خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 30 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آخرین وضعیت حمایت از کسب و کارهای دیجیتال باتوجه به مصوبات جدید

مهر | دانش و فناوری | دوشنبه، 30 تیر 1404 - 12:06
دبیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی گفت: تاکنون هیچ نامه یا ابلاغ رسمی از سوی مراجع ذی‌ربط درباره ارائه تسهیلات به کسب‌وکارها دریافت نکرده‌اند.
تسهيلات،شرايط،الفت،نسب،محدود،فروش،منابع،جنگ،ارائه،بازار،ديجي ...

رضا الفت نسب دبیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت حمایت و ارائه تسهیلات به کسب و کارها گفت: تاکنون هیچ نامه یا ابلاغ رسمی از سوی مراجع ذی‌ربط درباره ارائه تسهیلات به کسب‌وکارها دریافت نکرده‌ایم و صرفاً از طریق رسانه‌ها از طرح احتمالی این تسهیلات مطلع شده‌ایم بنابراین هنوز مشخص نیست چه شرایطی برای این تسهیلات در نظر گرفته شده، چه کسب‌وکارهایی مشمول خواهند بود و از چه طریقی این فراخوان اعلام می‌شود.
وی با اشاره به محدودیت منابع موجود افزود: تقاضا از سوی هم کسب‌وکارهای بزرگ و هم کوچک زیاد است و نحوه تخصیص این تسهیلات باید به صورت شفاف تعیین تکلیف شود تا مشکلات مشابه دوره کرونا پیش نیاید که برخی دریافت کردند و برخی که مستحق بودند نتوانستند بهره‌مند شوند.
الفت نسب همچنین گفت: به جای تمرکز صرف بر اعطای وام‌های محدود، توصیه اتحادیه بر ارائه معافیت‌ها و تسهیلات عمومی‌تر است، از جمله تعویق پرداخت حق بیمه و مالیات برای چند ماه تا شرایط کسب‌وکارها بهبود یابد.
اگر منابع محدود است، با تصویب چند مصوبه ساده می‌توان منفعت را به تعداد بیشتری از کسب‌وکارها رساند.
در عین حال، وام‌های محدود و منابع دولتی نمی‌تواند پاسخگوی حجم نیازها باشد.
وی تصریح کرد: وزارت ارتباطات و سازمان‌های مربوطه هنوز از تشکل‌ها لیست یا اطلاعاتی برای این طرح درخواست نکرده است و این امر می‌تواند نقطه ضعفی در روند اجرا باشد.
اگر قصد اقدام جدی دارند، باید تشکل‌ها و نمایندگان کسب‌وکارها را در جریان بگذارند.
الفت نسب در خصوص شرایط کلی کسب‌وکارها، گفت: بازار فروش اینترنتی در ایران بسیار کوچک است و تنها حدود ۶ درصد از کل فروش خرد را به خود اختصاص داده که نیمی از آن در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.
در حالی که این رقم در کشورهای منطقه مانند ترکیه به بیش از ۲۰ درصد می‌رسد.
وی ادامه داد: پیش از جنگ، شرایط بازار چندان مناسب نبود و اکنون که شرایط جنگی حاکم است، حجم فروش کاهش یافته است.
بسیاری از کسب‌وکارها هنوز به وضعیت قبل از جنگ بازنگشته‌اند و بازار به شکل انقباضی درآمده است.
مردم کمتر خرید می‌کنند و این مسئله تأثیر زیادی بر کسب‌وکارها دارد.
الفت‌نسب در پایان گفت: اقتصاد دیجیتال در ایام جنگ نقش مهمی ایفا کرده و نشان داده که می‌تواند پایدار باشد.
از حاکمیت انتظار داریم که این بخش را جدی بگیرد، مسیر فعالیت آنها را تسهیل کند، مانع ایجاد نکند و حمایت‌های لازم را به عمل آورد تا کسب‌وکارهای آنلاین بتوانند رشد کنند.
در غیر این صورت، اقتصاد دیجیتال با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و کشور در این زمینه از منطقه عقب خواهد ماند.