده‌ها و مردم امکان‌پذیر نیست، امیدواریم با هم‌افزایی و همراهی جمعی، بتوانیم نظام تعلیم و تربیت استان را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دهیم.
رضایی افزود: ائمه محترم جمعه در تریبون‌های نماز جمعه، می‌توانند نسل نوجوان ما را با مفاهیم ناب دین، اخلاق، ولایت‌مداری، مقاومت و هویت ملی آشنا سازند و از سوی دیگر، ما در آموزش و پرورش، وظیفه داریم تا فرهنگ دینی و ارزش‌های الهی را در متن برنامه‌های درسی و تربیتی مدارس جاری و ساری کنیم.
وی با تأکید بر جایگاه کلیدی آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی گفت: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین دستگاه کشور از نظر گستردگی و مهم‌ترین نهاد در مأموریت تربیت نیروی انسانی است که به سرمایه‌ای ارزشمند برای توسعه پایدار تبدیل می‌شود.
در استان ما 15 هزار معلم و 180 هزار دانش‌آموز مشغول فعالیت هستند و بیش از 60 درصد جامعه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با این نهاد در ارتباط‌اند.
رضایی با اشاره به چالش‌های موجود افزود: آموزش و پرورش استان مشکلات انباشته‌ای در زمینه‌های مادی، ساختاری و نیروی انسانی داشته است که با وجود همه محدودیت‌ها تلاش کرده‌ایم گام‌های مؤثری در مسیر بهبود برداریم و به جای شعار، اقداماتی عملی انجام دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان را از اولویت‌های اصلی دانست و گفت: با اجرای طرح نماد و غربالگری گسترده، آمار اقدام به خودکشی دانش‌آموزان در استان نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است و با این حال همکاری سایر دستگاه‌های عضو طرح ضروری است و آموزش و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند از پس این چالش‌ها برآید.
رضایی به سیاست‌های آموزش و پرورش در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: برای تقویت نماز جماعت و فعالیت‌های قرآنی، شورای اقامه نماز را فعال کرده‌ایم.
همچنین منشور عفاف و حجاب برای تمامی مدارس دولتی و غیردولتی تدوین شده که به‌زودی ابلاغ خواهد شد و با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد جدی می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و جمع‌آوری مدارس سنگی و کانکسی اشاره کرد و گفت: با نهضت مردمی مدرسه‌سازی و مشارکت خیران، در تلاش هستیم مدارس غیراستاندارد را حذف و فضای آموزشی عادلانه‌ای ایجاد کنیم.
رضایی همچنین با اشاره به کیفیت یادگیری و نتایج امتحانات نهایی در استان بیان کرد: برای ارتقای کیفیت آموزشی، طرح تحول در یادگیری و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است.
برگزاری دوره‌های توانمندسازی مدیران و معلمان و تعریف شاخص‌های مدارس تراز اسلامی از برنامه‌های اصلی سال تحصیلی جدید خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: به نمایندگی از فرهنگیان شریف استان، دست یاری به سوی شما بزرگان دراز می‌کنم و تقاضا دارم همان‌گونه که در گذشته نیز همواره پشتیبان آموزش و پرورش بوده‌اید، در مسیر پروژه مهر، تقویت نماز جماعت مدارس، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، حمایت از برنامه‌های قرآنی و بصیرتی و جلب مشارکت خیرین مدرسه‌ساز، همچنان یاور ما باشید.
رضایی در پایان با بیان اینکه آموزش و پرورش و ائمه جمعه، هر دو از ارکان اصلی نهاد فرهنگ‌ساز جامعه اسلامی محسوب می‌شوند که رسالتی مشترک در تربیت نسلی مؤمن، متعهد و دارای هویت دینی دارند، گفت: اطمینان دارم که پیوند آموزش و پرورش و نهاد مقدس امامت جمعه، می‌تواند زیربنای شکل‌گیری مدرسه‌ای تراز انقلاب اسلامی و در نهایت، جامعه‌ای سعادتمند بر مبنای آموزه‌های دینی باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبودی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان نیز در این نشست با تقدیر از تلاش‌های فرهنگی آموزش و پرورش و میزبانی این جلسه گفت: آموزش و پرورش زیربنای توسعه پایدار و اقتدار فرهنگی است.
آینده‌سازان کشور در همین مدارس تربیت می‌شوند و از این‌رو، ائمه جمعه باید در میدان تربیت حضور مستمر و راهبردی داشته باشند.
وی افزود: مدارس باید به پایگاه گفتمان‌سازی فرهنگی و معنوی تبدیل شوند؛ این هدف، بدون همکاری روحانیون و معلمان متعهد، محقق نخواهد شد.
عبودی همچنین خواستار تدوین سازوکار ارتباطی منظم میان دفاتر ائمه جمعه و ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها شد و تأکید کرد: با یک برنامه‌ریزی مشترک می‌توان از ظرفیت نماز جمعه، مساجد و تشکل‌های فرهنگی برای تقویت بنیان‌های اعتقادی دانش‌آموزان بهره گرفت.
در ادامه این نشست، ائمه جمعه شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان نیز به بیان نظرات، پیشنهادات و دغدغه‌های خود در حوزه تعلیم و تربیت پرداختند و موضوعاتی مانند لزوم حضور روحانیون در مدارس، تقویت فعالیت‌های پرورشی، عدالت آموزشی، رفع مشکلات زیرساختی و گسترش برنامه‌های قرآنی از محورهای مورد تأکید آنان بود.
در پایان این نشست بر استمرار این‌گونه جلسات هم‌اندیشی، تقویت پیوند آموزش و پرورش و نهاد نماز جمعه، و هم‌افزایی همه‌جانبه در تحقق سند تحول بنیادین تأکید شد.
انتهای پیام /