خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 08 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بررسی فقهی شاد کردن مؤمنین و احتمال اذیت ایشان از این طریق

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 07 مرداد 1404 - 16:06
کتاب «بررسی فقهی ایذا و ادخال سرور» در ۳۴۸ صفحه نوشته آیت‌الله اعرافی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری اشراق و عرفان منتشر شد.
ايذا،سرور،ادخال،بحث،فقهي،ايجاد،فقه،الزامي،اهميت،مقام

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «بررسی فقهی ایذا و ادخال سرور» در ۳۴۸ صفحه نوشته آیت‌الله اعرافی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری اشراق و عرفان منتشر شد.
کتاب حاضر عهده‌دار بررسی فقهی ایذا و ادخال سرور و بیان ابعاد مختلف آن‌هاست که آیت‌الله اعرافی آن را در طی دو سال تحصیلی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ شمسی در درس خارج فقه معاصر تحت عنوان فقه اخلاق اجتماعی تدریس نموده و توسط حجت‌الاسلام محمد آزادی تقریر و تکمیل شده است.
فقه اخلاق اجتماعی یکی از باب‌های فقهی تازه تأسیس در دانش فقه است.
«ایذا و ادخال سرور» از موضوعات عام این باب است که اثرات مهم فردی، خانوادگی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف دارد؛ ازاین‌رو بررسی فقهی آن اهمیت بسزایی دارد.
مقام دوم در این محور پنجم ادخال سرور است این‌سوی مسئله که عبارت است از ادخال سرور ضمن این‌که بحث به یک معنا مهمی است ولی از یک‌جهت کمتر حاوی حکم الزامی است از سهولت بیشتری برخوردار است.
در طرف ایذا و ایجاد کره و مشقت برای دیگری چون حکم الزامی بود طبعاً از اهمیت بالاتری برخوردار بود و دامنه بحث هم گسترده بود و با مشکلات فقهی مواجه بود مثل اطلاق یا عدم اطلاق ادله ایذا یکی از معضلات در مباحث فقهی بود.
و حاوی الزام بود و تعقیدهایی در بحث داشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود اما درعین‌حال این‌سوی قصه که جهت مضاد آنکه ادخال سرور است ما بحث نسبتاً مهمی ولو نه در حد احکام الزامی داریم.
قبل از این‌که وارد ادله و فروع و جهات ذیل آن بشویم مقدمه‌ای را عرض کنیم.
همان‌طور که در اویل بحث ایذا و ادخال سرور عرض کردیم این دو تقریباً مضاد و مقابل هم هستند.
ایذا ازیک‌طرف یعنی اقدامی که موجب کره و مشقت و ناراحتی و غضب در دیگری می‌شود و طرف هم دیگر هم این است که کاری بکند که دیگری رضا و خشنودی و خوشحالی ایجاد کند و ایجاد ناراحتی و غم و اندوه بود و در این‌سو ایجاد رضا و رغبت و سرور است بخش اول را در مقام اول بحث کردیم و در اینجا مقام دوم که ادخال سرور است بحث می‌کنیم.
این تقابل دوگانه بود به نحو تضاد که اشاره شد و اگر به نحو تناقض یا عدم ملکه باشد ایذا و عدم ایذا است ولی در اینجا عدم ایذا نیست و ایذا در نقطه مضاد آن ادخال سرور و ایجاد شادمانی در دیگری است.
به شکلی دوران مضاد محل بحث قرارگرفته است.