اعلام زمانبندی و الزامات اجرایی آزمونهای گواهینامه و دانشنامه تخصصی
زمانبندی آزمونهای گواهینامه و دانشنامه تخصصی و الزامات اجرایی آزمون تشریح شد. فرآیند طراحی سؤالات از ۲۲ مرداد آغاز و آزمون کتبی گواهینامه و دانشنامه در ۶ شهریور برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، شهریار نفیسی، مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در جلسه در گزارش خود به تشریح فرآیند انتخاب دبیران در دوره جدید پرداخت و گفت: براساس آییننامه جدید و با مشارکت حداکثری اعضای بوردهای تخصصی، فرآیند انتخاب دبیران به صورت الکترونیک انجام شد که در مجموع ۵۲ دبیر بورد تخصصی و فوق تخصصی در رشته های بالینی پزشکی با رای اعضای بورد انتخاب و منصوب شدند.
وی با اشاره به انتظارات جدید دبیرخانه از اعضای هیئتهای ممتحنه افزود: تعیین جانشین دبیران با مشورت بوردها انجام خواهد شد و در ادامه ابلاغهای مربوطه صادر میشود.
نقش سنتی هیئتهای ممتحنه در طراحی سؤالات بورد همچنان محفوظ است، اما در کنار آن، بر تقویت نقش در ارزیابی، ارزشیابی و اعتباربخشی بخشهای آموزشی تأکید داریم.
نفیسی از اساتید حاضر خواست تا نمایندهای برای تشکیل کمیته ارزشیابی و اعتباربخشی درون هر بورد معرفی کنند.
همچنین بر اهمیت مشارکت در سیاستگذاری رشتههای تخصصی و فوقتخصصی تأکید کرد و از تشکیل کمیسیون سیاستگذاری در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی خبر داد.
وی همچنین درباره برنامهریزی برای تعیین استانداردهای عمومی و تخصصی اعتباربخشی با همکاری دانشگاهها سخن گفت و اظهار کرد: برای فلوشیپها نیز ساختار کمیته سیاستگذاری در حال تدوین است تا سیاستگذاریها با همکاری بوردها و انجمنهای علمی صورت گیرد.
مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت زمانبندی آزمونهای پیشرو و الزامات اجرایی آزمون گواهینامه و دانشنامه تخصصی را تشریح و اعلام کرد: آزمون کتبی گواهینامه و دانشنامه در تاریخ ۶ شهریور برنامهریزی شده و فرآیند طراحی سؤالات از ۲۲ مرداد آغاز میشود.
وی افزود: پس از آزمون کتبی، مراحل بررسی اعتراضات و برگزاری آزمون شفاهی دنبال خواهد شد.
اعلام نتایج نهایی در اواسط مهر صورت میگیرد و سپس فرآیند تکمیل ظرفیت رشته های فوق تخصصی، جذب در هیئت علمی و تقسیم نیروی انسانی در سطح کشور ادامه مییابد.
تأکید بر نقش کلیدی بوردهای تخصصی در سیاستگذاری آموزشی و ارتقای کیفی رشتهها
سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، نیز با اشاره به اهمیت نقش بوردها در نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: تأکید ما بر این است که در دوره پیشرو، برنامهریزی و مدیریت دقیقتری از سوی بوردهای تخصصی و فوقتخصصی در سه محور اصلی ارزیابی، ارزشیابی و سیاستگذاری رشتهها صورت گیرد.
وی افزود: ضروری است بوردها با نگاهی آیندهنگر، نقشه راه ۱۰ ساله رشتههای تخصصی خود را ترسیم کنند.
این نقشه باید شامل بازنگری محتوای آموزشی، حذف بخشهای غیرضروری، طراحی برنامههای جدید و ارتقای ساختارهای موجود باشد.
حسینی همچنین بر جایگاه ویژه بوردها در برگزاری آزمونهای تخصصی تأکید کرد و گفت: اگرچه آزمونها از مهمترین وظایف بوردهاست، اما نباید نقش بورد به صرف برگزاری آزمون سالانه محدود شود.
انتظار میرود که بوردها به محور توسعه رشتههای تخصصی تبدیل شوند و در طول سال با جلسات متوالی، با بهرهگیری از ظرفیت انجمنهای علمی، چهرههای برجسته و صاحبنظر هر رشته، نقش فعالتری ایفا کنند.
وی ادامه داد: همکاری بوردها با انجمنهای علمی میتواند به تقویت فعالیتهای بینرشتهای و نیز ارتقای جایگاه علمی رشتهها بینجامد.
این تعامل، باید مستمر، هدفمند و فراگیر باشد.
حسینی، از همراهی وزارت بهداشت با هدایت وزیر بهداشت، در پشتیبانی همهجانبه از این مسیر خبر داد و تصریح کرد: وزارتخانه تمام ظرفیت خود را در اختیار بوردها قرار خواهد داد تا این مسیر تحول، به شکلی ثمربخش طی شود.