پیشبینی قیمت خودرو در هفته جاری؛ خریداران منتظر کاهش قیمت باشند؟
خودرو در هفته گذشته، با هفته جاری و حتی هفته آینده تفاوت خاصی نخواهد داشت. به این معنا که ممکن است قیمتها با کاهش اندکی مواجه شوند، اما افزایشی قطعی نخواهد بود.

خودرو در هفته گذشته، با هفته جاری و حتی هفته آینده تفاوت خاصی نخواهد داشت.
به این معنا که ممکن است قیمتها با کاهش اندکی مواجه شوند، اما افزایشی قطعی نخواهد بود.
کد خبر: 725792 | ۱۴۰۴/۰۵/۰۲ ۱۱:۵۵:۰۰
لیلا پایدار- عماد جعفری کارشناس حوزه خودرو، در گفتوگو با خبرنگار اعتماد آنلاین به تحلیل روند قیمت خودرو طی روزهای اخیر و پیشبینیهای خود برای هفتههای آینده پرداخت.
وی در ابتدا بیان کرد: قیمت خودرو در هفته گذشته، با هفته جاری و حتی هفته آینده تفاوت خاصی نخواهد داشت.
به این معنا که ممکن است قیمتها با کاهش اندکی مواجه شوند، اما افزایشی قطعی نخواهد بود.
در حال حاضر، قیمت خودروهای وارداتی و حتی خودروهای داخلی، که بسیاری پیشبینی میکردند باید افزایش یابد و با قیمتهای دلالان همخوانی پیدا کند، تقریباً به قیمت کارخانه نزدیک شده و حبابهای عجیب و غریبی که در گذشته مشاهده میشد، دیگر وجود ندارد.
جعفری با اشاره به وضعیت خودروهای وارداتی گفت: «به عنوان مثال، خودروهایی همچون سوزوکی جیمنی و محصولات برند اشکودا، که در گذشته با حباب قیمتی بالایی مواجه بودند، اکنون به نزدیکترین قیمتهای کارخانهای خود رسیدهاند.
این کاهش حباب به ویژه در خودروهای وارداتی محسوس است و برخی از مدلها دیگر آن تفاوت قیمتهای سنگین را با قیمتهای کارخانهای ندارند.
البته، مشکلات خدمات پس از فروش برای برخی از این محصولات وارداتی همچنان وجود دارد، اما به طور کلی بازار در حال آرام شدن است.»
وی ادامه داد: «اگر این روند ادامه یابد و دولت نیز به بازار خودرو دخالت نکند، شرایط به نفع مصرفکنندگان خواهد بود.
پیش از این، بازار خودرو تبدیل به یک بازار سرمایهای شده بود که در آن، هر فردی که پولی داشت، وارد این بازار میشد و با ایجاد حبابهای قیمتی، شرایطی پرتنش به وجود میآورد.
اما اکنون بازار از آن حالت خارج شده و به تدریج، دلالان و سرمایهگذاران که در انتظار سودهای نجومی بودند، از این بازار حذف میشوند.»
جعفری در خصوص خرید خودرو توسط مصرفکنندگان عادی نیز افزود: «اگر مصرفکنندگان عادی به دنبال خودروهای وارداتی هستند، باید توجه داشته باشند که برخی از خودروها، به دلیل کمبود تعداد، همچنان با قیمتهای بالایی عرضه میشوند.
به عنوان مثال، خودرویی همچون تانک ۳۰۰ که تعداد محدودی وارد کشور شده، با قیمتهای بالا در بازار معامله میشود.
اما در مورد خودروهایی که عرضه بیشتری دارند، مانند لوکسها و مدلهای پرتقاضا، قیمتها به طور قابل توجهی کاهش یافته و به قیمتهای منطقیتر نزدیک شده است.»
او در ادامه گفت: «در گذشته، ممکن بود فردی یک خودرو مانند پرومکس را با قیمت ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان خریداری کرده و آن را به قیمت ۴ میلیارد تومان بفروشد.
اما اکنون شرایط تغییر کرده است و دیگر سرمایهگذاران قادر به کسب چنین سودهایی از بازار خودرو نیستند.
حتی در برخی موارد، قیمتها به شدت کاهش یافته است.
به عنوان مثال، سوزوکی سیاه که در ابتدا با قیمت ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش میرسید، اکنون با قیمت حدود ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به سختی خریدار پیدا میکند.»
جعفری در پایان اظهار داشت: «اگرچه واردات خودرو همچنان به شکل قطرهچکانی ادامه دارد و حجم زیادی از خودروها وارد نمیشود، اما همین واردات محدود به تدریج نیاز بازار را تأمین کرده و به تثبیت قیمتها کمک میکند.
به نظر میرسد که در آینده، روند بازار خودرو به نفع مصرفکنندگان خواهد بود و دیگر نمیتوان به خودروها به چشم یک سرمایهگذاری سودآور نگاه کرد.