آموزش و پرورش بر توسعه آموزشهای فنی و حرفهای متمرکز میشود - تسنیم
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد از برنامه های این اداره کل برای افزایش سهم استان در آموزش های فنی و حرفه ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، ایوب رضایی در نشست کمیته هدایت تحصیلی، اظهار کرد: آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با هدف تربیت نیروی کار ماهر و پاسخگویی به نیازهای بازار کار، تمرکز خود را بر توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش قرار داده است.
وی با اشاره به ضرورت افزایش سهم استان در شاخص هدایت تحصیلی، از برنامهریزیهای گسترده برای تحقق این هدف خبر داد و افزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه باید 50 درصد دانشآموزان دوره متوسطه دوم به سمت شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش هدایت شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد این موضوع را یکی از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش استان برشمرد و تاکید کرد که عقبماندگی استان در برخی شاخصهای مرتبط با این حوزهها نیازمند تلاش مضاعف بوده و کمبود فضای فیزیکی و هنرستانهای تخصصی، بهویژه در مرکز استان (یاسوج)، به عنوان یکی از چالشهای اساسی در مسیر توسعه آموزشهای فنی و حرفهای مطرح شده است.
با این حال، رضایی از برنامهریزیهای متعددی برای رفع این موانع خبر داد و خاطرنشان کرد: این برنامهها شامل توسعه هنرستانها از طریق ادغام شیفتهای مخالف، استفاده از ظرفیت مدارس موجود، راهاندازی رشتههای جدید متناسب با ظرفیت مناطق و همکاری با نهادها و صنایع مختلف است.
وی با بیان اینکه به منظور استفاده بهینه از فضاهای موجود، شیفتهای صبح و بعدازظهر برخی هنرستانها ادغام خواهند شد، تصریح کرد: در مناطقی که امکان احداث هنرستان جدید وجود ندارد، از فضاهای خالی مدارس موجود برای راهاندازی رشتههای فنی و حرفهای استفاده خواهد شد و با توجه به نیازهای بازار کار و پتانسیلهای اقتصادی هر منطقه، رشتههای جدیدی در هنرستانها ایجاد میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به منظور تجهیز هنرستانها و ارائه آموزشهای عملی، تعامل با صنایع بزرگ و نهادهای دولتی و خصوصی افزایش خواهد یافت.
رضایی با اشاره به اعلام آمادگی برخی صنایع بزرگ مانند کارخانه سیمان و پتروشیمی برای مشارکت در ساخت یا تجهیز هنرستانها، بر نقش مهم برونسپاری آموزشهای مهارتی تاکید کرد و گفت که در مناطقی که امکان تأسیس هنرستان وجود ندارد، میتوان با استفاده از ظرفیت مدارس و آموزشگاههای غیردولتی، رشتههای مهارتی پرتقاضا را ارائه داد.
وی تصریح کرد: نگاه ما صرفاً افزایش درصد هدایت تحصیلی به شاخه فنی نیست، بلکه مهمتر از آن رشد واقعی استان در این حوزه و توسعهیافتگی مهارتی دانشآموزان است و هدف نهایی تربیت دانشآموزانی است که پس از فارغالتحصیلی قادر به ورود به بازار کار و ایجاد اشتغال باشند.
رضایی همچنین از پیگیری جدی برای تأسیس یک هنرستان جدید در شهر یاسوج خبر داد و گفت: زمینی با متراژ مناسب در منطقه سه شناسایی شده و پیشنهاد آن برای ساخت هنرستان با تجهیزات تخصصی به وزارتخانه ارسال شده است که با تخصیص بودجه لازم، این هنرستان در آینده نزدیک به بهرهبرداری برسد و علاوه بر این تجهیز فضاهای آموزشی موجود با همکاری دانشگاههای فنی و نهادهای خیری نیز در دستور کار قرار دارد و معاونت آموزش متوسطه موظف شده است با تشکیل جلسات منظم با دستگاههای استانی، مسیر توسعه فنی و کاردانش را پیگیری کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان با تاکید بر لزوم تقویت کیفیت آموزش در این شاخهها، گفت: ارتقای مهارتافزایی معلمان، آموزش مدیران و افزایش انگیزه دانشآموزان از الزامات موفقیت در این مسیر است.
وی از برنامهریزی برای برگزاری دورههای آموزشی تخصصی برای معلمان و مدیران هنرستانها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همدلی همه دستاندرکاران، شاهد تحولی اساسی در آموزشهای فنی و حرفهای استان باشیم.
انتهای پیام/