لزوم توازن بین استانداردهای آموزش پزشکی و واقعیتها؛ چالش افزایش ظرفیت
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه عدالت آموزشی باید در کنار تأمین نیازهای نظام سلامت کشور در نظر گرفته شود، گفت: توازن بین استانداردهای آموزشی و واقعیتهای اجرایی کشور، امری ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، محمدرضا ظفرقندی در نخستین جلسه دبیران هیئت های ممتحنه گواهینامه و دانشنامه تخصصی، ضمن قدردانی از مشارکت فعال استادان و صاحبنظران این حوزه، این جلسه را یکی از مهمترین و فاخرترین نشستهای مرتبط با نظام سلامت دانست.
وی با اشاره به سیر تحول در فرآیند ارزیابی و آزمونهای تخصصی، تصریح کرد: در گذشته ارزیابیها بیشتر متکی بر آزمون های کتبی و مصاحبههای شفاهی بودند که گاهی با بیعدالتی همراه میشد.
خوشبختانه امروز با بهرهگیری از ابزارهایی چون PMP و OSCE، روند ارزیابی به سمت عدالت و سنجش واقعی مهارتها حرکت کرده است.
وزیر بهداشت با ذکر تجربهای شخصی از دوران مسئولیت خود در بورد جراحی، گفت: برای تمرین و ارزیابی مهارتهای جراحی، ناچار بودیم از بازار جگر گوسفند و سیرابی تهیه کنیم تا دانشجویان بخیه روی بافت واقعی را انجام دهند.
این تجربه نشان داد که میتوان با خلاقیت، روشهایی برای سنجش و ارزیابی دقیق مهارت ایجاد کرد.
وی با تأکید بر اینکه عدالت آموزشی باید در کنار تأمین نیازهای نظام سلامت کشور در نظر گرفته شود، ادامه داد: نمیتوان نظام آموزشی را در یک فضای جداگانه و آکادمیک طراحی کرد، در حالی که در برخی مناطق کشور، کمبود شدید نیروهای متخصص وجود دارد.
توازن بین استانداردهای آموزشی و واقعیتهای اجرایی کشور، امری ضروری است.
ظفرقندی به چالشهای ناشی از افزایش ظرفیتهای آموزش تخصصی اشاره کرد و در ادامه، خواستار افزایش تعامل میان بوردهای تخصصی و وزارتخانه در سیاستگذاریها شد و افزود: ما باید از ظرفیت بوردها برای تدوین سیاستهای واقعبینانه و علمی استفاده کنیم.
رشتهها نباید تنها از منظر آکادمیک دیده شوند، بلکه باید نقش اجرایی آنها در ساختار سلامت کشور نیز مدنظر باشد.
وی به موضوع امنیت آزمونها پرداخت و تأکید کرد: امنیت آزمونها مسالهای مهم و حیاتی است.
یک نقص کوچک در این حوزه میتواند کل اعتبار نظام آموزشی کشور را زیر سؤال ببرد، لذا دبیران بوردها باید با وسواس تمام بر این امر نظارت داشته باشند.
سپس دبیران بورد های تخصصی با استقبال از نقش سه گانه بورد به صورت ارزیابی، ارزشیابی و سیاستگذاری نقطه نظرات علمی و آموزشی رشته خود را مطرح کرده و با ذکر دلایل مختلف برگزاری آزمون گواهینامه و دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی را مطابق برنامه زمان بندی اعلام شده خواستار شدند.