خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 01 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش تراکم کلاس‌های درس مدارس به دلیل حضور دانش‌آموزان اتباع - تسنیم

تسنیم | اجتماعی و حوادث | چهارشنبه، 01 مرداد 1404 - 12:12
وزیر آموزش و پرورش گفت: حضور دانش آموزان اتباع، کلاس های درس ما را با افزایش تراکم مواجه کرده است و این موضوع سبب افت تحصیلی شدید دانش آموزان ایرانی شده است.
آموزش،ايران،ارائه،كشور،پناهندگان،پرورش،دانش،كاظمي،اتباع،افغا ...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش در دیدار با فیلیپو گرندی؛ کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اظهار کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران همواره با نگاه انسان دوستانه و دینی میزبان پناهندگان کشورهای مختلف به ویژه کشور افغانستان بوده و بیش از 4 دهه است که اقدامات بسیار ارزشمندی را به پناهندگان و اتباع خارجی ارائه داده است.
وی افزود: این درحالی است که ایران در شرایط تحریم‌های ظالمانه قرار دارد از این روی انتظار می‌رود این مهم در مجامع جهانی و بین‌المللی تبیین و چهره انسان دوستانه این کشور از سوی سازمان ملل متحد به جهانیان بیشتر نمایانده شود.
کاظمی در ادامه ضمن تشریح خدمات ارائه شده از سوی آموزش و پرورش ایران به دانش‌آموزان اتباع گفت: ایران به مهاجرین و پناهندگان خارجی در حوزه آموزش عمومی، خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد که از آن جمله می‌توان به ثبت‌نام و تحصیل رایگان دانش‌آموزان، تأمین کتب درسی مورد نیاز همانند دانش آموزان ایرانی، سنجش بدو ورود و غربالگری آنان از نظر وضعیت بهداشتی و سلامت، سنجش هوش و دیگر معاینات پزشکی اشاره کرد.
وی با اشاره به خدمات بهداشتی ارائه شده از سوی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان تبعه سایر کشورها در ایران افزود: ارائه خدمات بهداشتی رایگان، بهداشت دهان ودندان، مشاوره‌های رایگان، شرکت در اردوهای آموزشی، علمی و فرهنگی، خدمات مددکاری، ارائه فرصت استفاده از امکانات ورزشی رایگان، امکان استفاده از فعالیت‌های فوق برنامه و برگزاری کلاس‌های تقویتی و جبرانی تنها بخشی از خدماتی است که کشور جمهوری اسلامی ایران به دانش‌آموزان افغانستانی ارائه می‌دهد.
کاظمی بیان کرد: طبق برآوردها، ایران سالانه 100 میلیون دلار جهت ارائه خدمات به اتباع هزینه می‌کند این درحالی است که در دو سال اخیر کمک کمیساریا در این بخش کمتر از یک درصد بوده است.
وزیر آموزش و پرورش به مشکلات و تهدیدهای حضور پناهندگان در ایران اشاره کرد و گفت: اکنون که کشور افغانستان به ثبات و آرامش خوبی دست پیدا کرده، بهتر است افغانستانی‌های عزیز با عزّت و با حفظ کرامت انسانی به کشورشان بازگردند و برای اعتلای کشور و مردم جامعه خود خدمت کنند.
کاظمی، اختلافات و تنازعات فرهنگی در سطح جامعه را از دیگر مسائل حضور پناهندگان در ایران به شمار آورد و افزود: حضور دانش‌آموزان اتباع، کلاس‌های درس ما را با افزایش تراکم مواجه کرده است و این موضوع سبب افت تحصیلی شدید دانش‌آموزان ایرانی شده است.
وی به کمبود فضای آموزشی و صرف هزینه‌های بسیار برای تأمین آن اشاره کرد و گفت: این مهم نیز هزینه‌های بسیاری دارد که بخشی اقتصادی و برخی اجتماعی هستند زیرا مردم ما از مسئولان توقع دارند این هزینه‌ها صرف دانش آموزان ایرانی شود و این درخواست منطقی و به جایی است.
وزیر آموزش و پرورش به مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی اتباع خارجی در ایران اشاره و عنوان کرد: پناهندگان افغانستانی به دلیل مشکلات اقتصادی از فرزندانشان به عنوان نیروی کار و درآمدزایی استفاده می‌کنند که این موضوع در جامعه ایران سبب بروز آسیب‌های جدی می‌شود.
کاظمی با تأکید بر این که با وجود همه مشکلاتی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، هیچ گاه از خدمات ارائه شده به پناهندگان کم نکرده است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به ابراز همدردی و تسلیت گرندی، گفت: این مصیبت و ضایعه‌ای که بر ما مترتب شد در مقابل جنایات رژیم صهیونی در غزه و ظلم و ستمی که بر کودکان مظلوم غزه می شود بسیار ناچیز و هیچ است.
وی گفت: ما مانند دانش آموزان ایرانی کماکان بهترین خدمات را به مهاجرین و میهمان افغانستانی که به صورت رسمی و مجاز در ایران هستند ارائه می‌دهیم و حتی روزگذشته «دستور العمل ثبت نام دانش آموز اتباع» را به ادارات کل آموزش و پرورش کشور ابلاغ کردیم همانگونه که در سال‌های گذشته نیز اجازه ندادیم هیچ دانش آموز افغانستانی از آموزش محروم بماند.
کاظمی با توجه به مشکلات پیش روی دانش آموزان در کشور دوست و همسایه افغانستان، اذعان داشت: ما آمادگی داریم در راستای حمایت آموزشی، تمامی دانش آموزان افغانستانی را با استفاده از شبکه آموزش بومی و در چارچوب تفاهم نامه همکاری سه جانبه، آموزش داده و بر اساس اساسنامه مدارس مجازی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش به آنان مدرک تحصیلی معتبر ارائه دهیم.
انتهای پیام/