خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 31 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اجرای آزمایشی سامانه «کاشف» برای شناسایی بارنامه‌های صوری کلید خورد

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | سه شنبه، 31 تیر 1404 - 13:23
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای آزمایشی سامانه «کاشف» برای شناسایی بارنامه‌های صوری خبر داد.
سوخت،شركت،مصرف،كارت،نفتي،ملي،صوري،عباسي،عرضه،بارنامه،نيروگاه ...

باشگاه خبرنگاران جوان - علی‌اصغر عباسی روز سه شنبه درباره اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور پیشگیری از قاچاق سوخت در کشور اظهار داشت: با اجرای سامانه کاشف که به صورت آزمایشی آغاز شده است، سازمان راهداری، سه پارامتر اصلی شامل بارنامه صادرشده، نقاط سوخت‌گیری و تصاویر دوربین‌های ترافیکی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و چنانچه تطابقی میان آنها وجود نداشته باشد، بارنامه به‌عنوان صوری شناسایی شده و اقدام‌های لازم در زمینه برخورد با شرکت صادرکننده انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه مقابله با بارنامه‌های صوری، نیازمند شناسایی شرکت‌هایی است که اقدام به صدور این مدارک جعلی می‌کنند، افزود: اگر شرکت صادرکننده وجود نداشته باشد، متقاضی قادر به اخذ بارنامه صوری نخواهد بود.
عباسی ادامه داد: تمرکز برخورد قضایی باید بر صادرکنندگان بارنامه‌های صوری باشد، از این رو تلاش‌های همه‌جانبه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مسیر کنترل عرضه خارج از شبکه، متمرکز بر برخورد با تخلفات و مصرف‌سازی‌های غیرواقعی در بخش‌های مختلف همچون حمل‌ونقل، کشاورزی، صنایع و نیروگاه‌هاست.
سدف؛ ستون اصلی تخصیص سوخت
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) اشاره کرد و آن را ستون اصلی احراز هویت و تخصیص سوخت دانست.
عباسی گفت: شرکت ملی پخش بر پایه زیرساخت‌های سامانه‌ای دقیق، امکان تخصیص سوخت بدون احراز هویت را از بین برده و هیچ فرآورده‌ای بدون شناسایی متقاضی از طریق نهاد‌های متولی عرضه نمی‌شود.
وی توضیح داد: در بخش حمل‌ونقل، با تطابق سه‌جانبه بارنامه، سوخت‌گیری کارت و مسیر ثبت‌شده در دوربین‌های راهداری، موارد بارنامه‌های صوری شناسایی و شرکت‌های متخلف برای اقدام‌های قضایی معرفی شده‌اند.
عباسی به نقش جهاد کشاورزی، سازمان راهداری، صنعت، معدن و تجارت، بنادر، شیلات و دیگر سازمان‌های متولی در معرفی مصرف‌کننده واقعی اشاره کرد و گفت: اگر هر یک از سازمان‌ها در معرفی دقیق مخاطب دقت نکنند، امکان مصرف‌سازی غیرواقعی و انحراف سوخت وجود دارد، از این رو، نظارت و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها اقدامی ضروری برای پیشگیری از عرضه خارج از شبکه است.
وی با تاکید بر اینکه عرضه خارج از شبکه فرآورده‌ها، محصول ضعف در فرآیند مصرف‌سازی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط است و اگر نظارت و دقت لازم اعمال شود، در عمل پدیده‌ای به نام قاچاق یا انحراف عرضه شکل نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: در برخی موارد، سرعت مصرف سوخت در نیروگاه‌ها از سرعت تخلیه فرآورده بیشتر است که این مسئله نیازمند دقت بیشتر در ثبت ورود، تحویل و مصرف بارنامه‌ای فرآورده‌هاست تا از هرگونه انحراف جلوگیری شود.
افزایش قابل‌توجه ذخایر سوخت نیروگاهی
معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به آخرین وضع ذخایر سوخت نیروگاهی گفت: امسال نسبت به پارسال شاهد رشد قابل‌توجهی در ذخایر هستیم، به‌گونه‌ای که در هر ۲ بخش نفت‌کوره و نفت‌گاز، ظرفیت ذخیره‌سازی سوخت نیروگاهی نسبت به مدت مشابه پارسال (ابتدای فروردین تا پایان تیر ۱۴۰۳) افزایش قابل‌توجهی داشته است.
عباسی به تغییر زمان‌بندی مصرف در نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مصرف فرآورده نیروگاهی که پیش‌تر محدود به نیمه دوم سال بود، هم‌اکنون به کل سال گسترش یافته و تبدیل به مصرفی ۳۶۵ روزه شده است که این تغییر الگوی مصرف، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و پاسخ‌گویی سریع در تأمین فرآورده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.
استفاده از کارت سوخت شخصی ضروری است
وی در تشریح لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد مردم از سهمیه ۱۶۰ لیتری خود (۶۰ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومانی) استفاده می‌کنند، اما بخش قابل‌توجهی از آنها به اشتباه فکر می‌کنند که تفاوتی میان استفاده از کارت‌های جایگاهی و کارت شخصی وجود ندارد.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه استفاده از کارت شخصی در سوخت‌گیری کمک بزرگی به تحلیل‌های مدیریتی شرکت می‌کند، یادآور شد: همان‌طور که در حوزه آب، برق و گاز مصرف متوسط هر خانوار قابل سنجش است، سوخت نیز باید این قابلیت را داشته باشد، اما در حوزه سوخت خودرویی، عدم استفاده از کارت شخصی سبب گم شدن داده‌های مصرف فردی شده است و اگر شهروندان با دقت از کارت‌های شخصی خود استفاده کنند، هم در تصمیم‌گیری‌های آتی مؤثرند و هم عدالت در تخصیص رعایت می‌شود.
منبع: وزارت نفت