هفدهمین دوره ارتقاء قاریان قرآن؛ 16 قاری ممتاز از 11 استان
با گذشت بیش از سه دهه از آغاز مسیر آموزش تخصصی قرائت در شورای عالی قرآن، امروز این نهاد با بهره گیری از ابزارهای دیجیتال، به شکل مؤثرتری در حال گسترش خدمات آموزشی خود در حوزه حفظ و قرائت قرآن است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برگزاری دورههای آموزش تخصصی قرائت قرآن کریم، یکی از مأموریتهای اصلی و دیرینه شورای عالی قرآن است؛ نهادی که با بیش از سه دهه فعالیت مستمر، نقشی کلیدی در ارتقاء سطح فنی و هنری قاریان قرآن در کشور ایفا کرده است.
یکی از مهمترین برنامههای این شورا، دورههای ارتقاء قاریان ممتاز کشور است که طی سالهای گذشته با انسجام بالا و حضور اساتید برجسته، با استقبال قرآنیان سراسر کشور مواجه شده است.
هفدهمین دوره ارتقا؛ استمرار یک مسیر آموزشی راهبردی
در تازهترین رویداد این مسیر تخصصی، هفدهمین دوره ارتقا قاریان ممتاز کشور با بهرهگیری از ظرفیت فضای مجازی، در قالب 17 کلاس تخصصی برگزار شده است.
این کلاسها با هدف بررسی، اصلاح، تقویت و ارتقا سطح کیفی قرائت قاریان ممتاز کشور تشکیل شدهاند و روند آموزشی به صورت ترکیبی از جلسات برخط (آنلاین) و ارسال تلاوت انجام میپذیرد.
از نکات قابل توجه این دوره، حضور جمعی از اساتید برجسته و شناختهشده کشوری بود که با رویکردی فنی و تخصصی، به تحلیل تلاوتها و ارائه نکات آموزشی پرداختند.
نامهایی مانند رضا محمدپور، سعید رحمانی، سعید بیژنی، مسعود نوری، علی قاسمآبادی، سعید حاجیان، علی خانی و حسن مختاری در این فهرست دیده میشود که همگی از چهرههای مؤثر در تربیت و داوری تلاوت در محافل ملی و بینالمللی به شمار میروند.
برگزیدگان جلسات تیرماه مشخص شدند
بر اساس نتایج اعلام شده از سوی شورای عالی قرآن، در جلسات برگزار شده در تیرماه که با حضور قاریان منتخب از استانهای مختلف همراه بود، 16 قاری ممتاز بهعنوان افراد برگزیده این مرحله معرفی شدند.
این افراد به شرح زیر است:
داود کریمی، حسین رفیعپور، رمضان خلیلی (از تهران)
بابک اشرافی (از آذربایجان غربی)
کمیل محمدی (از کرمان)
علی ساجدیمقدم، سجاد انصاریپور (از خراسان رضوی)
یوسف عیاشی، محسن سلیمانی (از خوزستان)
حامد سلطانی، محمدرضا زارعشاهی (از یزد)
سعید اروجزاده، اصغر پوررضا (از اردبیل)
حسین عزیزی (از گیلان)
مسعود لطفی (از قزوین)
علی امامی (از ایلام)
این افراد موفق شدند با رعایت معیارهای تخصصی قرائت، تلاوتهایی در سطح ممتاز ارائه داده و نظر اساتید حاضر در دوره را جلب کنند.
ترکیب آموزش حضوری و غیرحضوری؛ رویکرد نوین شورای عالی قرآن
ساختار دوره ارتقاء، به نحوی طراحی شده که در هر ماه، دو مرحله آموزشی برای قاریان در نظر گرفته شده است:
یک نوبت به صورت برخط (آنلاین) با حضور مستقیم قاری و استاد در فضای مجازی یک نوبت بهصورت غیرهمزمان از طریق ارسال فایل تلاوت توسط قاریان و بررسی توسط اساتید
این شیوه، ضمن افزایش مشارکت قاریان از سراسر کشور، موجب حفظ کیفیت جلسات نیز شده است؛ بهویژه آنکه محدودیتهای جغرافیایی در حضور فیزیکی قاریان از استانهای دورتر، در سالهای اخیر با این تدبیر، عملاً برطرف شده است.
چرا دورههای ارتقا اهمیت دارد؟
بر اساس تحلیلهای کارشناسی، دورههای ارتقاء قاریان ممتاز تنها یک کلاس آموزشی نیست، بلکه یک مسیر هدفمند برای پرورش قاریان در تراز ملی و بینالمللی به شمار میآید.
شورای عالی قرآن، این دورهها را بهمنزله پلههای رشد قاریان نخبه تعریف کرده است.
به ویژه برای کسانی که در آینده نزدیک میتوانند در میادین ملی و حتی مسابقات بینالمللی نماینده ایران باشند.
همچنین حضور مداوم اساتید باتجربه در هر مرحله از این دورهها، باعث انتقال تجربیات، اصلاح اشکالات ساختاری تلاوتها و ارتقاء درک فنی قاریان شده است؛ موضوعی که در افزایش کیفیت قرائت در سطح ملی بهوضوح مشهود است.
استمرار تجربه 30 ساله با ابزارهای نوین
با گذشت بیش از سه دهه از آغاز مسیر آموزش تخصصی قرائت در شورای عالی قرآن، امروز این نهاد با بهرهگیری از ابزارهای دیجیتال، به شکل مؤثرتری در حال گسترش خدمات آموزشی خود است.
دورههای ارتقاء قاریان ممتاز نماد استمرار این تلاشهاست که ضمن حفظ اصالت آموزش سنتی، توانسته خود را با مقتضیات روز و بسترهای فناورانه وفق دهد و به الگویی موفق در تربیت قاریان نسل جدید تبدیل شود.
انتهای پیام/