در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بیش از ۲۰ هزار حمله سایبری داشتیم/ تعیین ۲ همت برای جبران خسارات اقتصاد دیجیتال
وزیر ارتباطات با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در جریان جنگ ۱۲ روزه ارائه داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در جریان جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران ارائه داد و بر اقدامات انجامشده برای حفظ پایداری ارتباطات، مقابله با حملات سایبری گسترده، تداوم خدمات عمومی و حمایت از کسبوکارهای دیجیتال تأکید کرد.
هاشمی گفت: هدف اصلی این وزارتخانه در ایام جنگ، حفظ پایداری ارتباطات و استمرار خدمترسانی به مردم و کسبوکارهای دیجیتال بود.
با نگاه به ایجاد امنیت روانی و حفظ آرامش در شرایط بحران، همراهی با نهادهای اجرایی برای تداوم خدمات عمومی مانند توزیع سوخت، خدمات پرداخت، بهداشت و درمان و اطلاعرسانی نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: از نخستین ساعات جنگ، کارگروه ویژه پایش وضعیت ارتباطات و خدمات عمومی تشکیل شد و بهصورت روزانه، حتی دوبار در روز، جلساتی برای تصمیمگیری فوری برگزار میکرد.
همکاران ما در حالی که شاهد موشکباران گسترده در تهران و دیگر شهرها بودند، با حضور میدانی در محل کسبوکارهای دیجیتال تلاش کردند خدمات را تداوم بخشند.
او گفت: در این دوره، اقتصاد دیجیتال کشور متحمل زیانی معادل ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان شد و اشتغال در این حوزه تا ۳۰ درصد کاهش یافت.
حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم بهصورت مستقیم و غیرمستقیم به زیستبوم اقتصاد دیجیتال وابسته هستند و این بخش در ایام جنگ بهشدت آسیب دید.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه محدودیتهای اینترنتی بهدلیل صلاحدید نهادهای ذیصلاح و امنیتی اعمال شده بود.
گفت: برای جبران این آسیبها، تأمین منابعی معادل دو همت در دستور کار قرار گرفت و این روند با همکاری وزارت اقتصاد و معاونت علمی و فناوری ادامه دارد.
او اظهار کرد: ارتباطات پایدار مردم، بهویژه برای اطلاع از حال خانوادهها، اولویت ما بود.
در حالی که گستردهترین حملات سایبری تاریخ کشور را تجربه کردیم، زیرساختهای جایگزین بهسرعت فعال شد.
هاشمی ادامه داد: بیش از ۲۰ هزار حمله سایبری در این مدت شناسایی شد.
هدف این حملات، از کار انداختن خدمات آنلاین و ایجاد اختلال در خدمترسانی به مردم بود که در بسیاری موارد با موفقیت دفع شد.
او افزود: همکاری با وزارتخانههایی، چون صنعت، جهاد کشاورزی و سازمان صداوسیما از عوامل موفقیت در مدیریت تقاضا و توزیع کالاهای اساسی بود.
با کمک ظرفیتهای فناورانه، پخش سراسری برنامههای صداوسیما نیز حفظ شد.
هاشمی در پایان گفت: سرمایه اجتماعی و همراهی مردم در کنار توان نظامی، بزرگترین پشتوانه کشور در این جنگ بود.
رایگان کردن بخشی از خدمات اقتصاد دیجیتال و اقدامات برای تداوم فعالیت کسبوکارهای آنلاین از جمله تدابیر وزارت ارتباطات در این مدت بود.