خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 31 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تهران درحال تبدیل به شهر بی‌پناه است؛ قطعی آب نتیجه توسعه ناپایدار است

مهر | اقتصادی | سه شنبه، 31 تیر 1404 - 09:12
وزیر راه و شهرسازی گفت: تهران به دلیل بی‌توجهی به طرح‌های کلان و تمرکززدایی، در حال تبدیل به شهری بی‌پناه است، قطعی آب نیز نتیجه توسعه‌های ناپایدار سال‌های گذشته است.
خصوصي،مسير،توسعه،تهران،كشور،آزادراهي،صادق،شهرسازي،پروژه،حوزه ...

به گزارش خبرنگار مهر، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی امروز (سه‌شنبه، ۲۱ تیر) در آئین آغاز عملیات اجرایی آزادراه پردیس - هراز با بیان اینکه گردهمایی امروز صرفاً برای اجرای پروژه‌ای آزادراهی نیست، بلکه نماد عزم دولت در جلب اعتماد و مشارکت بخش خصوصی در مسیر توسعه کشور است، گفت: این پروژه، صرفاً اتصال دو نقطه جغرافیایی نیست، بلکه نماد پیوندی عمیق‌تر میان حاکمیت و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.
وی افزود: مسیری که بارها در دولت‌های مختلف مورد تأکید قرار گرفته و در دولت چهاردهم نیز با جدیت دنبال می‌شود.
هر جا بخش خصوصی سهم بیشتری در سرمایه‌گذاری داشته، پروژه‌ها پایدارتر، خدمات بهتر و خروجی مؤثرتری برای مردم داشته‌اند، نه فقط در حوزه راه بلکه در تمام بخش‌ها.
صادق ادامه داد: در حوزه مسکن، تمام تلاش ما این است که پروژه‌ها با خدمات زیربنایی و روبنایی توأم انجام شود تا واحدهایی در شأن مردم تحویل گردد.
واگذاری زمین نیز باید همراه با آماده‌سازی‌های لازم باشد تا امکان ساخت برای مردم فراهم شود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حوزه راه اعم از جاده‌ای، ریلی و بنادر، بر دو موضوع کلیدی تأکید داریم، نخست، توجه جدی به ملاحظات محیط‌زیستی که همواره در جلسات مورد تأکید قرار می‌گیرد.
توسعه‌ای که بدون رعایت اصول زیست‌محیطی انجام شود، قطعاً ناپایدار و خسارت‌بار خواهد بود.
نمونه‌های آن را امروز در آثار برخی توسعه‌های گذشته می‌بینیم.
وی گفت: موضوع دوم، همراه‌سازی هرچه بیشتر بخش خصوصی در اجرای پروژه‌هاست.
صحبت‌های شفاف و انگیزه‌مند سرمایه‌گذار پروژه نیز گواه همین مسیر روشن است.
صادق با اشاره به وضعیت اخیر کشور اظهار کرد: ما یک جنگ تحمیلی ۱۲ روزه را پشت‌سر گذاشته‌ایم؛ جنگی که نه با یک کشور بلکه با رژیمی بی‌ریشه و بدون هویت صورت گرفت، اما همه قدرت‌های غربی و در رأس آن‌ها آمریکا نیز در مقابل ملت ایران ایستادند.
با افتخار باید گفت این ملت با ایستادگی خود، همچنان مسیر توسعه را ادامه خواهد داد.
وی ادامه داد: در کمتر از یک ماه پس از پایان جنگ، پروژه‌های بزرگ راه‌سازی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مرکزی و امروز در تهران آغاز شده که عمدتاً با مشارکت بخش خصوصی هستند.
همچنین در حوزه ریلی، روز یکشنبه (۲۹ تیر) در شرکت راه‌آهن، ۱۰ همت سرمایه‌گذاری در بخش واگن‌های مسافری و باری صورت گرفت.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در راستای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، بخشی از اهداف ما از مسیر مولدسازی پیش خواهد رفت.
البته مولدسازی به معنای تبدیل باغات به برج‌باغ نیست، بلکه هدف، بهره‌برداری از اراضی بدون مشکل زیست‌محیطی برای توسعه متوازن است.
وی گفت: شهر تهران در حال تبدیل شدن به شهری بی‌پناه برای جمعیت کثیری است که بدون توجه به برنامه‌ریزی‌های کلان، در آن متمرکز شده‌اند.
قطع آب و تعطیلی‌های اخیر نیز از پیامدهای همین تمرکز جمعیتی است که ناشی از عدم درک صحیح از مفهوم توسعه بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با دستور ریاست جمهور، بازنگری بنیادینی در زمینه تمرکز جمعیت، ساخت‌وساز و اشتغال در تهران صورت خواهد گرفت.
یکی از مهم‌ترین راهکارهای این تمرکززدایی، سهولت در دسترسی به شهر تهران از طریق توسعه مسیرهای ریلی و آزادراهی است.
وی گفت: این پروژه آزادراهی با پشتیبانی کامل بخش خصوصی اجرا خواهد شد و آثار مثبت آن از جمله کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و تسهیل دسترسی به استان‌های شمالی کشور مشهود خواهد بود.
صادق با بیان اینکه شهرهایی مانند پردیس، بومهن و رودهن در این مسیر نقش مهمی دارند، افزود: این پروژه آزادراهی می‌تواند بخشی از فشار جمعیتی را از شهر تهران کاهش دهد.
وی در پایان تاکید کرد: نخست شفافیت کامل دولت در عملکرد، قوانین و نحوه تعامل با بخش خصوصی و دوم پرهیز از دخالت‌های غیرضروری که مانع از فعالیت سرمایه‌گذاران می‌شود.
با رعایت این دو اصل و پشتیبانی مردم، می‌توان گام‌های بلندی در مسیر توسعه کشور برداشت.