خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 06 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بهره‌برداری ازداده‌های هوش مصنوعی؛ استادان ایرانی نباید تماشاگر بمانند

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 06 مرداد 1404 - 13:41
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه گفت: هوش مصنوعی را نباید صرفاً یک فناوری دانست، بلکه پدیده‌ای تمدنی است که بنیادهای شناخت، ارتباطات، فرهنگ، سیاست، هنر و اخلاق را هم‌زمان تحت تأثیر قرار داده است.
هوش،مصنوعي،انساني،علوم،هوشمند،استادان،مهندسي،فرهنگي،مشترك،هن ...

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر نصراللهی در نشست تخصصی کارگروه مشترک هوش مصنوعی معاونت‌های هنر و علوم و انسانی و علوم، مهندسی و کشاورزی، با انتقاد از نگاه تک‌بعدی به هوش مصنوعی، گفت: این رویکرد، کشور را از فرصت‌های بزرگ و حیاتی این فناوری دور می‌سازد.
صرف شناخت تکنولوژی‌های ارتباطی و پیشرفت‌های فناورانه کافی نیست؛ ضروری است پیامدهای گسترده، عمیق و پرشتاب هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، سبک زندگی، حکمرانی و به‌ویژه رفتار رأی‌دهی به‌درستی شناخته و تبیین شود.
وی با اشاره به نقش محوری الگوریتم‌های هوش مصنوعی در تحولات رسانه و هنر، افزود: پلتفرم‌های هوشمند امروز با استفاده از الگوریتم‌های توصیه‌گر، پالایش محتوای پنهان و تولید خودکار، افکار عمومی، ترجیحات فرهنگی و حتی رفتار سیاسی کاربران را تغییر داده‌اند.
اگر این فرآیندها بدون نقد علمی و نظارت پیش بروند، می‌توانند به ابزاری برای سانسور پنهان، تضعیف هویت ملی، مهندسی افکار عمومی، جاسوسی اطلاعاتی و جنگ شناختی تبدیل شوند.»
نصراللهی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی با سرعت و وسعتی بی‌سابقه در حال بازتعریف قدرت، رسانه، آموزش، هنر، سبک زندگی و نظام ارزشی جوامع است.
تنها در سایه حکمرانی فرهنگی و رسانه‌ای می‌توان از آن در مسیر هویت، عدالت و پیشرفت انسانی بهره گرفت.
وی با اشاره به اینکه مقاومت در برابر هوش مصنوعی نه ممکن است و نه عقلانی و نه سودآور، گفت: «باید این پدیده را شناخت، به دیگران شناساند و با درک دقیق آن، به‌عنوان بازیگری فعال در میدان رقابت جهانی ایفای نقش کرد.
دوران پروژه‌های جزیره‌ای و مقطعی گذشته و اکنون به ساختارهای پایدار، تعاملی و میان‌رشته‌ای نیاز داریم.»
نصراللهی با بیان اینکه شناخت هوش مصنوعی و تحلیل پیامدهای آن مستلزم شکل‌گیری زبان و دغدغه‌ای مشترک میان علوم انسانی و مهندسی است، گفت: استادان مهندسی نباید تنها به وجوه فنی هوش مصنوعی بسنده کنند، بلکه باید نسبت به اثرات اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و سیاسی این فناوری حساس باشند.
در مقابل، استادان علوم انسانی نیز برای اثرگذاری واقعی باید با منطق الگوریتم‌ها، ساختار یادگیری ماشین و ابزارهای تولید و تحلیل محتوای هوشمند آشنا شوند تا نقدها و تحلیل‌های شأن عالمانه و مؤثر باشد.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه همچنین طراحی دوره‌ای مشترک برای توانمندسازی استادان دانشگاه با همکاری معاونت‌های علوم انسانی، مهندسی و کشاورزی، را ضروری دانشت و گفت: هدف این دوره ارتقای سواد میان‌رشته‌ای، تقویت مهارت‌های تحلیلی و طراحی پروژه‌های پژوهشی و کاربردی مشترک است.
استادان علوم انسانی در این دوره با مفاهیمی مانند مدل‌های زبانی، یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و ابزارهای تولید محتوای هوشمند آشنا می‌شوند و استادان فنی نیز با مباحثی نظیر فلسفه فناوری، سواد رسانه‌ای، جنگ شناختی و روایت‌سازی آشنا خواهند شد.
وی در پایان بر ضرورت توسعه فناوری‌های بومی بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی تأکید کرد و گفت: کشور ما نمی‌تواند صرفاً مصرف‌کننده الگوریتم‌ها و مدل‌های ساخته‌شده توسط قدرت‌های جهانی باشد.
ما نیازمند تولید مدل‌های زبانی، تصویری و فرهنگی بومی هستیم که با هویت ملی و دینی ما هماهنگ باشند.
طراحی سامانه‌های تحلیل عملیات روانی، روایت‌گر هوشمند بومی، و آموزش هوشمند سواد رسانه‌ای باید از رهگذر همکاری نزدیک میان علوم انسانی و فنی دنبال شود.