خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 04 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اگر درس اخلاق نباشد ساحت دانش تهدید می‌‌شود - تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 03 مرداد 1404 - 11:12
آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی می گوید: مسئولان آموزش در حوزه های علمیه توجه ویژه ای به دروس اخلاق داشته باشند. طلاب در دروس خود باید به درس اخلاق توجه ویژه ای داشته باشند که اگر درس اخلاق نباشد، خطر است و ساحت علم و دانش را تهدید می کند.
اخلاق،انسان،حوزه،دانش،زنجاني،غرور،گرفتار،درس،بشر،علم،استاد

آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی از علمای تهران، در گفت‌وگو با گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، درباره جایگاه درس اخلاق در حوزه و اهمیت آن گفت: کسب علم و دانش باید توأم با اخلاق باشد و نه‌تنها دانش بدون اخلاق، برای بشر مفید نیست، بلکه مضر است.
این استاد حوزه افزود: اخلاق، ناجی انسان در تمامی مراحل زندگی است؛ امام‌خمینی (ره) شخصیتی بودند که همواره به رعایت اخلاق تأکید داشتند.
شبیری زنجانی بیان کرد: گاهی انسان از جهت علمی که بالا می‌رود، گرفتار کبر و غرور می‌شود و خود را بالاتر از دیگران می‌داند که این خود گرفتار شدن در دام ابلیس است.
وی عنوان کرد: ابلیس، بیش از همه به درگاه الهی عبادت کرد؛ اما گرفتار غرور و گمراه شد؛ پس باید مراقب باشیم، در مسیر علم و دانش، گرفتار غرور نشویم.
شُبیری زنجانی تصریح‌کرد: طلاب در دروس خود باید به درس اخلاق توجه ویژه‌ای داشته‌باشند که اگر درس اخلاق نباشد، خطر است و ساحت علم و دانش را تهدید می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: علم و دانش بدون اخلاق، باعث سقوط انسان می‌شود و زمینه گرفتاری و بیچارگی بشر را فراهم می‌آورد و چنین دانشی که آمیخته با اخلاق نباشد، برای بشر مفید نیست.
استاد حوزه علمیه گفت: درس اخلاق باعث می‌شود انسان متوجه شود در درگاه و پیشگاه خدای متعال چقدر ناچیز است و به غرور مبتلا نشود؛ بدون اخلاق، خطرات زیادی بشر را در معرض تهدید قرار می‌دهد.
وی افزود: بی‌اخلاقی موجب می‌شود انسان هر چه مدارج علمی و دنیوی را بیشتر بپیماید، با خطر سقوط بیشتری مواجه شود.
شُبیری زنجانی عنوان کرد: مسئولان آموزش در حوزه‌های علمیه توجه ویژه‌ای به دروس اخلاق داشته‌باشند و این سازوکار را ادامه دهند و اگر کسی به‌عنوان معلم اخلاق انتخاب شد خود را برتر از دیگران نبیند.
وی بیان کرد: همه ما نسبت به خواهران و برادران دینی خود وظیفه داریم تا یکدیگر را به‌ خیر و نیکی توصیه کنیم و در قبال یکدیگر تکلیف داریم و باید به یکدیگر تذکر دهیم، اما این به‌معنای برتری نسبت به همدیگر نیست.
استاد اخلاق حوزه تصریح‌کرد: درمورد تذکر دادن به اخلاق، کوچک و بزرگ نداریم؛ چه‌بسا فرد جوانی بتواند تذکری به بزرگی بدهد و باعث هدایت به‌خیر شود.
مهم این است که در طول عمر توجه زیادی به رسالت انسانی و دینی و اخلاقی داشته‌باشیم.
وی خاطرنشان کرد: حتی در طبیعت نیز برای انسان عبرت وجود دارد و همه موجودات مسیری را برای رسیدن به سرمنزل مقصود می‌پیمایند و باری را به مقصد می‌رسانند.
ما نیز باید ببینیم آیا توانسته‌ایم خود را به سرمنزل مقصود برسانیم یا موفق نبوده‌ایم.
انتهای خبر/