خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 01 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت تشکیل تیم بازاریابی تخصصی برای صنعتگران خراسان جنوبی

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 01 مرداد 1404 - 12:30
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت تشکیل تیم بازاریابی تخصصی و برگزاری دوره های آموزشی برای صنعتگران، از آمادگی پارک برای حمایت از توسعه فروش دیجیتال و شبکه سازی صنعتگران در سی و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی خبر داد.
صنايع،دستي،نمايشگاه،گردشگري،تهران،خراسان،جنوبي،معرفي،استان،ت ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سید علیرضا ذوالفقاری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی امروز در جلسه برنامه‌ریزی سی و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با اشاره به تجربه حضور استان در اکسپو تهران و نکات مهم برای بهبود روند نمایشگاه، بر ضرورت تشکیل «تیم بازار» تخصصی و ارتقای مهارت‌های بازاریابی صنعتگران تأکید کرد.
وی با بیان اینکه نمایشگاه اکسپو تهران از نظر اطلاع‌رسانی نقطه عطفی بود گفت: با وجود اطلاع‌رسانی گسترده، به دلیل ازدحام در غرفه، بسیاری از بازدیدکنندگان امکان ورود به غرفه را نداشتند اما در مجموع استان ما در این نمایشگاه موفق ظاهر شد.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی افزود: بسیاری از صنعتگران صنایع دستی، هرچند خلاق و نوآور هستند، فاقد مهارت‌های لازم برای بستن قراردادهای تجاری یا حتی داشتن کارت ویزیت حرفه‌ای هستند.
این موضوع مانع از بهره‌برداری کامل از فرصت‌های نمایشگاهی می‌شود.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنم یک تیم بازار تشکیل شود که شامل افرادی با مهارت‌های بازاریابی، تسلط به زبان انگلیسی و آشنایی با الگوهای قرارداد باشد تا در کنار صنعتگران حضور داشته باشند و به آن‌ها کمک کنند.
ذوالفقاری خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه برای صنعتگران شد و گفت: ما آمادگی داریم دوره‌های آموزش بازاریابی، زبان انگلیسی و استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال فروش را برگزار کنیم و حتی فروشگاه‌های اینترنتی کوچک برای آنان راه‌اندازی کنیم تا بتوانند محصولات خود را بهتر معرفی و عرضه کنند.
وی تأکید کرد: اهمیت شبکه‌سازی میان صنعتگران و همکاری برای تولید در مقیاس بزرگ‌تر از دیگر موارد مهم است که باید به آن توجه شود تا قراردادهای بزرگتری در نمایشگاه‌ها منعقد شود.
لازم است سناریوی دقیق و شاخص‌های عملکردی برای نمایشگاه تدوین شود تا اهداف و خروجی‌های مورد انتظار به‌صورت شفاف تعریف و پیگیری شود.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: با همکاری همه نهادها و اجرای این برنامه‌ها، سی و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی بتواند گامی مؤثر در توسعه اقتصادی و معرفی ظرفیت‌های استان بردارد.
لزوم پیوند گردشگری و صنایع دستی برای توسعه روستاهای هدف در خراسان جنوبی
سرپرست فرمانداری بیرجند نیز در این جلسه بر ضرورت هماهنگی بین بخش گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد و گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت روستاهای هدف گردشگری و تولیدات صنایع دستی، می‌توان توسعه گردشگری و مسافرپذیری استان را تسریع کرد.
علی ناصری، ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای روستاهای هدف گردشگری استان، اظهار داشت: تعجب‌آور است که بخش گردشگری را از نمایشگاه صنایع دستی جدا کرده‌اند؛ شاید هدف این بوده که تمرکز بیشتری روی صنایع دستی باشد، اما به نظر می‌رسد این دو حوزه باید به صورت هماهنگ پیش روند.
وی افزود: یکی از نکات مهم این است که همزمان با معرفی محصولات صنایع دستی، مکان‌های تهیه و تولید این آثار را نیز معرفی کند.
اگر تشکل‌های مرتبط بتوانند در این زمینه خوب عمل کنند، می‌توانیم توسعه گردشگری و پذیرش مسافر را از مسیر صنایع دستی تقویت کنیم.
سرپرست فرمانداری بیرجند به ثبت جهانی روستای خراشاد اشاره کرد و گفت: هرچند این روستا ثبت جهانی شده، اما تا کنون اقدامات موثری در جهت توسعه و معرفی آن انجام نشده است.
یکی از کارهایی که می‌توان در سایه نمایشگاه صنایع دستی انجام داد، تبدیل روستاهای هدف گردشگری به روستاهای گردشگرپذیر با اهداف بالاتری است که در زمان ثبت این روستاها تعیین شده بود.
ناصرى تأکید کرد: برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های گردشگری، باید علاوه بر جذب گردشگر، اماکن اقامتی و صنایع جانبی نیز توسعه یابند تا گردش مالی به استان تزریق شود.
اگر با برنامه‌ریزی دقیق و حضور فعال ظاهر شویم، می‌توانیم گام‌های موثری در این مسیر برداریم.
نمایشگاه‌های تهران فرصتی طلایی برای معرفی و فروش صنایع دستی خراسان جنوبی
فعال حوزه صنایع دستی خراسان جنوبی نیز نمایشگاه‌های تهران را مهم‌ترین فرصت برای عرضه تولیدات استان دانست و از تاثیرات مثبت این رویدادها در جذب سفارشات داخلی و خارجی خبر داد.
فاطمه ذاکری، فعال حوزه صنایع دستی و توبافی خراسان جنوبی و مدیرعامل شرکت توبافی خراشاد، با اشاره به اهمیت نمایشگاه‌های تهران در معرفی محصولات استان اظهار داشت: ما هر چقدر در طول سال تولید می‌کنیم، منتظر این نمایشگاه‌ها هستیم، به ویژه نمایشگاه‌های تهران که بهترین و بزرگ‌ترین رویدادها هستند.
وی افزود: برای مثال امسال در نمایشگاه، من سه هزار حوله احرام به تهران فرستادم و این محصول از طریق کاروانی که از تهران به مکه اعزام می‌شد خریداری شد و بازخوردهای بسیار خوبی داشت.
ذاکری ادامه داد: در این نمایشگاه، هم افراد خارجی و هم داخلی حضور دارند؛ به عنوان مثال یک سفارش از آمریکا برای من ثبت شد که این نشان‌دهنده اهمیت و گستردگی بازار است.
وی تاکید کرد: نزدیکی ما به سایر تولیدکنندگان مانند چرم‌سازان و گلدوزی‌های سنتی نهبندان نیز باعث شده همه ما بتوانیم در این نمایشگاه‌ها به بازارهای جدید متصل شویم و ارتباطات تجاری خوبی برقرار کنیم.
فعال صنایع دستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های استان‌های دیگر شاید به این اندازه پربار نباشند، اما نمایشگاه‌های تهران همواره به عنوان فرصتی ارزشمند برای معرفی تولیدات ما بوده‌اند.
انتهای پیام/258/