خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 01 مرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کرمانشاه دروازه طلایی اربعین 1404/از افزایش سهمیه سوخت اتوبوس‌ها تا بهسازی جاده‌ها - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 01 مرداد 1404 - 10:53
استان کرمانشاه با توسعه زیرساخت های جاده ای، افزایش امکانات رفاهی و تسهیلات ویژه سوخت، خود را برای میزبانی میلیون ها زائر اربعین حسینی آماده کرده است. مرز خسروی امسال نیز میزبان خیل عظیم زائران خواهد بود.
زائران،خسروي،اربعين،استان،تردد،مرز،نقاط،تومان،سوخت،كشور،عنوا ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، هر سال، با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، میلیون‌ها دلداده از سراسر جهان عزم سفر به کربلا می‌کنند تا در این حماسه عظیم حضور یابند.
در این میان، استان کرمانشاه به عنوان یکی از اصلی‌ترین معابر تردد زائران ایرانی، نقشی محوری ایفا می‌کند.
این استان، نه تنها مسیر عبور زائرانی است که از نقاط مختلف کشور به سمت مرزهای خروجی روانه می‌شوند، بلکه میزبان مرز بین‌المللی خسروی نیز هست؛ مرزی که با امکانات و زیرساخت‌های پیشرفته خود، به عنوان یکی از بهترین و نزدیک‌ترین معابر زمینی به عتبات عالیات شناخته می‌شود.
در آستانه اربعین 1404، کرمانشاه با تمام توان در حال آماده‌سازی است تا پذیرای خیل عظیم زائران باشد.
از یک سو، پروژه‌های عمرانی گسترده‌ای برای ارتقای کیفیت جاده‌ها، رفع نقاط حادثه‌خیز و توسعه زیرساخت‌های رفاهی در حال انجام است.
از سوی دیگر، تمهیدات ویژه‌ای برای تسهیل تردد، تأمین امنیت و ارائه خدمات مطلوب به زائران اندیشیده شده است.
نظارت بر نرخ بلیت‌فروشی، افزایش سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی و توزیع کارت‌های آزاد سوخت، تنها بخشی از این اقدامات است.
برای بررسی دقیق‌تر آخرین اقدامات، چالش‌ها و برنامه‌های اداره کل راهداری استان کرمانشاه در آستانه اربعین حسینی، به گفت‌وگو با یزدان خسروی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه نشسته‌ایم.
خسروی، دروازه عبور زائران اربعین
تسنیم: چه تدابیری برای افزایش امکانات و خدمات رفاهی در مرز خسروی و در مسیر تردد زائران پیش‌بینی شده است؟
خسروی: استان کرمانشاه به عنوان یکی از مسیرهای مواصلاتی اصلی زائران اربعین حسینی، نقشی دوگانه در این رویداد عظیم ایفا می‌کند.
از یک سو، این استان به عنوان مسیر عبوری برای زائرانی است که از بخش‌هایی از مسیرهای مواصلاتی آن برای رسیدن به استان‌های همجوار و خروج از کشور استفاده می‌کنند.
از سوی دیگر، مرز خسروی به عنوان یکی از زیباترین و مجهزترین مرزهای زمینی کشور، میزبان این زائران گرانقدر است.
ارتقای زیرساخت‌ها، از روکش آسفالت تا رفع نقاط حادثه‌خیز
در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران، برنامه‌ریزی‌ها از اربعین سال گذشته آغاز شده و تمرکز بر رفع یکی از نقاط ضعف کلیدی، یعنی ارتقاء سطح سرویس راه‌های مواصلاتی استان و رفع مشکل روکش‌های نامناسب آسفالت، قرار گرفته است.
با وجود بارش‌های سنگین زمستان گذشته، اقدامات عمرانی قابل توجهی از جمله لکه‌گیری و روکش آسفالت حدود 150 کیلومتر از محورهای مواصلاتی در دستور کار قرار گرفت و تا کنون پیشرفت خوبی داشته است.
علاوه بر این، 19 نقطه مصوب حادثه‌خیز در طول محورهای مواصلاتی استان که شناسایی شده بود، مرتفع و به بهره‌برداری رسیده است.
تکمیل قطعات 9 و 10 بزرگراه کربلا تا پیش از اربعین
یکی از محورهای مورد توجه، قطعات 9 و 10 بزرگراه کربلا منتهی به قصر شیرین است که ساخت آن توسط حوزه راه و شهرسازی مدیریت می‌شود.
از 21 کیلومتر این مسیر که همچنان دوطرفه است، تلاش مدیریت استان بر اتمام آن تا قبل از اربعین امسال متمرکز شده است.
با وجود کمبود اعتبارات، گام‌های خوبی برداشته شده، اما حدود 10 کیلومتر از این مسیر نیازمند تکمیل است که امید است پس از اربعین به بهره‌برداری برسد.
مرز خسروی با امکانات و جذابیت‌های خود، به عنوان یکی از بهترین مرزهای کشور در مسیر عتبات عالیات معرفی شده و زائران، آن را به دوستان و آشنایان خود توصیه می‌کنند.
این مرز نه تنها در زمینه زیرساخت‌های راهداری، بلکه در حوزه حمل و نقل و سوخت نیز خدمات‌رسانی به زائران را بر عهده دارد.
در محوطه پایانه مرزی خسروی، اقداماتی همچون نصب سیستم مهپاش برای پذیرایی از زائران، نسبت به سال گذشته افزایش یافته و کسری‌های موجود جبران شده است.
برنامه بر این بود که تا قبل از نوروز 1404 تمام کارهای عمرانی مرز به پایان برسد، اما محدودیت‌ها و تغییراتی در نقشه‌ها و همچنین نوسانات سیستم برق، روند اجرای برخی پروژه‌ها را با تاخیر مواجه کرده است.
بیش از 13 هزار مترمربع سایبان در پایانه مرزی خسروی آماده بهره‌برداری است که به شکل قابل توجهی به رفاه زائران کمک خواهد کرد.
در پایانه مرزی خسروی هیچ نقطه‌ای به صورت خاکی باقی نمانده است.
اما پارکینگ واقع در انتهای منذریه، با وجود هماهنگی‌های انجام شده، هنوز آسفالت نشده است که این امر می‌تواند یکی از چالش‌های پیش رو باشد.
تغییرات در مقررات تردد زائران اربعین
تسنیم: چگونه تعادل میان اولویت‌دهی به تردد زائران اربعین و حفظ فعالیت‌های تجاری در مرزهای استان برقرار می‌شود؟
خسروی: امسال شاهد تغییراتی در مقررات تردد زائران اربعین حسینی از سوی حکومت مرکزی عراق بوده‌ایم.
کاهش بازه زمانی معافیت‌ها از 20 روز به 13 روز، منجر به فشرده‌تر شدن دوره اوج تردد زائران شده است.
این تغییر، لزوم آمادگی بیشتر و مدیریت بهینه منابع را در مرزهای کشور، به ویژه مرزهای غربی، ایجاب می‌کند.
فشرده شدن دوره اوج تردد زائران، فشار مضاعفی را بر زیرساخت‌ها و خدمات‌رسانی در مرزها وارد می‌کند.
علاوه بر این، محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشور عراق در زمینه ورود کالاهای تجاری به مرز پرویزخان، بر فعالیت‌های تجاری در کنار تردد زائران تأثیر گذاشته است.
این محدودیت‌ها نیازمند بازنگری و یافتن راهکارهای جایگزین برای حفظ رونق اقتصادی منطقه است.
استفاده از ظرفیت جاده برکت برای فعالیت‌های تجاری
در همین راستا، تلاش شده است تا از ظرفیت جاده برکت برای فعالیت‌های توامان تجاری در کنار تردد زائران اربعین استفاده شود.
این اقدام با هدف جبران بخشی از محدودیت‌های اعمال شده و حفظ جریان تجارت در منطقه صورت گرفته است.
نرخ بلیت اتوبوس به مرز خسروی از سراسر کشور
تسنیم: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از زائران با استفاده ناوگان حمل و نقل عمومی عازم مرزها می‌شوند، چه تمهیداتی برای نظارت بر بلیت فروشی اندیشیده شده است؟
خسروی: پیش‌فروش بلیت‌ها برای زائران اربعین از 25 تیرماه 1404 آغاز شده.
زائران می‌توانند با استفاده از سامانه‌های رسمی به تهیه بلیت اقدام کنند.
نرخ بلیت‌ها بر اساس نوع ناوگان و فاصله مبدا تا مرز خسروی تعیین شده و شامل سه رده قیمتی برای اتوبوس‌های 25 تا 27 نفره، 30 تا 32 نفره و 40 تا 44 نفره است.
نرخ‌های اعلام‌شده مربوط به اتوبوس‌های 25 تا 28 نفره وی‌آی‌پی بوده و برای دیگر ناوگان، نرخ‌ها به صورت پلکانی کمتر است.
این نرخ‌ها بر مبنای مصوبه ستاد اربعین با هدف ارائه خدمات ایمن، راحت و منظم برای زائران تعیین شده است.
کمترین نرخ بلیت به شهرهای غربی و شمال‌غربی کشور اختصاص دارد، به طور مثال، نرخ بلیت از سنندج 578 هزار تومان، همدان 666 هزار تومان و زنجان 1,092 هزار تومان تعیین شده است.
در عین حال، بالاترین نرخ بلیت‌ها متعلق به شهرهای شرقی و جنوبی است.
به عنوان مثال، نرخ بلیت از زاهدان بیش از چهار میلیون و 100 هزار تومان، جیرفت حدود سه میلیون تومان، مشهد نزدیک به دو میلیون و 900 هزار تومان و بیرجند بیش از سه میلیون تومان خواهد بود.
همچنین نرخ بلیت تهران یک میلیون و 316 هزار تومان، اصفهان یک میلیون و 353 هزار تومان، تبریز یک میلیون و 603 هزار تومان، رشت یک میلیون و 422 هزار تومان و اراک 956,000 تومان است.
افزایش سهمیه سوخت اتوبوس‌ها در ایام اربعین
تسنیم: آیا تعداد و ظرفیت جایگاه‌های سوخت در مسیرهای تردد زائران برای ارائه خدمات به اتوبوس‌ها کافی است؟
خسروی: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، تسهیل تردد زائران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در این راستا، حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه اتوبوس‌داران، نقشی کلیدی ایفا می‌کند.
به منظور قدردانی از زحمات این عزیزان و تسهیل سوخت‌گیری، تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.
به منظور حمایت از ناوگان حمل و نقل زائران، سهمیه سوخت اتوبوس‌داران در هر نوبت سوخت‌گیری به 150 لیتر افزایش یافته است.
علاوه بر این، در بازه زمانی 10 روزه (از سیزدهم تا بیست و سوم)، این مقدار به 400 لیتر ارتقا یافته است.
این اقدام به منظور کاهش زمان توقف اتوبوس‌ها در جایگاه‌های سوخت و تسریع در جابجایی زائران صورت گرفته است.
توزیع کارت‌های آزاد سوخت در مسیرهای تردد
علاوه بر افزایش سهمیه سوخت، کارت‌های آزاد سوخت نیز به میزان کافی در جایگاه‌های منتخب مسیرهای تردد زائران توزیع شده است.
این اقدام به منظور تسهیل سوخت‌گیری اتوبوس‌هایی که ممکن است با مشکلاتی در زمینه سهمیه سوخت مواجه شوند، انجام شده است.
ایمن‌سازی جاده‌های استان، از نقاط حادثه‌خیز مصوب تا نقاط مستعد تصادف
تسنیم: چه برنامه‌های دیگری برای ارتقای ایمنی جاده‌های استان در سال‌های آتی در نظر گرفته شده است؟
خسروی: تأمین ایمنی جاده‌ها برای تردد زائران اربعین حسینی از اولویت‌های اصلی است.
در این راستا، اقدامات گسترده‌ای برای شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز و مستعد تصادف در سطح استان انجام شده است.
این تلاش‌ها شامل اصلاح نقاط حادثه‌خیز مصوب و رفع نقاط مستعد تصادف جدید است.
اصلاح نقاط حادثه‌خیز ابلاغی سال 1401، که دارای ردیف اعتباری مشخصی از سوی وزارتخانه است، به عنوان یک تکلیف قانونی در دستور کار قرار گرفته است.
این نقاط، پیش از این شناسایی و مصوب شده‌اند و دارای سابقه تصادف بالایی بوده‌اند.
علاوه بر اصلاح نقاط حادثه‌خیز مصوب، شناسایی و رفع نقاط مستعد تصادف جدید نیز در دستور کار قرار دارد.
در سال 1403، 158 نقطه مستعد تصادف در استان شناسایی، صورت جلسه و به بهره‌برداری رسیده‌اند.
این نقاط، اگرچه به طور رسمی به عنوان نقاط حادثه‌خیز مصوب شناخته نمی‌شوند، اما به دلیل شرایط خاص جاده‌ای، احتمال وقوع تصادف در آن‌ها بالا بوده است.
تجربه‌ای زیارتی-سیاحتی از مسیر کرمانشاه و مرز خسروی
تسنیم: مزایای انتخاب مرز خسروی نسبت به سایر مرزهای خروجی برای زوار اربعین چیست و چه توصیه‌ای برای زائران دارید؟
خسروی: توصیه من به زوار عزیز اربعین حسینی این است که حتماً از استان کرمانشاه و امکاناتی که در مرز خسروی برای پذیرایی و استقبال از این عزیزان فراهم شده، بازدید داشته باشند و این مرز را به عنوان یکی از پایانه‌های مقصد برای خروج از کشور انتخاب کنند.
یکی از نکات قابل توجه در مسیرهای استان کرمانشاه، چهار فصل بودن آن است که زیبایی‌های طبیعی مسیر را دو چندان کرده و علاوه بر سفر زیارتی، خاطره‌ای سیاحتی و دیدنی برای زائران به ارمغان می‌آورد.
همچنین لازم است تأکید کنم که مرز خسروی نزدیک‌ترین مرز کشور به بغداد است و از نظر امکانات و زیرساخت‌ها نیز یکی از مناسب‌ترین مرزهای کشور به شمار می‌آید.
انتهای پیام/