از حضرت ابراهیم تا سیدالشهدا؛ فراخوانی برای یاری حجت خدا
استاد حوزه علمیه کرمان، گفت: قیام امام حسین (ع) و دعوت حضرت ابراهیم (ع) فراخوانی، فرازمانی و فرامکانی برای دعوت به سوی حق و یاری ولی زمان هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجتالاسلام والمسلمین علی صادقی، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه سهشنبه در هفتمین شب از مجلس روضهخوانی و عزاداری امام حسین (ع) هیئت تعزیهخوانی حضرت ابوالفضل علیه السلام دهزیار در مسجد حضرت جواد الائمه (ع) به بررسی رابطه عقل، تجربه، اخلاص و نقش زمانه در یاری ولی خدا پرداخت و با بهرهگیری از داستانهای انبیاء و تحلیلی اجتماعیسیاسی از نهضت عاشورا، به مسئولیت انسان در دوران غیبت اشاره کرد.
وی با تأکید بر اهمیت تجربه در کنار علم گفت: ما در زندگی مادی خود تنها با دانش جلو نمیرویم، بلکه تجربه نیز نقش مهمی در رشد عقل دارد و این نکتهای است که در احادیث اهلبیت (ع) نیز آمده است؛ امام صادق (ع) فرمودند «عقل انسان با علم و تجربه کامل میشود».
استاد حوزه علمیه کرمان افزود: بسیاری از اخلاصهایی که در نسلهای گذشته وجود داشت، نتیجه همین تجربهها و سختیها بوده است و اخلاص تنها با نیت خوب بهدست نمیآید، بلکه با سختکوشی، پایداری و نیت خالص شکل میگیرد.
آثار اعمال و نشانهها ی الهی در زندگی
صادقی به اهمیت آثار اعمال انسان اشاره کرد و گفت: گاهی انسان نمیفهمد چرا در موقعیتی خاص قرار گرفته، اما بعدها میبیند که خداوند ثمره اعمال را چگونه نشان میدهد.
وی از ذکرهای سحرگاهی و توصیه آیتالله بهجت برای دفع شر انسانها و اجنه یاد کرد و گفت: آیتالله بهجت میفرمودند برای در امان بودن از شر انسانها زیاد صلوات بفرستید و برای دوری از شر اجنه، هفت مرتبه بعد از نماز صبح بگویید «بسماللهالرحمنالرحیم، لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم».
استاد حوزه علمیه کرمان به زندگی حضرت ابراهیم (ع) و همسران ایشان، ساره و هاجر اشاره و ماجرای تولد حضرت اسماعیل (ع) و حضرت اسحاق (ع) را بیان کرد و گفت: حضرت ابراهیم (ع) ابتدا با ساره ازدواج کرد و تا 70، 80 سال بچهدار نشد.
ساره خود پیشنهاد ازدواج با هاجر را داد و بعد از تولد حضرت اسماعیل (ع)، ساره نیز از خدا طلب فرزند کرد و حضرت اسحاق (ع) را به دنیا آورد و این دو پسر منشأ نسل پیامبران اولوالعزم شدند.
وی با تأکید بر اینکه دعوت حضرت ابراهیم (ع) دعوتی فراتر از زمان و مکان است، ادامه داد: ابراهیم (ع) وقتی مأمور به تجدید بنای خانه کعبه شد، خداوند به او فرمود که مردم را به حج دعوت کند.
خداوند وعده داد که صدای او را به همه خواهد رساند و اکنون ما هر سال به ندای او لبیک میگوییم.
عاشورا استمرار دعوت ابراهیمی
صادقی با مقایسه قیام امام حسین (ع) و دعوت حضرت ابراهیم (ع)، گفت: دعوت سیدالشهدا نیز مانند دعوت ابراهیم (ع)، فرازمانی و فرامکانی است.
آن روز در کربلا، وقتی امام حسین (ع) فریاد زد "هل من ناصر ینصرنی؟"، این ندا محدود به زمان کربلا نبود، بلکه به همه تاریخ تعلق دارد.
استاد حوزه علمیه کرمان اضافه کرد: ما امروز هم مخاطب همان دعوتیم و اگر روزی ولی خدا ما را صدا زد، وظیفه ماست که او را یاری کنیم.
نه اینکه مانند اهل کوفه، بهانه بیاوریم و میدان را خالی کنیم.
وی به مسئله غیبت امام زمان (عج) پرداخت و گفت: دوران غیبت، دوران اصلاح است.
یعنی ما باید خود را اصلاح کنیم، به تقوا برسیم و آماده ظهور باشیم؛ امروز وقت تربیت نفس است و اگر آماده نباشیم، چگونه میخواهیم ندای امام را لبیک بگوییم؟
قیام امام حسین (ع) قاعده است یا تاسیس؟
صادقی به یکی از مباحث مهم میان سیاسیون پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: برخی معتقد بودند که قیام امام حسین (ع) یک حرکت تاسیسی بود؛ یعنی فقط امام حق قیام داشت.
این تفکر، قیامهای مردمی را باطل میدانست و معتقد بود هیچ انقلابی تا پیش از ظهور امام زمان موفق نمیشود.
این نگاه بعدها در انجمن حجتیه نمود یافت.
استاد حوزه علمیه کرمان در مقابل، دیدگاه امام خمینی (ره) را مطرح کرد و گفت: امام خمینی (ره) بر این باور بود که حرکت عاشورا از باب قاعده است؛ یعنی اگر شرایط زمان و مکان فراهم باشد، هر مسلمانی باید در برابر ظلم قیام کند.
وی به نوع حرکت انسان در زندگی پرداخت و گفت: حرکت انسان یا صعودی است، یا ایستا و یا نزولی.
اگر انسان امروزش بهتر از دیروزش باشد، در مسیر موفقیت است.
اما اگر مراقبت نکند، سقوط خواهد کرد.
صادقی، افزود: موفقیت در زندگی یعنی مراقبت از خود، غلبه بر نفس و ساختن شخصیتی که آماده حضور در مسیر ولی خدا باشد و این همان چیزی است که امام حسین (ع) از یاران خود خواست.
انتهای پیام/511/