خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 31 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحول در مهارت‌آموزی یزد با تمرکز بر مشارکت بخش خصوصی - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 30 تیر 1404 - 20:53
مدیرکل فنی و حرفه ای استان یزد از اجرای طرح های کلان مهارت محور شامل تخصصی سازی مراکز، ورود هیئت امنایی و راه اندازی دوره های هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال خبر داد.
فني،مراكز،يزد،استان،طالبي،خصوصي،مركز،آموزش،مديركل،اشتغال،آمو ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، احمد طالبی عصر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه سیاست سازمان فنی و حرفه‌ای این است که درهای فنی و حرفه‌ای باید به روی همه باز باشد گفت: هر فردی فارغ از سن و هدف، می‌تواند از خدمات فنی و حرفه‌ای در راستای ارتقای خودش استفاده کند.
وی با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند زیربنای توسعه، اشتغال و عدالت اجتماعی باشد بیان کرد: فنی و حرفه‌ای با ایجاد اشتغال پایدار به توسعه و عدالت کمک می‌کند و از سوی دیگر به حرکت بهینه طبقات اجتماعی یاری می‌کند.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد تصریح کرد: در سیاست‌های کلان فنی و حرفه‌ای چند اقدام بسیار مهم در حال انجام است که یکی از آنها تبدیل مراکز فنی و حرفه‌ای به قطب‌های مهارتی است و هر مرکز آموزش‌های مکمل مرتبط با یک حوزه را به صورت تخصصی آموزش دهد.
طالبی از فعالیت 16 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در یزد خبر داد و افزود: تخصصی شدن مراکز می‌تواند به ارتقای سطح آموزش‌ها و استفاده همه نقاط استان و حتی کشور از دوره‌ها کمک کند.
وی بیان کرد: تبدیل اداره مراکز به شیوه هیئت امنایی یکی دیگر از سیاست‌های کلانی است که در فنی‌ و حرفه‌ای دنبال می‌شود و در این سیاست تلاش بر این است که از ظرفیت بخش‌های خصوصی در اداره و سیاستگذاری مراکز استفاده شود.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد با بیان اینکه حضور بخش خصوصی می‌تواند آموزش‌ها را به سمتی که به آن نیاز دارد هدایت کند بیان کرد: در حال حاضر تقریبا تمامی مراکز به صورت کامل توسط اداره کل فنی و حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و اجرای این طرح می‌تواند تاثیرگذاری آموزش‌ها و اشتغال پس از آن را بهبود بخشد.
طالبی ایجاد مراکز مهارت‌های پیشرفته را از جمله دیگر برنامه‌های فنی و حرفه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: برای عقب نماندن از پیشرفت سریع مهارت‌ها، به دنبال ایجاد مرکزی هستیم که آموزش‌های مرتبط با هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و سایر فنون نزدیک به این حوزه را ارائه کنیم.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش در هنرستان‌ها بعضا کارگاه‌های مورد نیازش را ندارد و الان هم بسیاری از دوره‌های آموزش و پرورش در کارگاه‌های ما برگزار می‌شود و با توجه به اینکه طرح همنوا در دستور کار فنی‌ و حرفه‌ای قرار گرفته، این موضوع تسهیل می‌شود و امکان بهره برداری هرچه بیشتر از امکانات و دوره‌های آموزشی فراهم می‌شود.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد در ارتباط با پروژه‌های فنی و حرفه‌ای گفت: یک سری از پروژه‌هایی که توسط دولت امکان تکمیل آن وجود ندارد را به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی عرضه کردیم تا تکمیل، تجهیز و بهره برداری از آن انجام شود.
طالبی از جمله این پروژه‌ها را مرکز افشار در کوچه گازرگاه، مرکز شهرک صنعتی و مرکز اشکذر دانست و افزود: این مراکز می‌توانند برای بخش خصوصی درآمد زا باشند و در عین حال که با یک سرمایه‌گذاری امکان راه‌اندازی مراکز وجود دارد، می‌توانیم زمینه بهره برداری از پروژه‌ها را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در کنار این مراکز بحث خیری هم در دستور کار قرار دارد و با توجه به اهمیت و تاثیر ارائه آموزش‌هایی که منجر به اشتغال افراد می‌شود، حضور خیران در این زمینه بسیار تاثیرگذار و موثر است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد از برنامه‌ریزی برای ایجاد نقشه جامع مهارتی یزد خبر داد و افزود: در حال حاضر نقشه‌ای که مهارت‌های مورد نیاز استان را با توجه به تغییرات جمعیتی و اقلیمی و تکنولوژی به ما اعلام کند نداریم و وجود این نقشه می‌تواند نقش مهمی در بهبود خدمات آموزشی ارائه کند.
طالبی عنوان کرد: در حوزه آموزش‌ در مراکز دولتی سالانه در حدود سی هزار نفر و بیش از سه میلیون نفر ساعت خدمات آموزشی دریافت می‌کنند و در بخش خصوصی هم کمی بیشتر از این آمار خدمات آموزشی ارائه می‌شود.
وی گفت: در حوزه سنجش هم سالانه بالغ بر 57 هزار آزمون گرفته می‌شود و کمتر از نیمی از این شرکت کنندگان در آزمون قبول شده و گواهینامه دوره را دریافت می‌کنند.
انتهای پیام/781