بلاتکلیفی شرکت های هواپیمایی در استفاده از ناوگان MD/ عراق هنوز تکلیف ناوگان MD در اربعین را مشخص نکرده است
در حالی که تنها سه روز به آغاز پیش فروش بلیت پروازهای اربعین باقی مانده است، اما هنوز کشور عراق تکلیف استفاده از ناوگان MD از سوی شرکتهای هواپیمایی را مشخص نکرده است که همین امر خود برای سفرهای هوایی اربعین مشکل ساز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛محبوبه کباری - با نزدیک شدن به ایام اریعین شاهد آن هستیم که هنوز تکلیف بسیاری از ناوگان به ویژه در بخش هوایی مشخص نیست و همین امر خود باعث شده شرکت های هواپیمایی نتوانند برنامه ریزی مناسبی برای پروازهای اربعین داشته باشند این در حالیست که بسیاری از مسافران اربعین امسال تصمیم گرفته اند که از طریق بخش هوایی به عراق سفر کنند.
امسال بر خلاف سال های گذشته کشور عراق تصمیم گرفته است که اجازه پرواز به ناوگان MD ندهد و همین موضوع خود باعث شده که بسیاری از شرکت های هواپیمایی با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه شوند چراکه بخش عمده ای از ناوگان هوایی کشور MD است و از طرف دیگر بسیاری از شرکت های هواپیمایی هم عمده و یا حتی تمامی ناوگان آنها MD است.
در همین راستا سازمان هواپیمایی کشور و همچنین وزارت راه وشهرسازی رایزنی های لازم برای استفاده از ظرفیت ناوگان MD را با کشور عراق انجام داده است که نتیجه آن روز چهارشنبه 8 مرداد ماه مشخص خواهد شد.
با پیگیری های صورت گرفته امیدواریم گشایشی در استفاده از ناوگان MD صورت گیرد
در همین زمینه صانعی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت ناوگان MD با اشاره به برخی نگرانیها درباره محدودیتهای اعمالشده از سوی طرف عراقی، اظهار امیدواری کرد که در روزهای آینده با پیگیریهای صورتگرفته، گشایشی در این زمینه حاصل شود.
صانعی با بیان اینکه یکی از محورهای گفتوگو موضوع ایمنی پرواز و نحوه عملکرد مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران بود، تصریح کرد: برخی از سایتهای مرتبط با ناوگان پروازی و فرآیندهای نظارتی در ایران برای طرف عراقی ناشناخته بوده که همین موضوع باعث بروز نگرانیهایی شده است.
در حال حاضر چند نوع هواپیما موفق به دریافت مجوز پرواز از سوی عراق شدهاند و مذاکرات برای صدور مجوز سایر تایپهای پروازی ادامه دارد.
معاون سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تغییرات در ناوگان هوایی ایران، گفت: در سالهای اخیر ناوگان هواپیمایی کشور بهتدریج دستخوش تغییر شده و مدلهای جدید جایگزین برخی هواپیماهای قدیمیتر مانند امدی شدهاند.
صانعی مهمترین نگرانی ایران را مربوط به دوره زمانی پروازهای اربعین دانست و افزود: اگر گشایشی در این مقطع صورت گیرد، میتواند تأثیر بسزایی در تسهیل سفر زائران داشته باشد.
تلاش ما این است که طرف عراقی را متقاعد کنیم مانند سایر کشورهای منطقه، عملیات پروازی شرکتهای ایرانی را به رسمیت بشناسد.
معاون سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه ظرفیت پروازهای هفتگی باید متناسب با نیاز زائران افزایش یابد، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد پروازهای ایران به مراتب بیشتر از عراق است، اما مذاکرات برای تعیین تعداد شرکتهای هواپیمایی، ظرفیت پروازی و نوع ناوگان مجاز در بازه زمانی هشتم تا بیست و هشتم مرداد ادامه دارد و نتایج آن بهزودی اعلام خواهد شد.
مشکلی برای پرواز هواپیما MD در اربعین نداریم
همچنین در این زمینه هم حسین پور فرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به برگزاری جلسه با عراقیها در رابطه با هواپیماهای MD، اظهار کرد: با توضیحات فنی و از منظر سازمان هواپیمایی کشوری، طرف عراقی اطمینان یافت که اقدامات بهدرستی و با رعایت اصول ایمنی فنی انجام میشود؛ بنابراین پرواز هواپیماهای MD نیز به ناوگان هوایی کشور اضافه شد.
وی افزود: در ایام اربعین ۱۴۰۴ نیز مشکلی برای پرواز این نوع هواپیما نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه افزایش ناوگان هوایی یک جریان پیوسته و دائمی است، تصریح کرد: افزایش کیفیت و کمیت ناوگان دو هدف اصلی ماست؛ با افزایش نرخ ورود هواپیما به کشور، به کمّیت سرعت دادهایم و امسال بیش از نیاز کشور هواپیما در اختیار خواهیم داشت.
پور فرزانه ادامهداد: پیش از این با توجه به مشکل یاد شده روی هواپیماهای MD حساب نکرده بودیم و میخواستیم با ناوگان موجود برای حمل و نقل زائران اربعین اقدام کنیم، اما پس از اینکه سیگنال مثبت را از جلسات فی مابین گرفتیم و طرف عراقی نیز توجیهات فنی ما را شنیده و از رعایت ایمنی مطمئن شده است، این هواپیماها نیز برای پوشش حمل و نقل زائران اربعین اضافه خواهند شد.
صنعت هوایی با عدم استفاده از MD زمین گیر می شود
کارشناسان حوزه هوایی در این زمینه معتقد هستند که ممنوعیت پرواز هواپیماهای MD به عراق، زنگ خطری برای صنعت هوایی کشور محسوب میشود؛ وضعیتی مشابه با دهه ۷۰ که در آن پرواز هواپیماهای توپولوف ممنوع شد، بدون آنکه جایگزینی برای آن در نظر گرفته شده باشد؛ رخدادی که باعث زمینگیر شدن بخشی از صنعت هوایی کشور شد.
با این حال، با توجه به زمان اندک باقیمانده تا ایام اربعین، بعید به نظر میرسد این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.
باید توجه داشت که رایزنیها میبایست بهموقع و با جدیت انجام میگرفت؛ اهمالی که اکنون میتواند زیان دیگری را متوجه صنعت هوایی کشور کند.
براساس این گزارش در شرایط کنونی که اوج سفرهای خارجی به ویژه عراق است دولت باید تمهیدات لازم را برای استفاده از تمامی ظرفیت ناوگانی شرکتهای هواپیمایی به کار گیرد تا شاهد بهبود وضعیت سفرهای اربعین باشیم چراکه اگر از ظرفیت این ناوگان در ایام اربعین استفاده نشود ما شاهد کاهش چشم گیر ناوگان هوایی در ایام اربعین و در نتیجه برهم ریختن وضعیت عرضه و تقاضا در ایام اربعین خواهیم بود.
بررسی ها نشان می دهد شرکتهایی که در مسیر خصوصیسازی قرار گرفتهاند، عملاً از توسعه و نوسازی ناوگان خود بازماندهاند.
بهعنوان نمونه، شرکت کیشایر با وجود برخورداری از منابع لازم برای واردات هواپیماهای جدید، به دلیل همین بلاتکلیفی، اجازه توسعه ناوگان را پیدا نکرده است و با توجه به آنکه در شرایط کنونی یکی از چالشهای مهم پیشروی صنعت هوایی کشور، بلاتکلیفی در روند خصوصیسازی است.
اگرچه بخشی از شرکتهای هواپیمایی، دولتی یا نیمهدولتی هستند و برنامههایی برای خصوصیسازی آنها مطرح بوده، اما بهدلیل برخی مشکلات، این روند در سالهای گذشته متوقف شده و تاکنون تعیین تکلیف نشده است.