صادق: برخی تایید صلاحیتها در نظام مهندسی دچار اشکال بود
وزیر راه و شهرسازی گفت: گزارش حراست وزارت راه نشان داد بسیاری از تأیید صلاحیتها در انتخابات نظام مهندسی با اشکال همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزانه صادق در مراسم آغاز به کار دهمین دوره شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان با حضور همه منتخبان اظهار کرد: شروع کار من در مسئولیت وزارت راه و شهرسازی با چالش نظام مهندسی بود و اساساً فکر نمیکردم دوران وزارتم با چالش نظام مهندسی شروع شود.
وی افزود: وقتی وارد وزارتخانه شدم در همان هفتههای اول انبوهی پیام از سوی مهندسان از همه استانها دریافت کردم که نحوه برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف نبوده است من نمیتوانستم قضاوت کنم اما در هفتههای سوم و چهارم از حراست وزرات راه خواستم بررسی ویژهای انجام دهد که گفتند بسیاری از تأیید صلاحیتها در مسیر خود دچار اشکال بوده است.
دیدیم این اختیار را داریم که زمان برگزاری انتخابات را به تعویق بیندازیم.
صادق ادامه داد: کار دیگر این بود که ثبتنام جدید انجام دهیم و این کار شرایط ما را بغرنجتر کرد.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: فضای سیاسی کشور دچار تغییراتی شده بود و مهمتر از آن این بود که من در وزارت راه از کارشناس شروع کردم و پله پله رشد کرده بودم و از ۱۷ سال پیش عضو نظام مهندسی هم بودم لذا برایم مهم بود که در شرایط نظام مهندسی تجدیدنظر کنیم
صادق یادآور شد: میگفتند تو این کار را کردی تا طیف خاصی بتوانند در انتخابات شرکت کنند ولی این درست نبود و میخواستیم همه افراد در انتخابات شرکت کنند و میخواستیم عرصه را بازتر کنیم به عینه دیدیم که همه طیفها در ثبتنام مجدد شرکت کردند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسه بررسی وزرای کابینه دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: من جزو وزرایی بودم که با بیشترین رأی نمایندگان مجلس وارد وزارت راه و شهرسازی شدم اما به قولی که به مهندسان داده بودم پایبند بودم.
وی خاطرنشان کرد: وقتی ماجرا به دیوان عدالت اداری کشیده شد این نهاد تأیید کرد که کار ما کاملاً قانونی و شفاف پیش رفته است برخی نمایندگان مجلس به من میگفتند تازه وارد وزارتخانه شدهای که کوهی از چالش است چرا به این سنگریزه تاکید داری؟
ولی من پای آن ایستادهام؛ نتیجه این اقدامات، مشارکت گسترده مهندسان در انتخابات بود.
صادق بیان کرد: من خط قرمزم این بود که هیچ دخالتی در نظام مهندسی نداشته باشیم چون معتقدم این نهاد به شدت مستقل است استقلال مهندسان باید حفظ شود تا پاسخگویی اعضای شورای مرکزی را در پی داشته باشد
وزیر راه و شهرسازی گفت: به رأی شما من نهایت احترام را میگذارم اینکه همه رضایت ۱۰۰ درصدی داشته باشند امکانپذیر نبود ضمن اینکه بر عدالت منطقهای و حضور نمایندگان همه استانها در شورای مرکزی تاکید داشتم.
وی با بیان اینکه رانت زمین و سوداگری یکی از مهمترین موضوعات در بخش مسکن و ساختمان است گفت: اتفاقی که در زمین میافتد بسیاری از منابع مالی را به سمت خود میکشد
صادق افزود: در تمام کمیسیونهای ماده ۵ استانها نماینده نظام مهندسی هم حضور دارد و اگرچه حق رأی ندارد اما میتواند نسبت به اتفاقات این کمیسیونها حساسیت نشان دهد.
وی یادآور شد: زمانی که دبیر شورای عالی شهرسازی بودم یک بار هم ندیدم اعضای نظام مهندسی نسبت به تصمیمات کمیسیون ماده ۵ و تغییر کاربریها حساسیت نشان داده باشند؛ مجموعه این اتفاقات است که میتواند مانع تبدیل باغات تهران به برج شود من درک کردم که این اتفاقات زنجیره است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع دیگر نبود نظام عادلانه ارجاع کار است و توزیع رانت و زیادهخواهی ها در نظام مهندسی هاست اما از سوی دیگر باید بپذیریم که از زمانی که مقررات ملی ساختمان ابلاغ و نظارت مهندسان ایجاد شد، میزان تخریب ساختمانها در زلزلهها به شدت چشمگیری کاهش یافت.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در هفته گذشته به دلیل کمبود آب و ناترازی ها تهران و برخی استانها تعطیل شد، امروز میزبان رئیسجمهور در وزارت راه بودیم حتماً باید اقداماتی برای بهرهبرداری و نگهداری از ساختمانها از سوی مهندسان انجام شود و صرف نظارت بر ساخت و ساز کافی نیست؛ میبینیم در طول عمر ساختمان حتی در معماری و سازه ساختمان تغییرات ایجاد میشود اما اگر ۱۰ سال بعد برای این ساختمان اتفاقی رخ دهد میگویند مهندس ناظر این ساختمان چه کسی بوده است؛ این حجم از ساختمانی که احداث شده در زمان بهرهبرداری یا حتی تا تخریب بعدی باید حضور مهندس در آن احساس شود.
وی با بیان اینکه قطعاً پای تقویت اعتماد به جامعه مهندسی هستم گفت: البته این اعتماد مطالبهگری ما را از نظام مهندسی بیشتر میکند.
همیشه درکنار مهندسان هستیم اعضای جدید دوره دهم شورای مرکزی نظام مهندسی مسئولیت مهمی دارند کشور با انواع ناترازی ها روبهروست و مهندسان باید در زمینه کاهش هدررفت انرژی در ساختمان فعالیت کنند.