قطار شهری کرج، همچنان روی ریل وعدهها - تسنیم
عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: با گذشت بیش از 20 سال از کلنگ زنی پروژه قطار شهری، همچنان دچار مشکلات و چالش هایی در این زمینه هستیم و این پروژه عظیم هنوز راه اندازی نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، دویست و چهاردهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج عصر امروز با حضور اعضا، شهردار و مدیران و معاونان و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد و چند نفر از اعضای شورا پیش از اجرای دستور جلسه، به ایراد نطقهای پیش از دستور پرداختند و دغدغهها، مطالبات مردمی و تذکرات خود به شهرداری را مطرح کردند.
حسین مهاجری، عضو شورای اسلامی شهر کرج در نطق پیش از دستور این جلسه با اشاره به بازدید نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری از پروژه قطار شهری با همراهی تعدادی از اعضای شورای شهر گفت: موضوعات و مسائل بسیاری در خصوص مترو مطرح و پیگیریهایی شده اما آنچه مدنظر و مورد انتظار مردم و نمایندگان آنها بوده محقق نشده است.
وی مطرح کرد: بیش از 20 سال پیش که پروژه مترو آغاز شد، تصور این بود که طی چند سال بخشی از آن به بهرهبرداری برسد و شاهد بهبود وضعیت حملونقل عمومی در کرج باشیم اما اکنون با گذشت بیش از 20 سال از کلنگ زنی این پروژه، همچنان دچار مشکلات و چالشهایی در این زمینه هستیم و این پروژه عظیم هنوز راهاندازی نشده است.
عضو شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: آنچه در سالهای اخیر به آن پرداخته شده، قابلتقدیر است و مدیران شهرداری و مسئولان مربوطه تمام تلاش خود را در این مسیر به کار گرفتند اما به نظر میرسد در برخی مقاطع باید تصمیمات بهتری اتخاذ میشد یا مدیریت بهتری صورت میگرفت تا نتایج بهتری از پروژه قطار شهری حاصل شود.
تأمین رام قطار و دپو، پاشنه آشیلهای پروژه مترو
مهاجری، تأمین رام قطار و احداث دپوی مترو را پاشنه آشیلهای پروژه قطار شهری کرج دانست و اذعان کرد: بخشی از هر دو موضوع به خارج از شورای شهر و تصمیمات استانی و حتی ملی بازمیگردد اما این دلایل موجب نمیشود تدبیر و مدیریتی در این زمینه نداشته باشیم.
در خصوص رامهای قطار پیگیریهایی انجام و پیشنهادات مختلفی مطرح شده است.
وی افزود: طی چند سال اخیر، راهکارهای مختلفی برای تأمین رام قطار از جمله خرید رام از خارج از کشور، خرید قطارهای دست دوم از تهران که دارای ایراد هستند اما قابلیت استفاده مجدد دارند و تعمیر آنها، تأمین رام از طریق شرکتهای داخلی، اجاره کردن رام قطار و ...
در جلسات متعدد بررسی شد و اعضا تأکید کردند که مدیریت شهری آنها را پیگیری کند.
عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه تأکید اعضا این بود که هر یک از این راهکارها به نتیجه برسد، بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد، اظهار کرد: بر اساس آنچه از خروجی کار مشاهده میشود به نظر میرسد این موضوع با جدیت پیگیری و جلسات مستمر مختص آن برگزار و نتیجهای حاصل نشده یا شهرداری به قرارداد دولت امیدوار بوده است.
مهاجری با بیان اینکه پس از دو سه سال همچنان دلایل و صحبتهای تکراری میشنویم، گفت: در بازدیدهای مکرر از پروژه و جلسات برگزار شده، برخی موضوعات مطرح میشد که بهطور مثال به دنبال انعقاد قرارداد با فلان شرکت داخلی، 15 ماه طول میکشد تا رام قطار آماده شود.
اگر دو سال پیش این کار انجام میشد، اکنون یک رام قطار تحویل شده بود.
اطلاعات ناقص و آمار درست، علت تأخیر و عدم تصمیمگیری
وی با بیان اینکه حتی در مقطعی که مجوز ترک تشریفات از سوی دولت برای کرج صادر شد، این موضوع محقق نشد و در برههای نیز این مجوز باطل شد، اذعان کرد: شاید لازم باشد پیگیریهای لازم صورت گیرد تا مجدداً این مجوز اخذ شود.
به نظر میرسد این موضوع نیازمند اتخاذ تصمیمات جدی از سوی مدیران ارشد شهرداری و شورای شهر کرج باشد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: میتوانیم جلساتی را برگزار و مشخص کنیم که دقیقاً چه کاری میخواهیم انجام دهیم، حتی اگر اجرای آن تا پنج سال آینده طول بکشد اما اگر تصمیمگیری نکنیم، ممکن است تا 10 سال دیگر هم اتفاقی نیفتد.
ارائه اطلاعات ناقص و آمار نادرست به شورا یا مدیران شهرداری موجب تأخیر و عدم تصمیمگیری شد.
مهاجری متذکر شد: آقای شهردار، انتظار میرود همبستگی ایجاد و تصمیم جدی اتخاذ شود.
مخالفتی با راهاندازی قطار با وضع موجود ندارم، اما با توجه به شرایط فعلی و آگاهی از مشکلات، لازم است تصمیمگیری صورت گیرد.
در حال حاضر نه اعضا از سیاستهای شهرداری مطلع هستند و نه شهرداری از سیاستهای برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرج.
وی ضمن انتقاد از عدم هماهنگی لازم بین مدیران ارشد قطار شهری، شورا و حتی شهردار با بیان اینکه این مسائل مغفول مانده و باید جلساتی اختصاصی برای بررسی و تصمیمگیری در این خصوص برگزار شود، مطرح کرد: موضوع بعدی دپوست که تا حدی پیگیری شد و در مقطعی قرار بود از طریق دستگاه قضا محل موردنظر تأمین شود که این اقدام انجام نشد.
دانشگاه خوارزمی تلاش میکند زمین واگذار نکند
عضو شورای اسلامی شهر کرج افزود: برخی مدیران ارشد استانی معتقد بودند این مسئله با گفتوگو قابل حل است، درحالیکه بارها در جلسات مختلف تأکید کردیم این موضوع با گفتوگو حل نمیشود.
دانشگاه خوارزمی نیز بهطورجدی تلاش میکند زمین را واگذار نکند و در هر فرصتی مانع این واگذاری میشود.
در نهایت باید تصمیمی برای این موضوع اتخاذ شود.
مهاجری بیان کرد: اگر دوستان به این نتیجه رسیدهاند که محل دپوی موردنظر محقق نمیشود، باید تصمیم دیگری اتخاذ شود و اگر قرار است محقق شود، این مسیر که صرفاً جلسات برگزار شود و نتیجهای نداشته باشد، فایدهای ندارد.
حتی اگر امروز زمین در اختیار ما قرار گیرد، برای فاز اول حداقل دو سال زمان نیاز است تا ابنیه احداث و تجهیزات تأمین شود.
وی با اشاره به اینکه چند هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید و تأمین برخی ماشینآلات موردنیاز لازم است، خاطرنشان کرد: مسئله بعدی که با دو موضوع قبل مرتبط است، راهاندازی مترو حدفاصل ایستگاه شهید سلطانی تا ایستگاههای چهارراه طالقانی، سهراه رجاییشهر یا 45 متری گلشهر بوده که نیازمند هماهنگی، همفکری و تصمیم جمعی بین مدیریت شهری و شوراست.
عضو شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: باید شرایط موجود، مشکلات، وضعیت رامهای قطار، سرفاصله حرکت، برنامه زمانبندی و سایر موارد را در نظر بگیریم و در نهایت تصمیم بگیریم.
اگر تصمیم مدیریت شهری بر راهاندازی متروست، این مسیر را ادامه دهد؛ ما هم پای کار مشکلات و ریسکها هستیم اما عدم تصمیمگیری، بدترین گزینه ممکن است.
لزوم تعیین تکلیف فعالیت مدیرعامل قطار شهری
مهاجری اذعان کرد: موضوع رئیس سازمان حملونقل ریلی نیز مطرح بوده که طبق روال قانونی، مدتی از موعد تمدید مأموریت یا تصمیم شهرداری گذشته در خصوص جایگزینی فرد دیگر با وی گذشته است.
این وضعیت بلاتکلیف قابلادامه نیست؛ یا باید لایحه تمدید مأموریت او ارائه یا تصمیم دیگری اتخاذ شود.
نمیشود این موضوع را به حال خود رها کرد.
وی با بیان اینکه وقتی فرد در موقعیت مدیریتی ثبات نداشته باشد، طبیعی است که انگیزه و تمرکز لازم برای پیگیری امور را از دست بدهد، این مسئله را نیازمند تصمیمگیری و تعیینتکلیف دانست و اظهار کرد: وعدههای داده شده در خصوص مترو موجب نارضایتی و کاهش اعتماد عمومیشده و وعدههایی نظیر راهاندازی ایستگاه در فلان تاریخ مثلاً 22 بهمن نیز مطرح شد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج با تأکید بر اینکه وعدهها باید مبتنی بر واقعیات باشد نه ذهنیات، گفت: یکی از انتظارات جدی این است که سازمان قطار شهری با توجه به شرایط موجود، یک برنامه زمانبندی دقیق همراه با برآورد نیازهای مشخص برای مراحل مختلف پروژه ارائه دهد.
چندین مرتبه درخواست داشتهایم اما آنچه مدنظر بوده، ارائه نشده است.
انتهای پیام/